سه شنبه 12 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پروين: دلم برای دربی‌ها، محمدخانی‌ها و حجازی‌ها تنگ شده

مهدی نفر- به گزارش خبرگزاری فارس، علی پروين در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در مورد شرايط پرسپوليس، دربی ۷۷ و شرايط تيم ملی فوتبال کشورمان گفت‌‌وگويی را انجام داد که در زير می‌خوانيد:

فارس: وقت دربی که می‌رسد همه ياد علی پروين می‌افتد. چرا؟
اين لطف شما رسانه‌ها و مردم به من است. بالاخره من هم يکی از بازيکنان در زمين بودم که برای تيم محبوبم تلاش می کردم تا موفق شود. باور کنيد دربی آنقدر هيجان داشت که سال‌ها عرق آن بازی‌ها در بدن آدم می ‌ماند. از همه مهم‌تر حضور مردم و تشويق‌های بی‌امانشان بود که باور کنيد دلم برای آن روزها تنگ شده است.

فارس: نظر شما درباره دربی ۷۷ چيست؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اميدوارم بازی زيبا و قشنگی شود. چون باور کنيد ميليون‌ها هوادار به عشق اين دو تيم به ورزشگاه می‌آيند، پای تلويزيون می‌نشينند و در سراسر دنيا بيننده دارد.

فارس: خيلی‌ها معتقدند دربی ۷۷ هم مساوی می شود. شما در اين باره چه نظری داريد؟
بالاخره دربی حساس است. هيچ تيمی نمی‌آيد بی‌محابا به ديگری حمله کند. اگر می‌بينيد مساوی در ميان است به خاطر حساسيت‌ها است. به ما که کسی نگفت که اين بازی مساوی شود. ما هميشه کار خودمان را می‌کرديم ولی فوتبال يک سرش برد است و يک سر باخت و يک سر هم مساوی.

فارس: ‌به نظر شما دربی ۷۷ قشنگ از آب درمی‌آيد؟
ما اميدواريم که اينطور شود. بالاخره مردم پس از قرعه‌کشی‌ها ۶ تا ۷ ماه می‌نشينند تا اين بازی را ببينند. شما نگاه کنيد وقتی قرعه‌کشی می‌شود تمام جدول مسابقات يک طرف و بازی اين دو تيم يک طرف. بازی حساس است و بايد قطعا هر تيمی که می‌خواهد موفق شود بيشتر تلاش کند، در غير اين‌صورت به بن‌بست می‌خورد. خيلی‌ از موفقيت‌ها در يک بازی در زمين اتفاق می‌افتد. خوب بدوی و هماهنگ باشی، در زمين می‌توانی حريف را شکست دهی. من اميدوارم در کل بازی جوانمردانه و بسيار شاداب باشد که همه از فوتبال لذت ببريم.

فارس: چه تيمی برنده می‌شود؟
هر کس که بهتر باشد. هر کس که قدر موقعيت‌های خود را بيشتر بداند. تيمی موفق می‌شود که همه به فکر کمک به همديگر باشند تا تيم‌شان موفق شود.

فارس: می‌گويند وضعيت پرسپوليس بهتر است.
راستش را بخواهيد وضعيت پرسپوليس بهتر است. چون آنها با بردی که مقابل فولاد آوردند روحيه‌شان به مراتب بهتر شده اما استقلال با باختی که آورده بالاخره کمی شرايط خاص خودش را دارد. پرسپوليس می‌تواند از اين موضوع بهترين استفاده را کند اما نبايد فراموش کنيم که جمعه دربی است و شرايط خاص خودش را دارد. بايد خيلی از شرايط در اين بازی برای رسيدن به موفقيت طی شود.
من از دربی ها مختلفی که ديده‌ام يک چيز را آموخته‌ام و نکته اين است که غرور افت اين بازی است. غروز برای اين بازی چيزی جز دردسر ندارد و نبايد از موضوع را بازيکنان ما فراموش کنند.

فارس: چرا اغلب دربی‌ها تماشايی نمی شود؟
همان طور که گفتم هيچ يک از تيم‌ها نمی‌آيند بی‌محابا حمله کنند و راحت دروازه‌شان باز شود. به خاطر همين است می‌گويم دربی شرايط خاص خودش را دارد. تا زمانی هم که يک گل رد و بدل نشود تيم‌ها با احتياط همديگر را می‌سنجند. حمله می‌کنند و حتی به يکديگر پاس می‌دهند. چون احتياط تا قبل از خوردن گل در دستور کار تيم‌ها است. حتی اگر مربيان نخواهند، اما بعدش يک گل که رد و بدل شد تيم‌ها به آب و آتش می‌زنند تا نتيجه را به تساوی بکشانند و به مراتب بازی قشنگ‌تر می‌شود. در اين بازی‌ها بازيکنان جوان با تجربه و تاثيرگذار خودشان می‌توانند خوب نشان دهند.

فارس: مثل محمدرضا خلعتبری؟
خلعتبری بازيکن خوب و تند و تيزی است، اما دفاع استقلال هم با تجربه است. بالاخره بازيکن بايد بداند همه چيز را در زمين به نمايش بگذارد. البته من اين را می‌گويم هدف اصلی پرسپوليس، رويانيان، هدايتی و حتی علی دايی اين بود که اين بنده خدا در ليگی که نامش جعلی است به ميدان نرود و به مملکت خودش بيايد. همه زحمت کشيده‌اند و حالا هم بايد برای اين زحمت آفرين گفت. انشاءالله خلعتبری نيز اگر در زمين بود با صلاحديد کادر فنی کارش را می‌کند. درغير اين صورت حتما بازيکنان ديگری هم هستند. ولی برای آمدن خلعتبری واقعا زحمت کشيده شد. حالا هم کمی شلوغ شده دليلش را نمی‌دانم. چون اگر او با اين همه تلاش در آن ليگ جعلی بازی می‌کرد خدا رحم کند که چه اتفاقی می‌افتد. آن وقت همين آقايان بر خلاف صحبت‌هايی که الان می زنند، واکنش های ديگری نشان می دادند. اما همه چيز تمام شده و ايشان به پرسپوليس آمده است.
اين را بايد بگويم که اين روزها روی پرسپوليس فشارهايی را وارد می‌کنند. فشارها در آستانه دربی بايد از روی پرسپوليس برداشته شود.الان تيم نياز به آرامش کامل دارد تا روز جمعه شاگردان دايی با ۲۵ بازيکن مثل سرباز آماده خدمت به پرسپوليس باشند و تيم را به سوی موفقيت ببرند.

فارس: نتيجه را پيش‌بينی نمی‌کنيد؟
هم تيم امير و هم تيم دايی خوب هستند. قطعا هر دو تا نيز به دنبال برد هستند. انشاءالله بازی زيبا شود. ولی ما ته دلمان پرسپوليسی است و اميدواريم که نتيجه آخر بازی به نفع قرمزها باشد. البته استقلال نيز باتجربه است که قطعا کادر فنی پرسپوليس تمام و کمال اين تيم را می‌شناسد.

فارس:‌ دلتان برای دربی‌های گذشته تنگ نشده؟
اگر راستش را بخواهيد دلم برای دربی‌ها تنگ شده، اما بيشتر برای برخی بازيکنانی که با آنها بازی می‌کردم و يا شاگردم بودند و يا حريفان رودررويم تنگ شده است.

فارس: مثل ناصر محمدخانی؟
ناصر حرف نداشت. وقتی که توپ را به او می‌دادی، او توپ را گل می کرد و حريف بايد توپ را وسط زمين می‌کاشت. ناصر محمدخانی خودش يکپارچه سلطان فوتبال ايران بود که به نظر من در آن شرايط فوتبال جزء ۵ فوتباليست برتر بود. اما واقعا ياد ناصر حجازی و خيلی ديگر از رفتگان بخير و انشاءالله خدا به افرادی مثل غلامحسين مظلومی که خدا را شکر به خانه آمد و ديگر بازيکنانی که الان کمی مريض‌احوال هستند سلامتی بدهد. دربی می آيد و می‌رود اما خاطراتش می‌ماند و رفاقت‌ها. اما من معتقدم هر وقت استقلال و پرسپوليس قوی بودند تيم ملی هم قوی است.

فارس: مجتبی محرمی هم از جمله چهره‌هايی است که خاطرات دربی‌های گذشته را زنده می‌کند. نظرتان در مورد اين شاگرد قديمی‌ات چيست؟
چه آن زمانی که بازی می کردم و چه زمانی که مربی بودم، شاگردان ريز و درشت زيادی داشتم که همه آنها با تعصب و غيرت بازی می کردند. من نمی توانم اسمی از کسی ببرم چون دوست ندارم خدايی نکرده دل بازيکنی از من بشکند. من همه آنها را دوست دارم، چه آنهايی که بازيکن تيمم بودن و چه آنهايی که کنار بودند.لحظه به لحظه فوتبال برايم خاطره است و من می گويم که مجتبی محرمی يکی از آن بازيکنان با تعصب تيم من بود.

فارس: به تيم ملی اشاره کرديد؛ می‌دانيد که کی‌روش تهديد به رفتن کرده است؟
از راديو و تلويزيون شنيدم. نبايد بگذاريم اين اتفاق بيفتد. مگر ما ساده به جام جهانی رفتيم تا بخواهيم همه چيز را فراموش کنيم. مثل اينکه همه چيز خيلی زود يادمان رفته، اگر قرار است به جام جهانی برويم تا زنگ تفريح شويم و تيم‌ها به ما بخندند و گل بزنند و خوشحالی کنند، همان بهتر است نرويم. چرا خودمان را خسته کنيم و با احساسات ميليون‌ها هوادار بازی کنيم.

فارس: پس اين حرف شما انتقادی است؟
نه، دلم برای اين فوتبال می‌سوزد. ما با يک برنامه‌ريزی و هشت بازی خوب می‌توانيم در جام جهانی زنگ تفريح نباشيم. اما متاسفانه به جای برنامه‌ريزی سرمربی ما می‌خواهد برود. من هميشه منتقد سرمربيان خارجی دسته سه و چهار بودم اما می‌‌گويم کی‌روش بايد بماند و مسئولان و فدراسيون به او کمک کنند. البته ليگ هم مشکل دارد.

فارس: چه مشکلی؟
چرا انقدر بازی‌ها را عجله داريم تا فشرده تمام کنيم؟ دليلش چيست؟ به نظر من فوتبالی‌ها بنشينند و در يک خانواده مشکلات را حل کنند. اين خوب نيست که هر روز خبری جديد از تيم ملی بيرون می‌آيد. مثل اينکه يادمان رفته فقط ۳۲ تيم به جام جهانی می‌روند. به جای اين حرف‌ها به دنبال تدارک باشيم. در مملکتی هستيم که هر وجب از خاکش طلاست. رشته فوتبال که مورد علاقه مردم است بيشتر بايد برسيم تا کی‌روش با خيال راحت کارش را بکند. من روز اول گفتم الان هم می‌گويم اگر می‌خواهيم دلمان خوش باشد که به جام جهانی رفته‌ايم و از همان روز اول بخواهيم مقابل بهترين‌های جهان زنگ تفريح باشيم همان بهتر است نرويم. پس به جای اين حرف‌ها دنبال برنامه ريزی باشيم.

فارس: مثل اينکه خيلی طرفدار تيم ملی هستيد؟
من می‌گويم چون مردم دوست دارند تيم ملی کشورشان موفق شود حقشان است تيم ملی خوب، باانگيزه و باطراوت ببينند. ما الان اصلا نبايد بگذاريم که کی‌روش اين دغدغه‌ها را داشته باشد. تيم را به جام جهانی برده آن هم خودتان می‌دانيد در چه وضعی. پس انشاءالله همه يک ياعلی بگويند و به تيم ملی کمک کنند.

فارس: در پايان اگر حرفی داريد يا خاطره‌ای در مورد دربی بگوييد.
قبلا خاطرات‌مان درباره دربی را گفته‌ايم. من فقط برای دو تيم آرزوی موفقيت می‌کنم تا با يک بازی خوب و هوادارپسند بتوانند رضايت هواداران را جلب کنند. از طرف ديگر از هواداران هم می‌خواهم فقط تيم خود را تشويق کنند تا فوتبال به آنها مزه دهد. برد و باخت در فوتبال است اما نگه‌داشتن حرمت‌ها بايد در دستور کار باشد تا فضای فوتبال ما بهترشود و يک پدر بتواند دست پسرش را بگيرد و به ورزشگاه بيايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016