دوشنبه 17 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهترين دروازه‌بانان فوتبال جهان چه کسانی هستند

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: به اعتقاد بسياری از کارشناسان فوتبال، نيمی از نتيجه‌گيری يک تيم ارتباط مستقيمی با دروازه‌بان آن دارد. اين روزها شاهد درخشش دروازه‌بانانی هستيم که برای تيم‌هايشان "دستکش‌های طلايی" هستند و يک تنه نتيجه را تغيير می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، عملکرد استثنايی "جو هارت"، دروازه‌بان تيم منچسترسيتی در ديدار هفته گذشته اين تيم مقابل دورتموند در مرحله گروهی رقابت‌های ليگ قهرمانان تمجيد همه کارشناسان و بازيکنان را به همراه داشت.

شايد اگر هارت نبود "ماريو گوتزه" حداقل در اين بازی هت تريک می‌کرد. وين رونی هم‌تيمی هارت در تيم ملی انگليس بعد از اين بازی گفت: بايد بگويم هارت در اين بازی فوق العاده بود. به نظر من او بهترين دروازه بان جهان است.

اين اظهار نظر رونی بهانه‌ای شد تا نگاهی به بهترين سنگربانان حال حاضر فوتبال جهان بيندازيم. در ادامه پنج دروازه بان برتر جهان را که در چند سال اخير عملکرد آنها بيشتر مورد توجه بوده بررسی خواهيم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




ايکر کاسياس
سن: ۳۱ سال
قد: ۱۸۵ سانتی متر

سنگربان تيم ملی اسپانيا و کاپيتان رئال مادريد بدون شک يکی از بهترين دروازه بانان حال حاضر دنياست. او در قهرمانی تيم ملی اسپانيا در رقابت‌های يورو ۲۰۰۸، جام جهانی ۲۰۱۰ و خصوصا يورو ۲۰۱۲ نقش بسيار موثری داشت. او اولين بار در سن ۱۸ سالگی درون دروازه رئال مادريد قرار گرفت و از سال ۲۰۰۰ تا به حال هم سنگربان تيم ملی اسپانياست.

واکنش‌های استثنايی کاسياس و کم اشتباه بودن او از اصلی‌ترين ويژگی‌های اين سنگربان ۳۱ ساله است. کاسياس بيشترين بازی ملی را در تاريخ تيم ملی اسپانيا دارد و به عنوان يک دروازه بان نيز رکورد بيشترين تعداد بازی را در رقابت‌های ليگ قهرمانان به خود اختصاص داده است. او در رقابت‌های يورو ۲۰۱۲ رکورد ۴۹۴ دقيقه بسته نگه داشتن دروازه "دينو زوف"، سنگربان اسبق تيم ملی ايتاليا را شکست و رکورد جديد ۵۱۱ دقيقه را از خود به جا گذاشت.

مانوئل نوير
سن: ۲۶ سال
قد: ۱۹۳ سانتی متر

سنگربان شماره يک تيم ملی آلمان و باشگاه بايرن مونيخ که با وجود سن کم يکی از بهترين دروازه بانان حال حاضر جهان است. او تابستان ۲۰۱۱ با رقم ۲۴ ميليون يورو از شالکه به بايرن مونيخ پيوست تا با اين رقم لقب دومين دروازه بان گرانقيمت فوتبال جهان را به خود اختصاص دهد. مهار شوت‌های سنگين و بازی با پای بسيار خوب از ويژگی‌های نوير است.

در رقابت‌های فصل گذشته ليگ قهرمانان درخشش فوق العاده نوير خصوصا در ديدار نيمه نهايی مقابل رئال مادريد و مهار ضربات پنالتی ستاره‌های رئال نقش کليدی در رسيدن باواريايی‌های به فينال رقابت‌ها داشت. او در سال ۲۰۰۷ بهترين دروازه بان بوندس‌ليگا و در سال ۲۰۱۱ بازيکن سال بوندس‌ليگا شد. نوير که تا سال ۲۰۱۶ با بايرن قرارداد دارد آينده بسيار روشنی هم در تيم ملی آلمان و هم درون دروازه باواريايی‌ها پيش رو خواهد داشت.

پيتر چک
سن: ۳۰ سال
قد: ۱۹۶ سانتی متر

پيتر چک از زمان ورودش به چلسی در سال ۲۰۰۴ به يک نقطه قوت اين تيم تبديل شد. چک به ندرت اشتباه می‌کند و يکی از عوامل انکار ناپذير در کسب سه عنوان قهرمانی ليگ برتر و يک عنوان ليگ قهرمانان چلسی است. او در سال ۲۰۰۶ در برخورد با "استيفن هانت"، بازيکن ريدينگ دچار شکستگی جمجمه شد اما خوشبختانه از اين حادثه جان سالم به در برد و از آن به بعد هميشه در بازی‌ها از کلاهی مخصوص استفاده می‌کند.

چک اطمينان خط دفاعی چلسی نسبت به دروازه خودی بسيار بالا برده است. او در فصول ۰۵-۲۰۰۴، ۰۷-۲۰۰۶ و ۰۸-۲۰۰۷ عنوان بهترين دروازه بان رقابت‌های ليگ قهرمانان را از آن خود کرد. او در تيم ملی جمهوری چک رکورد استثنايی ۹۰۳ دقيقه بسته نگه داشتن دروازه خود را در اختيار دارد. اين دروازه بان تا به حال در ۱۳۲ بازی رقابت‌های ليگ برتر موفق شده دروازه‌اش را بسته نگه دارد. او در فصل ۰۵-۲۰۰۴ موفق شد ۱۰۲۵ دقيقه دروازه‌اش را بسته نگه دارد و رکورددار شود اما در سال ۲۰۰۹ "ادوين فان درسار" اين رکورد را شکست.

جو هارت
سن: ۲۵ سال
قد: ۱۹۶ سانتی متر

هارت جوانترين دروازه بان اين فهرست پنج نفره است. او در فصل ۱۰-۲۰۰۹ به صورت قرضی به بيرمنگام پيوست و به دليل درخشش در اين تيم موفق شد عنوان بهترين دروازه بان فصل ليگ برتر را از آن خود کند. او سپس به من سيتی بازگشت و موفق شد جای "شی گيون" را به عنوان سنگربان شماره يک سيتی بگيرد و در فصل ۱۱-۲۰۱۰ عنوان دستکش طلايی ليگ برتر را از آن خود کند.

هارت درخشش خود را در فصل بعد هم ادامه داد و نقش کليدی در نخستين قهرمانی من سيتی در ليگ برتر بعد از ۴۴ سال داشت. او در دو فصل اخير ليگ برتر به راستی شايسته عنوان دستکش طلايی که کسب کرده بوده و بدون شک يکی از ستاره‌های خوش آتيه فوتبال انگليس محسوب می‌شود. عملکرد حيرت انگيز هارت مقابل دورتموند در ديدار هفته گذشته ليگ قهرمانان زبان "روبرتو مانچينی" را هم به تمجيد از او گشود. مانچو بعد از اين بازی گفت: اگر هارت نبود ما سه يا شايد چهار گل دريافت می‌کرديم.

جيان لوئيجی بوفون
سن: ۳۴ سال
قد: ۱۹۱ سانتی متر

بوفون که در سال ۲۰۰۱ با رقم هنگفت ۵۲.۲۹ ميليون يورو از پارما به يوونتوس پيوست و هنوز بعد از ۱۱ سال گرانقيمت‌ترين سنگربان جهان محسوب می‌شود. او تا به حال هشت بار عنوان برترين دروازه بان سری آ را از آن خود کرده که از اين نظر رکورددار است. نزديک‌ترين رقيب او "آنجلو پروتزی" است که سه بار اين عنوان را کسب کرده. کاپيتان تيم ملی ايتاليا بعد از "فابيو کاناوارو" و "پائولو مالدينی" بيشترين تعداد بازی ملی را در فوتبال ايتاليا دارد. توانايی فوق العاده او در مهار شوت های سنگين راه دور و نقش رهبری‌اش در پشت خط دفاعی زبانزد است. او يک رهبر به تمام معناست و هميشه در رختکن به ديگر بازيکنان تيم روحيه می‌دهد.

نقش بوفوم در قهرمانی ايتاليا در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ انکار ناپذير است. بوفون در آن رقابت‌ها عنوان توپ نقره‌ای را از آن خود کرد و در تيم منتخب اين تورنمنت قرار گرفت. فدراسيون جهانی تاريخ و آمار فوتبال چندی پيش بوفون را با ۱۹۹ امتياز بالاتر از ايکر کاسياس برترين سنگربان قرن ۲۱ اعلام کرد. بوفون اخيرا در اظهارنظری اعلام کرد مانوئل نوير و جو هارت استعداد فوق العاده‌ای دارند و می‌توانند بزودی عنوان بهترين دروازه بان جهان را از آن خود کنند.

آمار دروازه بانان در فصل ۱۲-۲۰۱۱ در رقابت‌های ليگ

جو هارت بدون شک برای برچسب بهترين دروازه بان جهان می‌جنگد و به هيچ عنوان نمی‌توان او را خارج از اين فهرست دانست. اگر او بتواند همين طور ادامه دهد در چند سال آينده بدون چون و چرا بهترين دروازه بان جهان خواهد بود. تا آن زمان هارت بايد علمکردهايی مثل بازی هفته گذشته مقابل دورتموند زياد داشته باشد و باز هم تيمش را با اين نمايش‌ها نجات دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016