شنبه 13 اردیبهشت 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محصص: چرا برخی مربیان همیشه هستند؟

مرتضی محصص برای فوتبالی‌ها نام آشنایی است. رییس پیشین کمیته‌ آموزش فدراسیون فوتبال و رییس فعلی کمیته‌ فنی این فدراسیون معتقد است که این روزها "تصویر زشتی " از فوتبال ایران ارائه شده که ممکن است تبعات بین‌المللی داشته باشد.

مرتضی محصص در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره شفاف سازی مالی فوتبال ایران، لزوم انجام این کار و تبعات مثبت و منفی آن بحث خصوصی سازی، لزوم جلوگیری از تخریب چهره فوتبال و وظیفه رسانه‌ها در قبال فوتبال صحبت کرد.

* هر کس بنابر تخصص خود حرف بزند

محصص در شروع بحث درباره لزوم شفاف سازی مالی فوتبال ایران گفت: من تخصص زیادی در زمینه مالی ندارم و اطلاعاتم صرفا به خاطر مطالعاتی است که داشته‌ام. بهتر است که سایر کارشناسان هم در زمینه تخصص خود حرف بزنند. در مجموع و به طور خلاصه می گویم که با شفاف سازی مالی موافقم، اما در این باره سوالی هم دارم که نمی‌دانم کسی جوابش را می‌داند یا خیر!

* شفاف سازی می‌تواند توهین آمیز باشد!

سوال محصص از اهالی فوتبال در ایران این بود: چرا مشکلات مربوط به شفاف سازی مالی و این قبیل مسائل در "سری A" ایتالیا، لالیگای اسپانیا، بوندسلیگای آلمان، لیگ برتر انگلیس یا حتی لیگ هلند وجود ندارد؟ چرا از آن لیگ‌ها اخبار ناامید کننده نمی شنویم و آنجا همه قراردادها مشخص است؟ چرا در ایران بعد از مدت‌ها به این نتیجه‌ می‌رسیم که باید شفاف سازی صورت بگیرد و آن هم فقط درباره دو باشگاه انجام می‌شود؟

وی افزود: این طور به نظر می‌رسد که حتما خطایی صورت گرفته که از شفاف سازی حرف می‌زنند. این طور پرداختن به شفاف سازی توهین آمیز است. من موافقم که شفاف سازی صورت بگیرد، اما اگر جایی هم پول زیادی ردوبدل شده بهتر است به جای اعلام قراردادها به دنبال راه چاره باشیم.

* باید به دنبال مافیای فوتبال باشیم

این کارشناس همچنین گفت: خو‌شبختا‌نه خودم عضو هیچ باشگاهی نیستم که از شفاف سازی ترسی داشته باشم. آخرین باری که به عنوان کارشناس فنی با یک باشگاه همکاری کردم چهار سال پیش بود. باید به دنبال مافیای فوتبال باشیم. اگر هر روز قرارداد بازیکنان همه لیگ‌ها را منتشر کنیم کار درست نمی‌شود. ضمن این که اگر خلافی صورت گرفته، برخورد کردن با آن کار مقامات انتظامی است. مثلا من مدرس فوتبال نمی‌توانم در این باره کاری کنم. این گونه شفاف سازی تصویر زشتی از فوتبال ارائه می‌کند.

* چرا برخی مربیان همیشه هستند؟

محصص افزود: در رسانه‌ها خواندم که عده‌ای در رابطه با تخلفات فوتبالی دستگیر شده‌اند،‌ نمی‌دانم این خبر چقدر صحت دارد، اما اگر این کار شروع شده باشد خیلی خوب است. باید با امر خلاف برخورد شود همان گونه که در ایتالیا این اتفاق افتاد. قبل از شفاف سازی قراردادها باید آسیب شناسی کنیم که این مسائل از کجا شروع می‌شود، چرا برخی مربیان همیشه تیم داری می‌کنند و برخی دیگر که هم مدرک بالاتر و هم لیاقت فنی بیشتری دارند خانه نشین هستند؟

* شایعات از امروز شروع می‌شود!

این کارشناس قدیمی فوتبال در ادامه صحبت‌هایش به ایسنا گفت: باید با رسانه‌ها صادق باشیم. هنوز لیگ جدید شروع نشده که در جراید می خوانیم تعدادی مربی کاندیدای حضور در یک تیم هستند. آن خبرنگار چطور این پیش‌بینی را می‌کند که آن باشگاه فقط آن چهار یا پنج مربی را می‌خواهد؟ بعد هم معلوم می‌شود که باشگاه این خبر را تکذیب می‌کند.

وی افزود: این اخبار ذهن علاقمندان به فوتبال و دست اندرکاران آن را مخدوش می‌کند. سوال این است که این اخبار برای چه مطرح می‌شوند؟ اگر فردا در رسانه‌ها بنویسید که محصص در راه پرسپولیس، مردم چه فکری می‌کنند؟ آنها فکر می‌کنند که حتما پرسپولیس محصص را می‌خواهد در حالی که شاید روح باشگاه از این کار بی‌خبر باشد. مطمئن هستم که این گونه اخبار درباره بازیکن‌ها هم به زودی شروع می‌شود.

محصص ادامه داد: باید با این گونه اخبار کذب برخورد کنیم، چون فقط جامعه فوتبال را فریب می‌دهد. برخورد کردن با این مسائل ما را بیشتر به واقعیت‌های فوتبالی و شفافیت نزدیک می‌کند تا انتشار قراردادها.

این مدرس فوتبال در ادامه تاکید کرد: به هر حال با انتشار قراردادها موافقم، اما نه فقط برای دو باشگاه، بلکه برای همه تیم‌ها‌. خوب است که از شروع فصل انتشار قراردادها باب شود، هیچ ایرادی هم ندارد. اما این را هم فراموش نکنیم که مشکل فوتبال ما شفاف سازی نیست، بلکه چیز دیگری است.

* فوتبال خود را به دنیا مثل یک خلافکار نشان می‌دهیم!

مرتضی محصص در ادامه درباره فضای منفی ایجاد شده علیه فوتبال در روزهای اخیر، به ایسنا گفت: وقتی از شفاف سازی حرف می‌زنیم، یعنی خلافی صورت گرفته که این را می گوییم و می‌تواند توهین آمیز باشد. بحث شفاف سازی که مطرح شد، برخی مشکلات هم ظاهر شد، اما فکر نمی‌کنم که همه مشکلات حل شده باشد. در عوض تصویر بدی از فوتبال ارائه کرده‌ایم. ما فوتبال خودمان را با تصویر زشت و منفی یک عده خلافکار به دنیا نشان می‌دهیم! من چند روز دیگر باید برای تدریس به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر کنم، آنها با دیدن وضعیت ما ممکن است فکر کنند که فوتبال ایران پر از خلافکار است و حتما من مدرس هم این گونه‌ام! فردا اگر خبرنگار ما هم به آنجا برود همین تصور را خواهند داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* چه کار باید بکنیم؟

رییس کمیته‌ فنی فدراسیون فوتبال در ادامه برای زودودن جو منفی علیه فوتبال ایران دو راهکار پیشنهادی داشت: نخستین کار، خصوصی سازی است، اما این کار در یک سال و دو سال صورت نمی گیرد ، بلکه به کارشناسی و بررسی زیادی نیاز دارد. ما همچنین به الگو نیاز داریم. همان طور که برای تدوین اساسنامه لیگ برتر از لیگ‌های خارجی الگو گرفتیم می‌توانیم برای خصوصی سازی هم بررسی کنیم که شرایط ما به کدام کشور نزدیک‌تر است.

وی افزود: مورد دوم، نقل و انتقالات است. در این باره از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که وارد حاشیه نشوند و اخبار شسته و رفته را به جامعه ارائه دهند. آنها باید در این مورد رابطه بیشتری با کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال داشته باشند و این کمیته‌ هم در کنار سازمان لیگ باید پاسخگوی مسائل باشد.

محصص ادامه داد: اگر مصاحبه های این چنینی زیاد باشد ایرادی ندارد،‌ اما آیا بالاخره نباید مشکل حل شود؟ در درجه اول کمیته‌ انضباطی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باید با تخلفات برخورد کنند. این کار آن چنان هم سخت نیست. ضمنا با تعیین سقف قرارداد مخالفم، چون فقط زمینه کارهای غیر قانونی را ایجاد می‌کند، چه اشکالی دارد که بازیکن X که ستاره تیم ملی است، قراردادش مشخص باشد؟

وی همچنین گفت: ما با دیدن رقم قراردادهای استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها تعجب کردیم که چطور وقتی باشگاه پول ندارد، قرارداد آن چنانی می‌بندد؟ اگر باشگاه توانمندی دارد که بازیکنی مثل کریستیانو رونالدو را بخرد نمی‌شود به آن ایراد گرفت، اما اگر پول ندارد و قرارداد نجومی می‌بندد مشکل دارد. اگر اسم لیگ ما حرفه‌ای است باید با لیگ‌های آماتوری تفاوت داشته باشیم.

محصص ادامه داد: بازیکن تمام ساعت‌های زندگی‌اش را وقف فوتبال می‌کند. در همه جای دنیا حق و حقوق فوتبالیست‌ها از جامعه بیشتر است چون تحت فشار زیادی است و ممکن است دچار مصدومیت طولانی شود. امیدوارم از شروع لیگ جدید شاهد اخبار مثبت باشیم و شک و شبهه‌ای نباشد.

* بازیکن باید 24 ساعته در خدمت باشگاه باشد

محصص در ادامه درباره معیارهای حرفه‌ای بودن به ایسنا گفت: در کشورهای پیشرفته بازیکن در طول روز در اختیار باشگاه است و تغذیه ، وضع بدن و استراحتش کنترل می‌شود. بازیکن ساعت‌های زیادی از زندگی اش را در باشگاه صرف می‌کند و برخی روزها استراحت دارد.

وی ادامه داد: اکثر باشگاه‌های ما فقط بعدازظهرها تمرین می‌کنند در حالی که این تصور که فقط صبح یا عصر تمرین باشد، تاریخ مصرف گذشته است. بازیکن حرفه‌ای باید 24 ساعته در خدمت باشگاه باشد و تنها زمانی که کادر فنی صلاح می‌داند به نزد خانواده‌اش برگردد.

* امکانات باشگاه‌ها بهبود یابد

محصص در ادامه گفت: برای تحقق این امر که بازیکن تمام روز در اختیار باشگاه باشد،‌ اول باید امکانات لازم در باشگاه‌ها شکل بگیرد. نه استقلال، نه پرسپولیس و نه خیلی دیگر از باشگاه‌های ما استادیوم ندارند و حتی خوابگاه ندارند که بازیکن در آن استراحت کند. به همین دلیل هم بازیکنان بعد از تمرین به خانه‌های خود می‌روند. شاید تنها فولاد و سپاهان خوابگاه مناسب داشته باشند. قبل از این که از بازیکنان و مربیان انتقاد کنیم باید بررسی کنیم که چه میزان سخت‌افزار در اختیار داریم. امیدوارم لیگ جدید از همان آغازش خبرهای خوبی درباره ساخت استادیوم‌ها داشته باشد.

وی ادامه داد: ورزشگاه غدیر اهواز نقش زیادی در موفقیت فولاد داشت. تیم‌های معتبر دنیا مثل آرسنال و منچستریونایتد هر چند سالی یک بار ورزشگاه خود را نوسازی می‌کنند چون این کار به تماشاگران، مربیان و بازیکنان انگیزه مضاعف می‌دهد.

محصص افزود: می‌گویند چرا ما برابر تیم‌های حاشیه خلیج فارس ناکام می‌مانیم؟ تیم‌های کوچک آن کشورها یک باشگاه کوچک، با زمین تمرینی و محل استراحت دارند و تیم‌های بزرگ مثل السد قطر و الاهلی امارات ورزشگاه اختصاصی دارند. این مساله یکی از دلایل موفقیت آنها است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016