شنبه 23 فروردین 1393   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

همه "ترين‌های" ليگ برتر

ایسنا ـ ليگ سيزدهم فوتبال ايران در حالی به پايان رسيد که رکوردهای خاصی را با خود به يادگار گذاشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، سيزدهمين دوره رقابتهای ليگ برتر با قهرمانی فولاد به پايان رسيد. فولاد خوزستان در حالی با ۵۷ امتياز قهرمانی را جشن گرفت که رکورد بيشترين امتياز در ليگ‌های شانزده تيمی در اختيار همين تيم و در ليگ چهارم بود. در آن فصل فولادی‌ها با ۶۴ امتياز قهرمانی را جشن گرفتند.

با توجه به شانزده تيمی شدن ليگ برتر، با مقايسه‌ای ميان چهار دوره‌ی رقابت‌های ليگ برتر ايران که شانزده تيمی بوده، به بررسی رکوردهای اين چهار سال پرداختيم.

* بيشترين پيروزی

بيشترين پيروزی در اين دوره از رقابت‌های ليگ برتر در اختيار پرسپوليس و فولاد با ۱۶پيروزی بود که رکورد تعداد پيروزی در ليگ‌های ۱۶ تيمی ايران در اختيار فولاد با ۱۹ پيروزی در ليگ چهارم بود که اين رکورد شکسته نشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* کمترين پيروزی

کمترين پيروزی در اين دوره از رقابت‌های ليگ برتر با يک پيروزی در اختيار مس کرمان بود. پيش از اين راه آهن تهران در ليگ ششم با دو پيروزی اين رکورد را در دست داشت.

* بيشترین تساوی

اين رکورد هم در اين فصل در اختيار مس کرمان بود. اين تيم با ۱۹ تساوی در ليگ امسال به رکوردی دست يافت که پيش از اين سابقه نداشت. پيش‌تر بالاترين تعداد تساوی در ليگ‌های ۱۶ تيمی در اختيار راه آهن با ۱۴ تساوی در ليگ ششم بود.

* کمترين تساوی

ملوان بندر انزلی با ۶ تساوی در اين فصل از رقابت‌ها کمترين تعداد تساوی را داشت. اين رکورد با همين تعداد تساوی يکبار در ليگ پنجم توسط اين تيم رقم خورده بود و البته در فصل ششم رقابت‌های ليگ برتر هم استقلال اهواز با همين تعداد تساوی ليگ را به پايان رسانده بود.

* بيشترين شکست

در اين فصل شش تيم با ۱۳ شکست، بيشترين تعداد باخت را داشتند که در نوع خود رکوردی عجيب بود. صبای قم، استقلال خوزستان، راه آهن، فجرسپاسی، ذوب آهن و داماش مشترکا اين رکورد را در دست گرفتند و اين درحالی است که شهيد قندی يزد در ليگ پنجم با ۱۹ باخت اين رکورد را در دست داشت که اين رکورد هم از رکوردهايی بود که شکسته نشد.

* کمترين باخت

عنوان شکست ناپذيرترين تيم ليگ برتر در اين فصل در اختيار سپاهان با چهار شکست است. اين رکورد در دست استقلال در ليگ پنجم است. آنها در آن فصل تنها سه شکست در کارنامه خودشان داشتند.

* بيشترين گل زده

برترين خط حمله ليگ برتر را در اين فصل با ۴۰ گل در اختيار ملوان بود. اين رکورد در همه ادوار ليگ‌های شانزده تيمی ايران بی سابقه بوده و هيچ گاه بالاترين تعداد گل‌زده در ليگ برتر تا اين حد کم نبوده است. بيشترين گل زده در ادوار شانزده تيمی ليگ برتر در اختيار پاس تهران در ليگ پنجم بود. آنها با ۵۴ گل زده اين رکورد را ايجاد کردند.

* کمترين گل زده

ضعيف‌ترين خط حمله ليگ برتر در اين فصل در اختيار فجرسپاسی بود. آنها تنها ۲۰ گل به ثمر رساندند. اين رکورد پيش از اين در اختيار داماش بود که در ليگ چهارم تنها ۱۷ گل به ثمر رساند.

* بهترين خط دفاعی

برترين خط دفاعی ليگ برتر در اين فصل در اختيار پرسپوليس با ۱۵ گل خورده است. اين رکورد پيش از اين در اختيار استقلال در فصل پنجم با ۱۷ گل خورده بود.

* ضعيف‌ترين خط دفاعی

ضعيف‌ترين خط دفاعی ليگ برتر در اين فصل در اختيار داماش با ۴۰ گل بود. اين رکورد همچنان در اختيار شموشک نوشهر که در ليگ چهارم ۴۹ گل خورده بود باقی ماند.

* بهترين وضعيت تفاضل گل

پرسپوليس با تفاضل مثبت ۱۹ اين رکورد را در ليگ به نام خود ثبت کرد. هرچند شاگردان دايی در اين فصل نتوانستند رکورد استقلال در ليگ پنجم را بشکنند. استقلال در آن فصل با تفاضل مثبت ۲۷ رکوردی خاص را در اين زمينه به جای گذاشت.

* بدترين تفاضل گل

مس کرمان با منفی ۱۵ ضعيف‌ترين تفاضل گل ليگ برتر را ثبت کرد البته آنها نتوانستند در رکورد داماش در ليگ چهارم خللی ايجاد کنند. اين تيم گيلانی در آن فصل با ثبت تفاضل منفی ۲۸ رکوردی دست نيافتنی را ثبت کرد.

* آقای گل

ضعيف‌ترين گل زده در ليگ برتر در اين فصل رقم خورد. کريم انصاری فرد با ۱۴ گل زده اين عنوان را بدست آورد و اين درحاليست که بدترين تعداد گل زده برای آقای گل‌های ليگ برترهای شانزده تيمی، در ليگ ششم با ۱۷ گل زده توسط رجب زاده و اولروم ثبت شده بود.

* بيشترين تغييرات مربيگری

مس کرمان با آوردن چهار مربی در اين فصل، بالاترين تعداد تغييرات در کادرفنی‌اش را داشت. مجتبی تقوی، محمود ياوری، پرويز مظلومی و لوکا بوناچيچ مربيان اين تيم در اين دوره از رقابت‌های ليگ برتر بودند. نکته جالب آنجاست که سال گذشته نفت آبادان با آوردن چهار مربی با نام های کاستا، کاسيميرو، فيروزی و سالامات هم به سرنوشتی بهتر از مس کرمان دچار نشده بود.

* خشن‌ترين و جوانمردانه‌ترين تيم

ملوان بندر انزلی با ۵۲ کارت زرد و تراکتورسازی و فولاد با تنها گرفتن يک کارت قرمز جوانمردانه ترين فوتبال را به نمايش گذاشتند و از آن طرف راه آهن و داماش با ۶۸ کارت زرد و سپاهان و سايپا با ۶ اخراجی در اين دوره از رقابت ها خشن ترين تيم ها بودند.

* رکورد گل‌های زده

در اين دوره از رقابت‌های ليگ برتر در مجموع ۳۰ بازی ۴۹۳ بار توپ از خط دروازه‌ها گذشت که اين رقم در سه ليگ ديگری که ۱۶ تيمه بودند به اين ترتيب بود: ليگ چهارم ۵۴۵ گل، ليگ پنجم ۵۴۱ گل و در ليگ ششم ۵۶۰ گل.

* ساير ترين‌ها و نکات جالب

- از نکات جالب اين دوره از ليگ اين بود که هيچ يک از تيم‌های ليگ يکی که به ليگ برتر آمده بودند سقوط نکردند.

- استقلال و سپاهان که اولی شش سال متوالی در ليگ قهرمانان آسيا حاضر بود و دومی که هشت سال متوالی در ليگ قهرمانان آسيا حاضر بود، در فصل بعدی اين رقابت‌ها حاضر نيستند.

- بهترين خط حمله ليگ در فصل سيزدهم به ملوان اختصاص پيدا کرد. اين تيم با وجود اينکه در رده هفتم جدول ايستاد اما با ۴۰ گل زده بيشترين گل زده فصل را ثبت کرد.

- فجرسپاسی، تيمی که بايد در پلی آف ليگ برتر رودروی برنده ديدار پيکان و سياه‌جامگان قرار گيرد با به ثمر رساندن ۲۰ گل ضعيف‌ترين گل زده را در بين شانزده تيم ليگ برتری در اختيار داشت.

- ضعيف‌ترين آمار گل زده در هفته در اين دوره از رقابت‌های ليگ برتر رقم خورد. در هفته بيست و پنجم اين دوره از رقابت ها تنها ۶ گل زده شد که در ادوار ليگ برتر بی سابقه بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016