چهارشنبه 11 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
11 بهمن» کی‌روش: راهی برای برگشت رحمتی باقی نمانده است
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دانيل داوری: حضور در تيم ملی فوتبال ايران هميشه آرزوی من بود

• دانيل داوری، دروازه بان ۲۵ ساله تيم برانشوايگ، پيشتاز بوندس ليگای ۲ آلمان از گزينه‌های نخست سنگربانی تيم ملی فوتبال ايران به شمار می رود. وی در مصاحبه اختصاصی با دويچه وله فارسی از دعوت به تيم ملی و وضعيت خود می‌گويد.

دويچه وله: آقای داوری، موضوع سنگربانی احتمالی شما در تيم ملی فوتبال ايران از اخبار داغ فوتبال ايران در اين روزهاست. از آخرين وضعيت دعوت فدراسيون فوتبال ايران از شما برای حضور در اردوی تدارکاتی تيم ملی ايران برای ديدار مقدماتی جام ملت‌های آسيا در برابر تيم ملی لبنان در روز ۱۸ بهمن تعريف کنيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


داوری: تماس من با فدراسيون فوتبال ايران از طريق مدير برنامه‌هايم صورت گرفت. روز ۵ بهمن دعوت رسمی مسئولين فوتبال ايران برای حضورم در ترکيب تيم ملی ايران در ديدار با لبنان (که در روز ۱۸ بهمن برگزار می شود) به دستم رسيد. من در روزهای گذشته چندين دفعه با مربی دروازه‌بانان تيم ملی ايران و برخی ديگر از مقامات فدراسيون در تماس بودم. از اين دعوت خيلی خوشحال شدم. اما فعلا با يک مشکل زمانی اساسی رو به رو هستم. فقط ۲ روز بعد از بازی برای تيم ملی ايران بايد با تيم باشگاهی‌ام "آينتراخت برانشوايگ" در چارچوب ديدارهای هفته ۲۱ بوندس ليگای دسته دوم آلمان در برابر تيم "فا.اف.ار. آلن" به ميدان بروم. خيلی دوست داشتم دعوت به تيم ملی ايران را عليرغم اين محدوديت زمانی بپذيرم. خيلی در مورد حل اين مشکل زمانی که همچنين با موقعيت‌های پرواز بين ايران و آلمان و در نظر گرفتن استراحت لازم نيزهمراه بود، فکر کردم. سرانجام متاسفانه به اين نتيجه رسيدم که اين کار به احتمال قوی عملی و منطقی نيست. اميدوارم برای ديدارهای بعدی دوباره به تيم ملی فوتبال ايران دعوت شوم و تداخل تقويم بازی‌های ملی با ديدارهای باشگاهی ديگر موجب ايجاد چنين محدوديت های زمانی برايم نشود.

اما شما اشاره کرديد که اصولا تصميم خود را گرفته‌ايد که پيراهن تيم ملی فوتبال ايران را بپوشيد. آيا اين نکته اساسی را نيز به طور شفاف به مسئولين فدراسيون و تيم ملی ايران گفتيد تا سوء تفاهمی ايجاد نشود و مطبوعات داخل ايران به حرف و حديث سازی بی مورد در اين رابطه نپردازند؟
بله. من به آنها گفتم که با کمال ميل در خدمت تيم ملی فوتبال ايران خواهم بود و اين تصميم اساسی را گرفته‌ام که برای اين کشور بازی کنم. من در گفت و گو با مربی تيم ملی ايران به اين مسئله تاکيد کردم. حالا اميدوارم که باز هم دوباره به اردوی تيم ملی ايران دعوت شوم. ولی فعلا در مورد دعوت‌های بعدی به تيم ملی خبری ندارم. ديدارهای سرنوشت‌ساز ايران برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ در خرداد ماه خواهد بود. من در اين مقطع زمانی خوشبختانه هيچ محدوديت زمانی برای حضور در اردوی تيم ملی فوتبال ايران نخواهم داشت.



چگونه وضعيت و موضع فعلی خود را به اطلاع مسئولين تيم ملی فوتبال ايران رسانديد؟ آيا آنها سرانجام توانستند وضعيت مشکل شما پيرامون حضور در ديدار روز ۱۸ بهمن با لبنان را درک و در اين باره ابراز تفاهم کنند؟
من شفاف اين چالش را توضيح دادم که کمتر از ۲ روز فاصله زمانی بين ديدار ايران با لبنان در تهران و برانشوايگ با آلن در آلمان مانع حفظ آمادگی من برای حضور در ديدار باشگاهی خواهد شد. اين مسئله همچنين جايگاه من در تيم آينتراخت برانشوايگ را نيز به خطر خواهد انداخت و احتمال دارد که من به علت عدم برخوردار بودن از آمادگی مطلوب، ناگهان بر روی نيمکت ذخيره تيم قرار بگيرم. مربی هم يقينا حق دارد چنين تصميمی بگيرد. پس ذخيره‌نشين شدن من در تيم آينتراخت برانشوايگ در نهايت نه به سود تيم ملی فوتبال ايران خواهد بود و نه به نفع خود من.

برای کسانی که هنور شناخت و آگاهی کافی از شخص شما ندارند، لطفا از ريشه و نسبت خودتان با ايران تعريف کنيد.
پدرم ايرانی هست. من از زمان کودکی پاسپورت ايرانی دارم. تمام اقوام خانواده پدری من در ايران زندگی می‌کنند. من در سنين کودکی دفعات زيادی به ايران سفر کردم و به ديدار خانواده‌ام در آنجا رفتم.

جالب اينجاست که مادر شما لهستانی است اما خودتان در کشور آلمان متولد و بزرگ شديد. به اين ترتيب شخصيت شما به طور عميق با سه فرهنگ ايرانی، لهستانی و آلمانی شکل گرفته است. اين سه ريشه متفاوت را چگونه با هم هماهنگ می‌کنيد؟
بله، دقيقا. مادر من لهستانی‌تبار است و من در آلمان با سه فرهنگ متفاوت رشد کرده‌ام. متاسفانه در دوران کودکی موفق به يادگرفتن هر سه زبان نشدم. افسوس! واقعا از اين موضوع ناراحتم. اما آشنايی از نزديک با سه فرهنگ آلمانی، ايرانی و لهستانی بسيار جالب است. از "سه فرهنگی" بودنم خوشحالم. تماس با اعضای خانواده ايرانی‌ام و همچنين با اقوام لهستانيام در کنار ارتباط با محيط آلمانی، افق ديد من را وسيع‌تر می کند.

بار آخر چه زمانی در ايران بوديد و تسلط شما به زبان فارسی در چه حد هست؟
۶ سال هست که از آخرين سفرم به ايران می گذرد. زبان فارسی را روی هم رفته می فهمم. اما در حال حاضر صحبت به زبان فارسی هنوز برايم سخت است. اما برای حل اين مشکل يک ساله که در شهر برانشوايگ در کلاس‌های مخصوص فراگيری زبان فارسی شرکت می‌کنم و در اين زمينه پيشرفت داشته‌ام. اگر اين موقعيت برايم وجود داشته باشد که با فارسی زبان‌ها بيشتر در تماس باشم، زبان فارسی‌ام راه خواهد افتاد.

سال ۲۰۱۳ ميلادی می‌تواند به فاز طلايی در دوران فعاليت شما به عنوان فوتباليست حرفه‌ای تبديل شود. شما با تيم باشگاهی تان صدرنشين بوندس ليگای ۲ آلمان هستيد و در آستانه صعود به بوندس ليگای ۱ قرار گرفته ايد. با تيم ملی فوتبال ايران نيز از موقعيت جدی راه يابی به جام جهانی ۲۰۱۴ برخورداريد.
صددرصد! بخت ما برای صعود به بوندس ليگای ۱ در اين سال بسيار مناسب است. همه توان خود را برای رسيدن به اين هدف بزرگ متمرکز کرده‌ايم. می‌خواهم در کسب اين موفقيت و همچنين در صعود تيم ملی ايران به جام جهانی حتما سهيم باشم.

تا چه مقدار وضعيت و روند تيم فوتبال ملی ايران را در طول سال‌های گذشته دنبال کرديد؟
من مرتب نتايج تيم ملی ايران را پيگيری می کنم. هميشه دوست داشتم که ايران در جام‌های جهانی حضور داشته باشد. به ليگ برتر ايران زياد آشنا نيستم. خاطره فراموش نشدنی من تماشای ديدار ايران با پرتغال در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان از نزديک بود. من در آن روز به عنوان طرفدار تيم ايران در ورزشگاه شهر فرانکفورت بودم و ملی‌پوشان ايران را تشويق کردم.

قابليت‌ها و خصوصيات ويژه دروازه‌بانی‌تان را به چه صورت می‌توانيد توصيف کنيد؟
من دروازه‌بانی نيستم که تمايل کارهای نمايشی داشته باشم. سبک بازی من منطقی است. قابليت‌های فنی من در سطح بالاست. با هر دو پا توانايی شوت‌زنی دارم. در طراحی بازی به اين شکل فعال هستم که با واکنش‌های سريع، پرتاب‌ها و ضربه‌های کاشته از محوطه جريمه خودمان، مقدمه حرکت‌های سرعتی و انتقالی را برای تيم‌مان فراهم می‌کنم. به اين طريق در بازی‌سازی تيم خود نقش فعال دارم. دفع به موقع سانترهای حريف و تشخيص صحيح روند بازی در لحظات بعدی، از ديگر قابليت‌های من هست.

با توجه به کناره‌گيری موقت مهدی رحمتی از سنگربانی تيم ملی فوتبال ايران، شما در حال حاضر بزرگترين اميد برای ايجاد ثبات در وضعيت دروازه‌بانی تيم ملی فوتبال ايران هستيد. در پايان چه پيامی برای طرفداران تيم ملی فوتبال ايران داريد؟
همان طور که گفتم من اصولا تصميم گرفته‌ام که برای ايران به ميدان بروم. حضور در تيم ملی فوتبال ايران هميشه آرزوی من بود. برايم خيلی تلخ است که نمی توانم در بازی روز ۱۸ بهمن ايران مقابل لبنان شرکت کنم. اميدوارم در بازی بعدی ايران که روز ۲ فروردين در کويت مقابل تيم ملی کويت برگزار می‌شود، پيراهن تيم ملی فوتبال ايران را بر تن داشته باشم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016