شنبه 4 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

به مناسبت آغاز بوندس لیگا؛ مصاحبه سایت گل با مهدوی کیا درباره فصل جدید

سایت گل - يازده سال حضور در بوندس ليگا؛اين همان اتفاقي است كه حالا ديگر در مخيله هيچ فوتباليست ايراني نمي گنجد. شايد اين روياي دست نيافتني بيشتر بازيكنان آسيايي هم باشد حتي ‍ژاپني ها و كره اي ها كه چند سالي است در زمينه صدور لژيونر به فوتبال اروپا از ما پيشي گرفته اند و هر سال بيشتر از قبل جلو مي افتند.

مهدي مهدوي كيا كه يكي از محبوب ترين چهره هاي تاريخ باشگاه هامبورگ به حساب مي آيد و آلماني ها همسنگ چهره شاخصي مثل اووه زيلر به او احترام مي گذارند به جهت استمرار و موفقيت در بوندس ليگا قطعا بهترين لژيونر تاريخ فوتبال ايران است.مردي كه با صبر و مقاومت نظر توماس دال لجباز را تغيير داد و بالاخره روي شانه هاي فن درفارت از هامبورگرفت.

كيا كه هنوز فيادهاي «ميدي...ميدي» هواداران هامبورگ را در ورزشگاه «آاوال آره نا » فراموش نكرده هر چند در اينتراخت درخشش دوران حضورش در بوخوم و هامبورگ را تكرار نكرد اما ركوردي به جا گذاشت كه بعيد است هيچ بازيكني از فوتبال ايران و حتي آسيا به آن دست يابد.

به بهانه شروع فصل جديد بوندس ليگا سراغ ميدي رفتيم و گپي دوستانه با او درباره خيلي از مسائل ريز و درشت اين ليگ جذاب داشتيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




جايگاه بوندس ليگا در بين ليگ هاي برتر دنيا كجاست؟

به نظر من اگر بخواهيم 5 ليگ برتر دنيا را نام ببريم حتما بايد به بوندس ليگا هم اشاره كنيم و قطعا در اين زمينه بين اهالي فوتبال اتفاق نظر وجود داشته باشد.البته با توجه به حضور ستاره ها در ليگ هاي انگلستان ،اسپانيا و ايتاليا جذابيت اين ليگ ها بيشتر شده اما در بوندس ليگا در10 سال گذشته 6-5 قهرمان متفاوت داشته ايم كه اتفاق بزرگي است.قهرمان بوندس ليگا نسبت به ليگ هاي ديگر قابل پيش بيني نيست و از نظر ورزشگاه ها و نظم بهترين است.

چرا ستاره ها به بوندس ليگا نمي آيند؟

خب اين سياست باشگاه هاي آلماني است و تمام كارهايشان با برنامه انجام مي شود.ببينيد الان در ليگ هاي ديگر خيلي از تيم هاي بزرگ و كوچك بدهي هاي سنگين دارند اما در بوندس ليگا باشگاه ها همواره طبق روال خاصي پيش مي روند تا از نظر مالي به مشكل برنخورند.

البته به غير از بايرن كه سيستم جداگانه اي دارد و هميشه خوب خرج مي كند؟

آن هم به اين خاطر است كه بايرن سالانه درآمدي حدود 350-340 ميليون يورو دارد و به همين خاطر نسبت به تيم هاي ديگر خوب خرج مي كند.

البته بايرن هم بعد از ريبري و روبن ستاره بين المللي خاصي جذب نكرده؟

از اول هم اينطور بوده كه ستاره هاي تراز اول فوتبال دنيا به ليگ هاي ايتاليا،انگليس و اسپانيا مي رفتند اما با توجه به اينكه مونيخ هميشه در اروپا مدعي قهرماني بوده ستاره هايي هم جذب مي كند.الان تيم هايي مثل رئال مادريد،بارسلونا،منچسترسيتي و منچستر يونايتد پول هاي زيادي براي جذب بازيكن خرج مي كنند اما پول خرج كردن در بوندس ليگا حساب و كتاب دارد.
خب حتما با من موافقيد كه بوندس ليگا بدون اين ستاره ها هم جذابيت هاي بسياري دارد؟

بله صد در صد.بوندس ليگا هميشه جذابيت هاي خاص خودش را دارد .ورزشگاه ها هميشه پر است،استانداردها رعايت مي شود تبليغات و پخش تلويزيوني هم كه عالي است.
خود بازي ها چطور؟

يكي از جذابيت هاي بوندس ليگا همين است كه هيچ وقت قهرمان از قبل مشخص نيست.مثلا اينطور نيست كه مثل اسپانيا دو تيم رئال و بارسا 30 امتياز از بقيه تيم ها جلو بيافتند .در بوندس ليگا خيلي وقت ها شده كه قهرمان در روز آخر مشخص شده و اين جذابيتي است كه ليگ هاي ديگر ندارد.

شما كه يازده سال در بوندس ليگا حضور داشتيد آيا سال به سال تغييراتي را در بخش سخت افزاري بوندس ليگا مي ديديد؟

سال به سال كه نه اما مثلا وقتي الان ورزشگاه ها را با ورزشگاه هاي چند سال قبل مقايسه مي كنيم تغيير را به وضوح مي بينيم. بعد از سال 2006 كه جام جهاني در آلمان برگزار شد ورزشگاه ها تجهيز شد و الان آلمان استاديوم هاي شيك و مدرن زيادي دارد كه همگي درجه يك و دو دنيا هستند.حتي در رقابت هاي دسته دوم هم همين طور است و شما مي بينيد تيم هايي مثل كلن يا دويسبورگ استاديوم هاي 60-50 هزار نفري مدرن دارند كه شايد در هيچ جاي اروپا نتوانيد نمونه اش را پيدا كنيد.

برنامه ريزي مسابقات هم كه از كل فصل مشخص شده؟

(با خنده)بله از شش ماه قبل برنامه كل بازي ها را مي دهند و هر تيم مي داند در فلان تاريخ كجا ،با چه تيمي و با چه داوري بايد بازي كند.

اما آلمان كشور سردسيري است و برف و باران هم مي تواند اين بازي ها را تعطيل كند.آيا اين مسائل جوي برنامه ها را بهم نمي ريزد؟

خيلي كم اين اتفاق مي افتد.الان تمام ورزشگاه هاي آلمان به امكانات روز آلمان مجهز شده و حتي اگر تگرگ و برف هم بيايد با سيستم هاي گرمايشي زمين مشكلي به وجود نمي آيد.

فكر مي كنيد امسال هم بايرن ودورتموند مدعي اصلي قهرماني هستند؟

خب اين دو تيم واقعا مي توانند دوباره مدعي باشند اما همان طور كه گفتم جذابيت بوندس ليگا به همين غير قابل پيش بيني بودنش است.

بايرن در ايران طرفداران زيادي دارد.شما فكر مي كنيد ماندژوكيچ مي تواند جاي ماريو گومز را پر كند؟

اين فوروارد از ولفسبورگ به بايرن آمده و در اين دو بازي حذفي و سوپر جام كه ديديم گل زده اما بايد ديد در ادامه فصل چطور كار مي كند .پيزارو را هم آورده اند كه در برمن بازي مي كرد.او هم فوروارد با هوشي است.بايرن هميشه ركورد بازيكنان خارجي را دارد .امسال هم يك بازيكن سوئيسي آورده به نام شريري كه در بازي حذفي خيلي خوب كار كرد ؛ هم گل زد، هم پاس گل داد.

دورتموند با وجود «دابل» در آلمان فصل قبل در ليگ قهرمانان اروپا خيلي زود كنار رفت.فكر مي كنيد امسال اين اتفاق نمي افتد؟

فكر مي كنم امسال شرايط اين تيم فرق كرده و تجربه لازم را براي شركت در اين رقابت ها دارد.البته بايد فصل شروع شود تا كيفيت تيم ها را ببينيم.

آيا ماركو رويس مي تواند در اين تيم موفق باشد؟

رويس يكي از پديده هاي فوتبال آلمان است كه بازيكن تاثير گذاري هم به حساب مي آيد.او مي تواند در تيم ملي و بورسيا دورتموند بيشتر از اين بدرخشد.

ليست مربيان بوندس ليگا را كه نگاه مي كنيم به غير از يكي دو چهره خاص مثل يوپ هاينكس يا فليكس ماگات اكثرا مربيان جواني هستند.

بله كلا فوتبال آلمان چند سالي است كه رو به استفاده از مربيان جوان آورده .الان بيشتر مربيان بوندس ليگا زير 50 سال سن دارند و البته خوب هم كار مي كنند.خيلي از مربيان فعلي بوندس ليگا با من همبازي بوده اند يا روبرويشان بازي كرده ام.

تيم خودتان هامبورگ را چطور مي بينيد؟

هامبورگ هم اواسط فصل گذشته مربي جواني آورد اما پارسال كلا نتايج بدي گرفت.همين چند روز پيش هم با يك نتيجه عجيب و غريب ( با خنده)به تيم دسته سومي كارلسروهه باختند و حذف شدند .امسال هامبورگ خريدهاي آنچناني هم نداشته و...
چطور هامبورگي ها يك بايرني مثل تورستن فينك را براي مربيگري انتخاب كردند؟
خب اين انتخاب مديران باشگاه بوده چرا كه آن زمان تيم در شرايط بسيار بحراني قرار داشت.البته هر طور كه بود تيم در فصل گذشته در جدول رقابت ها ماند اما مطمئنا امسال كار هامبورگ خيلي سخت خواهد بود.

امسال به غير از اينتراخت فرانكفورت دو تيم گروترفورت و فورتونا دوسلدورف هم به دسته اول بوندس ليگا صعود كرده اند.نظرتان در مورد اين تيم ها چيست؟
به غير از فرانكفورت از بين دو تيم ديگر گروترفورت براي اولين بار است كه به بوندس ليگاي يك مي آيد.اين تيم سال ها تا آستانه صعود مي آمد و بدشانس بود اما امسال با مربي خوب و جواني به نام ميشائل بوسكنس صعود كرد.فورتونا هم كه سال هاي طولاني نتوانسته بود صعود كند از طرق پلي آف صعود كرد .اينتراخت هم كه در اين سال ها مدام مي رود و مي آيد.بااين حال با توجه به بازي هايي كه از گروترفورت ديدم مي گويم تيم جسوري است.آنها در بازي نيمه نهايي جام حذفي پارسال هم در دقيقه 120 به دورتموند باختند و كنار رفتند.

براي شما به غير از هامبورگ كه حتما به اين تيم علاقه منديد كدام تيم جذابيت بيشتري دارد؟

من كلا بوندس ليگا را تعقيب مي كنم.چون 11 سال در اين ليگ بازي كردم بازي هاي تمام تيم ها را دنبال مي كنم و هر بازي براي من جذابيت هاي خاص خودش را دارد.

من توماس توشل سرمربي ماينتس را مي پسندم اما فكر كنم شما به يورگن كلوپ راي مي دهيد؟

توشل هم از مربيان جوان و موفق است كه در اين يكي دو سال خيلي خوب كار كرده اما كلوپ بي نظير است و بهترين مربي بوندس ليگاست.

جالب اينكه وقتي مفسر شبكه زد د اف هم بود خيلي خوب حرف مي زد.

اصلا بي نظير است.فلسفه كاري اش و ارتباط عاطفي كه با بازيكنان برقرار مي كند فوق العاده است .او با كارهايش دورتموند و بوندس ليگا را زير ورو كرده.

شما قبلا در مصاحبه هايتان از جو ورزشگاه وست فالن هم خيلي تعريف كرده بوديد.

شما 30 هزار نفر را مي بينيد كه پشت دروازه لباس زرد پوشيده اند .وقتي براي اولين بار مي بينيد اين تعداد جمعيت بصورت سرپا در يك بلاك قرار گرفته اند واقعا رويارويي با اين جو برايتان سخت مي شود.

جالب اينكه ورزشگاه هميشه پر از جمعيت است چه تيم شان نتيجه بگيرد چه روي دور باخت باشد.

تحت هر شرايطي 80 هزار نفر به ورزشگاه مي آيند حتي اگر تيم شان هجدهمين تيم جدول باشد.

حالا رقابت هاي اين فصل را چگونه پيش بيني مي كنيد و آيا بايد منتظر ظهور پديده اي باشيم؟

بوندس ليگا هميشه جذابيت هاي خاص خودش را داشته و قهرمان از قبل مشخص نيست.از طرفي تيم هايي كه از دسته دوم بالا مي آيند هميشه تيم هاي جنگنده و جسوري بوده اند .بايد ديد از اين تيم هايي كه امسال در جدول حضور دارند كداميك مي درخشند .البته تيم هاي آلماني چه در رده باشگاهي چه در دره ملي سهميه و اعتبارشان را حفظ مي كنند.

البته باخت اخير مونشن گلادباخ در مرحله پلي آف ليگ قهرمانان خيلي عجيب بود.

بله شنيدم اين تيم در خانه با نتيجه 1-3 به ديناموكيف باخته و شانسش خيلي كم شده.حالا گلاد باخ براي صعود به چمپيونز ليگ كار بسيار سختي دارد.

يكي از مشكلات تيم هاي بوندس ليگا همين است كه بعد از درخشش يك تيم ،ستاره ها و پديده هاي اين تيم جذب تيم هاي پولدارتر مي شوند.مثل همين گلادباخ كه به غير از رويس يكي دو بازيكن شاخص اش را هم از دست داده.

بله ديگر، اين اتفاق هميشه افتاده و ستاره ها به تيم هاي بزرگتر رفته اند.اگر يادتان باشد لوركوزن با بازيكنان خوب بسيياري مثل بالاك،زي روبرتو،برباتوف ،امرسون و... به فينال ليگ قهرماناان اروپا هم رسيد اما سال بعد بيشتر ستاره هاي اين تيم رفتتند و لوركوزن هم افت كرد.

چرا اين اتفاق مي افتد؟

بالاخره باشگاه هايي كه بودجه بيشتري دارند بازيكنان خوب تيم هاي ديگر را جذب مي كنند.اين قانون فوتبال است و در بوندس ليگا هم مي بينيم كه اين اتفاق مي افتد.

راستي چرا برخلاف مسووللان فدراسيون فوتبال آلمان كه خيلي كم دست به تغيير سرمربي تيم ملي مي زنند در باشگاه هاي آلماني اين صبروجود ندارد و بعضا ديده شده يك باشگاه در طول فصل سه بار سرمربي اش را تغيير مي دهد؟

خب وقتي تيم نتيجه نمي گيرد تماشاچي فشار مي آورد و مدير باشگاه هم مجبور به تغيير مي شود. آنجا علاقه مندي به تيم ها در سطح بسيار بالايي است و هواداران هر تيم توقع نتيجه گرفتن دارند،به همين خاطر تغيير و تحول هميشه هست.اين قانون فوتبال است و كاري هم نمي توان برايش كرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016