پنجشنبه 14 خرداد 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طبقه بندی 10 نرم افزار جانبی که دنیای رایانه را دگرگون کرد، مهر

مجله Australian ITNews در طبقه بندی جدید خود 10 برنامه جانبی نرم افزاری را معرفی کرده است که عمیقا دنیای انفورماتیک و ارتباط کاربران با رایانه را دگرگون کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، در طبقه بندی این مجله تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات اولین مرورگر دنیا و نرم افزار "آفیس" به چشم می خورند. در ادامه هشت رتبه اول این طبقه بندی را می خوانید:




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




در سال 1993 مارک اندرسن، یک جوان دانشگاه ایلینویز همراه با گروهی از برنامه نویسان جوانی که برای مرکز ملی برنامه های جانبی ابر محاسباتی (NCSA) کار می کردند یک برنامه جانبی را توسعه دادند که روش وبگردی کاربران را تغییر داد. این برنامه که "موزائیک" نام دارد اولین مرورگر دنیا بود.

Apache HTTP Server یک سکوی وب سرور منابع متن- باز است که توسط سیستم عاملهای UNIX یونیکس و مایکروسافت استفاده می شود. در حال حاضر تقریبا نیمی از تمام صفحات وب از طریق نرم افزار Apache به خدمت گرفته می شوند.

در سال 1987 اولین نسخه از برنامه جانبی "کوارک ایکس پرس" وارد بازار شد. این برنامه به خصوص برای صفحه بندی گرافیکی مجلات، روزنامه ها و کتابها کاربردهای بسیاری داشت و به دلیل سهولتی که در دنیای مطبوعات ایجاد کرد تا امروز نیز به روز می شود.

در سال 1983 یک دانشجوی مدرسه بازرگانی هاروارد برنامه ای با عنوان "لوتوس" را توسعه داد که توسط "آی. بی. ام" خریداری شد و در نسخه های "لوتوس 1، 2 و 3" به فروش رسید. این نرم افزار به راحتی در محیط "ام. اس داس" قابل برنامه ریزی بود و امروز نیز در مایکروسافت اکسل استفاده می شود.

در سال 1971، یک مهندس انفورماتیک به نام "ری تامیلسون" یک برنامه کوچک با عنوان SNDMSG (ارسال پیام) را توسعه داد. این برنامه، ارسال پیام بین دو یا چند کاربر را از طریق شبکه ARPAnet (مادر اینترنت) امکانپذیر می کرد. SNDMSG موجب شد که ایمیل 25 سال قبل از اینکه این سیستم مورد استفاده عموم قرار گیرد متولد شود.

در سال 1987، توماس نال یک دانشجوی دانشگاه میشیگان شروع به نوشتن برنامه ای برای تصویرسازی کرد. پس از مدتی در سال 1989 این برنامه که "فتوشاپ" نامیده شده بود عرضه شد. این برنامه هم اکنون محبوبترین برنامه دستکاری عکس در بین عکاسان حرفه ای، گرافیستها، هنرمندان و آماتورهای علاقه مند به دستکاری عکس به شمار می رود.

در پایان دهه 80 ویروسهای انفورماتیکی همانند امروز هنوز خطرناک و گسترده نبودند. به هر حال برای محافظت از سیستمها "آنتی ویروس دکتر سالامون" پا به عرصه وجود گذاشت. در سال 1998 شرکت "مک آفی" این آنتی ویروس را به قمیت 642 میلیون دلار خریداری کرد.

در سال 1990 مایکروسافت "آفیس" را برای سیستم عامل Mac OS و در سال 1992 برای سیستم عامل ویندوز توسعه داد. در حال حاضر این برنامه جانبی از نرم افزارهای "وورد"، "اکسل"، "پاور پوینت"، "پابلیشر"، "اکسس"، "آوت لوک"، "وان نوت" و "ویزیو" تشکیل شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016