دوشنبه 31 تیر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه فدراسيون کوهنوردی در پی حادثه برودپيک و مفقود شدن سه کوهنورد ايرانی

فدراسيون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با صدور بيانيه‌ای درباره اقدامات اين فدراسيون درباره حادثه «برودپيک» توضيحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در متن بيانيه فدراسيون کوهنوردی و صعودهای ورزشی درباره حادثه «برودپيک» آمده است:

«نظر به حادثه‌ تلخ پيش آمده برای تيم باشگاه آرش در «برودپيک» که قلب همه‌ ايرانيان را به درد آورد و با توجه به تماس‌ها و پيگيری‌های مکرر خبرنگاران محترم رسانه‌های گروهی و همچنين تعدادی از هموطنان عزيز طی چند روز گذشته از فدراسيون و همچنين اخبار ضدونقيض و کذب درباره رويکرد فدراسيون و انفعال درباره عمليات جستجوی کوهنوردان مفقود شده، بدين وسيله مواردی در راستای تنوير افکار عمومی به اين شرح اعلام می‌شود:

۱- با عنايت به موج فراگير هيماليانوردی در کشور، فدراسيون کوهنوردی و صعودهای ورزشی به متقاضيان و درخواست‌های مربوط به صعودهای برون مرزی بر اساس آئين‌نامه‌های موجود، مستندات لازم و بررسی فاکتورهای مختلفی چون مهارت‌های فنی، سوابق تجربی، تواناهايی نفرات و ... اقدام به صدور مجوز شورای برون مرزی وزارت ورزش می‌کند. بر اساس آمار موجود صعودها و اعزام‌های صورت گرفته که از کانال فدراسيون و با مجوز شورای برون مرزی صورت می‌گيرد در شرايط ايمن‌تر صورت گرفته و پشتيبانی کامل‌تری را نيز به همراه داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲- تيم کوهنوردی باشگاه «آرش» به دليل عدم انجام کامل امور و سلسله مراتب لازم از منظر اين فدراسيون حائز شرايط لازم جهت بررسی و اخذ مجوز شورای برون مرزی نشد. با اين حال و بنا بر تصميمات متوليان آن باشگاه، تيمی ۵ نفره در برنامه‌ای شخصی و مستقل عازم اين صعود گرديد.

۳- شايان ذکر است، پس از حمله‌ی تروريستی اخير به کوهنوردان خارجی در پاکستان، فدراسيون ايران با محکوم کردن اين حادثه با توجه به حضور کوهنوردان ايرانی (تيم باشگاه آرش) قوياً از نهادها و فدراسيون پاکستان خواستار حفاظت و تأمين امنيت کوهنوردان ايران شد که اين تضمين از طريق مقامات پاکستانی به فدراسيون اعلام شد.

۴- پس از تلاش قابل توجه اعضای اين تيم در مرحله‌ صعود به محض اطلاع از حادثه پيش آمده در مرحله‌ فرود، فدراسيون‌ کوهنوردی و صعودهای ورزشی به رغم اينکه نقشی در سازماندهی و اعزام اين تيم نداشته است، با عنايت به جايگاه خود و مقتضيات اخلاقی و انسانی و نياز کوهنوردان به پشتيبانی، با تمام توان، ظرفيت‌ها و ارتباطات خود در راستای پيشبرد امور مربوط به جست‌وجو، امداد و نجات اعضای اين تيم اقدام کرده که مشروح آن در پايگاه خبری فدراسيون در روزهای گذشته منعکس شده است.

از جمله:

- تماس‌های مستمر و مکاتبه با شرکت پاکستانی طرف قرارداد تيم باشگاه «آرش» و درخواست به منظور امداد و تسريع در انتقال توسط بالگرد و يا امداد زمينی با آمادگی فدراسيون جهت پشتيبانی های لازم. ( متن تمامی مکاتبات موجود است)

- تداوم تلاش برای برقراری تماس با ساير کوهنوردان خارجی مستقر در منطقه جهت مساعدت در عمليات جست‌وجو و امداد، از جمله فدراسيون و تيم مغولستان و «مايک هورن» سرپرست تيم سوئيس.

- تماس‌های مستمر با «منظور حسين»، رئيس فدراسيون پاکستان و درخواست مکرر نسبت به اقدام عاجل در زمينه‌ امدادرسانی.

لازم به ذکر است اين پيگيری‌ها کماکان ادامه دارد و فدراسيون از هيچ مساعدتی فروگذار نخواهد کرد.

۵- ضمن ابراز تأسف از حادثه‌ پيش‌آمده و ابراز همدردی با خانواده‌های کوهنوردان حادثه ديده و همچنين جامعه‌ کوهنوردی و صعودهای ورزشی بر خود لازم می‌دانيم بار ديگر بر اين نکته‌ مهم تصريح و تأکيد کرده و کوهنوردان گرامی و حتی خانواده‌های آنان را مطلع کنيم که تشکل‌ها و افراد در خصوص صعودهای برون مرزی خود ترجيحاً با مشاوره، راهنمايی و هماهنگی فدراسيون و يا اخذ مجوز شورای برون مرزی اقدام به اجرای برنامه‌های خود کنند تا ايمن‌تر و با پشتيبانی کامل‌تر، حتی‌المقدور کمتر شاهد حوادث تلخ در اين رشته‌ ورزشی باشيم.

۵- اساساً واکاوی، ريشه‌يابی و بررسی اين حادثه از زوايای مختلف (به خصوص از مسئولين باشگاه و سرپرست تيم مذکور نسبت به جوانب امر و امکان سنجی‌های لازم که به عنوان يک باشگاه ورزشی بايد در اين رابطه به دستگاه ورزش کشور پاسخگو باشند)، امری ضروری‌ است که در زمان مقتضی می‌تواند جنبه‌های تجربی و آموزشی را برای جامعه‌ کوهنوردی نيز به همراه داشته باشد.»

به گزارش ايسنا،‌ هفته قبل سه کوهنورد باشگاه آرش تهران به نام‌های آيدين بزرگی، پويا کيوان و مجتبی جراحی هنگام بازگشت از قله برودپيک واقع در رشته‌کوه‌های هيماليای پاکستان دچار سانحه شدند و جستجوها برای يافتن آنها ادامه داشت که سرانجام يکشنبه تيم امدادی که در محل مشغول جستجو بود، اعلام کرد، جستجوها تمام شده و امدادگران به بيس کمپ برگشته‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016