شنبه 9 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

انتقاد کوهنورد ايرانی از وزير ورزش، نگذاشتند به رکورد جهانی برسم

مهر - تنها هيماليانورد ايرانی که تاکنون دوازده قله بالاتر از هشت هزار متری در سطح جهان را فتح کرده با اشاره به مهيا نشدن شرايط مالی لازم برای صعود به دو قله ديگر و ثبت رکورد جهانی گفت: برای اين دو صعود ۵۰ هزار دلار هزينه لازم بود اما با وجود رايزنی‌های انجام شده و وقت ملاقاتی که از وزير ورزش گرفتم، اين بودجه مهيا نشد و به همين دليل فرصت صعود را از دست دادم.

عظيم قيچی‌ساز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکيد بر اينکه برنامه‌اش برای آغاز سال ۱۳۹۳ صعود به دو قله در چين و نپال بود تا به اين واسطه رکورد فتح هر چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان در کمترين زمان ممکن را به نام خود ثبت کند، اظهارداشت: برای اين دو صعود از يک سال پيش تمريناتم را آغاز کردم و به آمادگی خوبی هم رسيدم اما دو صعود به اين سنگينی نيازمند هزينه‌هايی بود که در نهايت با کم لطفی وزارت ورزش و جوانان و مسئولانش تامين نشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به ۵۰ هزار دلار بودجه لازم برای صعود به قله شيشابانگما در چين و لوتسه در نپال ادامه داد: شخصا نمی‌توانستم هزينه به اين سنگينی را فراهم کنم اما هيچ حمايتی هم از من و برای تامين اين هزينه نشد. در حاليکه از ماه‌ها پيش و از طريق فدراسيون نامه‌نگاری‌های لازم را با وزارت ورزش و جوانان انجام دادم. چون بودجه فدراسيون به اندازه‌ای نيست که بتواند چنين هزينه‌ای را برای من تامين کند.

اين کوهنورد تصريح کرد: حتی برای رسيدن به نتيجه مورد نظر برای تامين هزينه لازم، متقاضی وقت ملاقات از وزير ورزش و جوانان هم شدم اما تا امروز که با شما صحبت می‌کنم هنوز چنين وقتی به من داده نشده است.

قيچی‌ساز با تاکيد بر اينکه فصل صعود به دو قله مورد نظر در چين و نپال بهار است، تصريح کرد: در کل تا حالا فقط ۳۱ نفر در سطح دنيا موفق به صعود به قله‌های بالای هشت هزار متری دنيا شده‌اند که در اين ميان فقط ۱۴ نفر بدون استفاده از کپسول اکسيژن اين کار را انجام داده‌اند و از جمله من؛ طی پنج سال و نيم گذشته من به ۱۲ قله بالای هشت هزار متری جهان صعود کردم و اگر بهار امسال می‌توانستم دو قله باقی مانده را هم فتح کنم رکورد صعود به هر چهارده قله بالای هشت هزار متری جهان در کمترين زمان ممکن را به نام خود ثبت می‌کردم.

وی تاکيد کرد: آخرين رکوردی که در اين زمينه به ثبت رسيد در اختيار کوهنوردی است که طی مدت ۷ سال موفق به صعود به هر چهارده قله مورد نظر شد اما اگر من امسال می‌توانستم صعودهای موردنظرم را انجام دهم اين رکورد را با زمان ۶ سال به نام خود ثبت می‌کردم اما کم توجهی و عدم حمايت وزارت ورزش انجام اين کار امکان پذير نشد. سال بعد که فايده‌ای ندارد چون مهم ثبت رکورد در فاصله زمانی کمتر از ۷ سال بود.

اين هيماليانورد ايرانی با بيان اينکه هزينه دوازده صعود قبلی به قله‌های بالای هشت هزار متری جهان را به صورت شخصی يا از طريق اسپانسر تامين کرده بود، گفت: من از کجا بايد ۵۰ هزار دلار تامين می‌کردم تا دو صعود باقی مانده برای ثبت رکورد جهانی را انجام دهم. طبيعی است که وزارت ورزش و جوانان بايد در اين زمينه کمک می‌کرد چون نتيجه اين کار ثبت رکورد و افتخار برای کشورمان بود نه فقط شخص من. در هر صورت با بی توجهی و کم لطفی که در تامين هزينه لازم شد، اجازه ندادند رکورد جهانی برای ايران و من به ثبت برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016