سه شنبه 18 شهریور 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


پرخواننده ترین ها

پرده‌برداری از تخلف بزرگ در فوتبال ايران در برنامه ۹۰


خالکوبی بازيکنان خارجی حاضر در ليگ برتر، اعلام اسامی بازيکنانی که کارت معافيتشان باطل شده است، توصيه علی پروين به دو تيم استقلال و پرسپوليس، پخش تصاوير مربوط به گلزنی امير قلعه نويی و فرهاد مجيدی و کنايه به خالکوبی‌های اشکان دژاگه از مهمترين موارد مطرح شده در برنامه دوشنبه شب نود بود.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه نود در حالی از ساعت ۲۲:۴۵ روی آنتن رفت که اين برنامه تا حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد به طول انجاميد. سئوال برنامه به بهترين بازيکن ماه ليگ برتر فوتبال اختصاص داشت که گزينه‌های آن، اميد ابراهيمی، لوسيانو ادينيو، سروش رفيعی، مهدی شريفی و اکبر صادقی بودند. در نهايت اميد ابراهيمی با کسب بيش از ۵۰ درصد آرا، به عنوان بهترين بازيکن ماه انتخاب شد.

در بخش ابتدايی برنامه، اسامی ۱۰ بازيکنی که کارت معافيت از خدمت آنها مشکل داشت و از سوی سازمان نظام وظيفه باطل شده بود، اعلام شد.

سپس نود درجه و سوژه های مختلف آن پخش شد و بعد از آن علی کفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال روی خط برنامه آمد و درباره وضعيت تيم المپيک، صحبت کرد. کفاشيان همچنين اعلام کرد که قرارداد کی‌روش روز سه شنبه برای وی اعلام خواهد شد.

در اين فاصله، چند مسابقه هفته هفتم ليگ برتر پخش و خداداد افشاريان کارشناس داوری برنامه، صحنه‌های مشکوک آنرا بررسی کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پرونده ويژه برنامه سه شنبه شب درباره بازيکنانی بود که کارت معافيتشان مشکل داشت. ابتدا صحبت‌های سعيد حلافی بازيکنی که کارتش باطل شده به همراه صحبت‌های غلامرضا بهروان رئيس کميته مسابقات سازمان ليگ پخش شد. بهروان گفت: در فهرست، مدارک نابينايی، فلجی، مشکلات نخاعی، تکرر ادرار، وضعيت استخوان، وضعيت گوارشی و ريه وجود داشت. انواع و اقسام مشکلات برای گرفتن کارت معافيت وجود دارد.

حلافی هم با انتقاد از شرايطش، تاکيد کرد: من دو ماه است که خانه نشين شده‌ام. سه خانواده را نان می‌دهم. چرا فقط من بايد محروم شوم.

در ادامه، حميد صدرالسادات رئيس سازمان نظام وظيفه ناجا روی خط آمد و درباره پرونده اين بازيکنان به طور مفصل صحبت کرد. البته مشکل آنتن دهی موبايل صدرالسادات باعث شد تا فردوسی پور بارها سئوالاتش را تکرار کند و حتی مکالمه يکبار قطع شد.

صدرالسادات در اين خصوص گفت: حدود ۹۵ اسم بازيکن برای ما ارسال شده بود. نام خيلی از بازيکنانی که در سال‌های ۶۳ و ۶۴ هم کارت گرفته بودند در اين فهرست بود. در هر حال کارت ۱۳ نفر ابطال شده که برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی درباره اينکه انواع و اقسام بيماری‌هايی که باعث معافيت بازيکنان شده بود و نام بازيکنانی که در جام جهانی هم بازی کرده‌اند، گفت: به طور جدی کار را دنبال می‌کنيم. رسيدگی فرايند خاص خود را دارد. ابتدا بايد افراد را دعوت کنيم تا بعد مدارک را بياورند و مراحل بعدی. اينها زمان بر است.

سئوال اصلی فردوسی پور از صدرالسادات به اين موضوع بر می‌گشت که چطور بازيکنی معافيت نابينايی، کم بينايی يا مشکلات نخاعی گرفته بوده ولی الان می‌تواند بازی کند. مجری برنامه نود در اين خصوص آمارهايی را هم اعلام کرد. او در نهايت، صريح گفت که بدون وجود يک باند در شورای پزشکی يا در بخش‌های ديگر، امکان چنين چيزی وجود ندارد. اين صحبت‌های صريح با واکنش رئيس سازمان نظام وظيفه ناجا مواجه شد. صدرالسادات در اينباره گفت: اطلاعات شما اطلاعات درستی نيست. حداقل ۶۰ درصد اطلاعات شما مبنای درستی ندارد. خواهشا از گمانه زنی دور شويد و اجازه دهيد موضوع کاملا بررسی شود.

وی خطاب به فردوسی پور گفت: شما اينقدر تحمل نداريد که اين موضوع بررسی شود. وقتی نتيجه مشخص شد آنوقت قضاوت کنيد. موضع ما اين است که اگر تخلفی در هر سطحی صورت گرفته باشد، بايد برخورد صورت بگيرد. اين موضوع زمان می‌برد و الان هم در حال بررسی موضوع هستيم.

بخش بعدی برنامه، تقويم نود بود. در اين بخش تصوير و صحبت‌های امير قلعه نويی هنگامی که بعد از يکی از مسابقات استقلال گلزنی کرد، پخش شد. همچنين پيروزی تيم ملی ايران برابر عراق برای اولين بار در اين کشور مورد توجه قرار گرفته بود؛ مسابقه‌ای که علی دايی و علی کريمی برای ايران گلزنی کردند. کريمی با خونسردی زياد گل اول ايران را به ثمر رساند.

البته سالگرد دربی استقلال و پرسپوليس که به دربی "شش تايی‌ها" معروف است، روی آنتن رفت و صحبت‌های علی پروين و همايون بهزادی پخش شد. پروين در گفتگويش با گزارشگر نود گفت: "وقتی استقلال را برديم، خودمون باور نمی‌کرديم. شايد ۱۰۰ سال ديگه هم اين اتفاق نيفته. البته ما با استقلالی‌ها رفيقيم". او همچنين توصيه‌ای برای دو تيم پايتخت داشت: "اين رقابت‌ها هميشه بايد بين استقلال و پرسپوليس باشه".

در تقويم نود، گلزنی فرهاد مجيدی به استقلال تهران در جام دوستی با لباس الوصل هم پخش شد که مجيدی بعد از اين گل هم شادی نکرد. سرمربی استقلال در آن مقطع زمانی، امير قلعه نويی بود.

ميهمان ويژه برنامه نود، اکبر صادقی بازيکن تيم پديده مشهد بود. فردوسی پور پيش از شروع صحبت‌هايش به صادقی، مجددا به بازيکنانی که به بهانه‌های مختلف کارت معافی گرفته بودند اشاره کرد و با خنده گفت: دارم فکر می‌کنم چطور يک بازيکن با مشکل "تکرر ادرار" کارت معافی گرفته ولی می‌توانسته ۴۵ دقيقه بازی کند؟ مجری برنامه نود همچنين گفت: به جز دو، سه بازيکنی که کارتشان باطل شده، ساير بازيکنان موبايل خود را خاموش کرده و احتمالا دنبال بخشش هستند.

اکبر صادقی ضمن اشاره به شروع فوتبالش، به خاطرات و عملکردش در سال‌های گذشته هم اشاره کرد.صادقی در اين مصاحبه گفت: به شخصه فکر می‌کنم استقلال قهرمان ليگ شود.

انتقاد شديد مجيد جلالی سرمربی سايپا از عادل فردوسی پور هم در بخش نود تا نود روی آنتن رفت. سرمربی سايپا با بيان اينکه وی و تيمش ديده نمی‌شود، اعتقاد داشت که برنامه نود به اين تيم کمتر می‌پردازد و موقعيت‌ها و فرصت‌های اين تيم را در مسابقات نشان نمی‌دهد.

خداداد افشاريان کارشناس داوری برنامه، درباره ديدار پرسپوليس و تراکتورسازی گفت: داور برای تراکتورسازی يک پنالتی اعلام نکرد. همچنين صحنه برخورد دروازه بان تراکتورسازی با بازيکن پرسپوليس بايد خطا اعلام می‌شد و حامد لک بايد جريمه می‌شد.

در اين بخش صحبت يکی از مسئولان مسابقه هم لب‌خوانی شد. اين مسئول بعد از خطای لک روی بازيکن پرسپوليس در واکنش به اعتراضات علی دايی، به وی گفت که اگر اعتراض کنی، "داور لج می‌کند".

فردوسی پور البته نسبت به تصميم کميته اخلاق در قبال خالکوبی بازيکنان خارجی ليگ انتقاد کرد و با نشان دادن لوسيانو ادينيو بازيکن تراکتورسازی، ساق دست اين بازيکن برای پوشاندن خالکوبی‌هايش را سوژه کرد. فردوسی پور با اشاره به چسب زدن بازيکنان تيم ملی بسکتبال روی خالکوبی‌هايشان در مسابقات جام جهانی، گفت: شانس آورديم اشکان دژآگه بسکتباليست نشد وگرنه هَنگ می‌کرد و با اين داستان‌ها، فقط چشمانش معلوم بود!

حامد زمانی بازيکنی که کارت معافيتش باطل اعلام شده بود، روی خط برنامه آمد و درباره معافيتش گفت: معافيت من برای مشکل کمرم بود. در سال ۸۵ - ۸۶ به تيم پاس تهران رفتم و دو سال در اين تيم بودم. من می‌توانستم خودم را در تيم پاس سرباز کنم ولی کمرم مشکل داشت و بعد از تشکيل کميسيون پزشکی و انجام معاينات لازم، معاف شدم.

وی درباره اينکه چطور بعد از مشکل کمرش توانسته فوتبال بازی کند، گفت: من به چند پزشک مراجعه کردم. دکتر طباطبايی به من گفت که بايد فوتبال را کنار بگذارم. بعد از آن پيش فردی به نام حاج آقا آستانه در شهر ری رفتم. او يک جورهايی دکتر خانگی است که خدا را شکر با روغن، خرما و مواردی مثل اينها کمرم را بهتر کرد! الان هم ديسک کمر دارم ولی مشکلم کمتر شده است. به خاطر همين مشکل از دقيقه ۶۰ به بعد تعويض می‌شدم.

قبول اين دليل برای فردوسی پور دشوار بود و وی تلاش داشت تا حرفش را به کرسی بنشاند. زمانی در واکنش به اصرارهای مجری برنامه نود گفت: شما که می‌توانيد آمار همه را در بياوريد، برويد و آمار حاج آقا آستانه را در شهر ری در بياور! کارت من قانونی بوده است و مشکلی ندارد.

محمد حسين مهرآزما هم ديگر بازيکنی بود که روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: هشت سال پيش ديدم که معافيت پرانتزی پا شامل حال من می‌شود و رفتم اين معافيت را گرفتم. حالا بعد از هشت سال می‌گويند معافيت من اشکال دارد. من در آن زمان نيازی به کارت معافيت برای فوتبال نداشتم. آن موقع من آدم معروفی نبودم. الان هم پای من پرانتزی است. نکته جالب اينکه اگر پنج سال از گرفتن کارت معافيت از خدمت بگذرد، ديگر نمی‌توان کارت را باطل کرد. برای من هشت سال گذشته ولی امسال اين قانون را عوض کرده‌اند. امروز هم با يکسری مدارک به نظام وظيفه رفتم و مرا بازجويی کردند که چطور معافيت گرفته‌ام. خودشان هم فهميدند که معافيتم درست بوده است.

علی اکبر محمدزاده رئيس کميته اخلاق هم ديگر ميهمان تلفنی برنامه نود بود. وی در ابتدا گفت که چيزی در قالب بخشنامه و ابلاغيه درباره پوشاندن خالکوبی بازيکنان به باشگاه‌ها اعلام نشده و بازيکنان هم صرفا روی مصاحبه‌هايی که در اينباره صورت گرفته بود، خالکوبی‌هايشان را پوشانده بودند.

وی درباره اينکه آيا فکر نمی‌کنيد اين مسئله صورت خوشی نداشته باشد، تصريح کرد: آنچه برای ما مهم است، بحث فرهنگ و مملکت ماست. هر آرايش و مسئله‌ای که بر خلاف مسائل اخلاقی و قوانين باشد ممنوع است.

رئيس کميته اخلاق با طرح اين سئوال از فردوسی پور که چرا با پوشاندن خالکوبی‌ها مخالف است، گفت: من هم عقيده شما نيستم. اين موضوع ضربات و تلفات بيشتری دارد! اين در فيفا هم پذيرفته شده است. بايد قبول کنيم چهره برخی افراد و آرايش آنها مقابل دوربين صورت خوشی ندارد.

در ادامه، براتی کارشناس حقوقی فوتبال هم روی خط برنامه آمد و به عنوان مخالف، مناظره تلفنی را با رئيس کميته اخلاق انجام داد. براتی تاکيد کرد که در هيچ کجای قوانين فيفا اعلام نشده خالکوبی جرم است. وی همچنين درباره رای کميته اخلاق درباره امير قلعه نويی، سيد مهدی رحمتی، ايمان موسوی و حسين کعبی گفت: درباره اصل حکم که تبرئه امير قلعه نويی بوده است، نميشود ورود کرد. ولی رسيدگی به موارد مربوط به ايمان موسوی، رحمتی و کعبی در صلاحيت کميته اخلاق نيست و کميته انضباطی بايد به آن رسيدگی می‌کرد. اين قسمت از رای مخدوش است.

عطسه بلند عادل فردوسی پور در ميان صحبت‌های براتی، برای لحظاتی برنامه را تحت تاثير قرار داد که خنده مجری برنامه نود را هم در پی داشت.

مناظره تلفنی براتی با محمدزاده همانند بسياری ديگر از مباحث حقوقی که در برنامه نود مطرح می‌شود، بی نتيجه ماند.

فردوسی پور قصد صحبت با چند فوتباليستی که کارت معافيتشان باطل شده است را داشت ولی سينا عشوری اعلام کرد که قصد صحبت ندارد. بختيار رحمانی کاپيتان تيم فولاد هم در حالی که برای مصاحبه تلفنی با برنامه نود اعلام آمادگی کرده بود، به يکباره پشيمان شد تا اين برنامه هم در ساعت ۲:۳۰ سه شنبه به اتمام برسد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016