شنبه 30 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فيفا نام ليگ‌ برتر ايران را به "خليج‌ فارس" تغيير داد

شرق ـ چند سالی است که نام خليج‌فارس با فوتبال عجين شده است. بعد از ادعای اماراتی‌ها، فدراسيون فوتبال ايران برای حمايت معنوی از خليج‌فارس، نام ليگ‌برتر را به نام خليج‌فارس تغيير داد، تا ضربه سنگينی به صحبت‌های اماراتی‌ها با نام جعلی خليج (ع‌رب‌ی) باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مدتی از آن نام‌گذاری گذشت تا اينکه شيخ‌نشينان اماراتی تصميم گرفتند در يک اقدام تلافی‌جويانه نام ليگ خود را در فصل ۲۰۱۴-۲۰۱۳ به نام جعلی خليج (ع‌رب‌ی) تغيير دهند. اين تغييرنام باعث شد، اهالی فوتبال به اين قضيه اعتراض کنند و فدراسيون فوتبال قول داد تا با فيفا نامه‌نگاری کند و اعتراض ايرانی‌ها را به گوش مسوولان فيفا برساند. حتی اعتراض اهالی فوتبال ايران به حدی رسيد که برای برگرداندن محمدرضا خلعتبری که پيش از اين مسايل به ليگ امارات رفته بود، باشگاه پرسپوليس سه‌ميليارد به تيم عجمان داد تا اين بازيکن در ليگ اين کشور بازی نکند.

بعد از مدتی فيفا روی نقشه‌های خود در بخش معرفی کشورها، نام اين خليج را به همان نام اصلی‌اش نام‌گذاری کرد تا موج تشکر از سوی اهالی فوتبال به فدراسيون سرازير شود، مسوولان فدراسيون هم گفتند، اين کار مشاوران حقوقی فدراسيون بود که نام را برگردانند و اين‌بار نوبت اماراتی‌ها بود که به اين موضوع اعتراض کنند.

پس از کمتر از يک‌ماه، فيفا با توجه به فشار عرب‌های حوزه خليج‌فارس بازهم نام خليج‌فارس را تغيير داد و در معرفی کشورهای ايران، امارات و چند کشور ديگر حوزه خليج‌فارس در بخش نزديک‌ترين دريا، به جای خليج‌فارس نام عجيب «خليج عمان» را نوشت. اين تغيير نشان داد که فدراسيون فوتبال ايران، برعکس ادعای رييس‌اش هيچ مذاکره‌ای با فيفا انجام نداده و فيفا تمام اين کارها را با بررسی‌های خود انجام داده است.

حتی زمانی که بلاتر رييس فيفا به ايران آمده بود، هيچ صحبتی در اين مورد صورت نگرفت و به خبرنگاران هم اجازه داده نشد تا در اين مورد از بلاتر سوال کنند که باعث ناراحتی رسانه‌ها شد. تنها کفاشيان به اين موضوع اشاره کرد که در صحبت‌های خصوصی در مورد اين تغيير نام صحبت شده است. البته فيفا در توجيه کار خود اعلام کرد، خليج‌فارس ادامه دريای عمان است برای همين اين تغيير صورت گرفته است تا با اين صحبت خود، از اعتراض دوطرف درگير جلو‌گيری کند.

در حال حاضر نام ليگ امارات به نام جعلی ليگ «خليج ع‌رب‌ی»، تغيير پيدا کرده و در فيفا به اين نام ثبت شده است و در اقدامی جديد هم بدون دخالت فدراسيون بعد از سال‌ها نام ليگ خليج‌فارس را جايگزين ليگ‌برتر ايران در بخش مربوط به ليگ‌های فدراسيون‌های عضو و در صفحه ايران در تارنمای فيفا شده است. اين تغيير نام نشان می‌دهد که فدراسيون فوتبال ايران برای تغيير نام جعلی «خليج (ع‌رب‌ی)» هيچ اقدام عملی‌ای انجام نداده است و تمام ادعاهای فدراسيون فوتبال کذب است. ظاهرا فيفا نمی‌خواهد خود را وارد اين بحث کند و نام هر ليگی هرچه از سوی آن کشور گذاشته شود،فيفا بدون بررسی و دخالت، آن نام را در سايتش ثبت می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016