شنبه 30 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توليد باتري‌هاي قابل شارژ با عمر طولاني براي نخستين بار، ایرنا

محققان دانشگاه ام .آي .تي ' با استفاده از يك شيوه مبتكرانه موفق به ذخيره‌سازي انرژي خورشيدي با استفاده از نانوتيوب‌هاي كربني براي توليد باتري‌هاي قابل شارژ با عمر طولاني شده‌اند.

به گزارش ايرنا و به نقل از رويترز، يكي از مهمترين دستاوردهاي ابتكار جديد محققان امكان استفاده از انرژي ذخيره شده در زمان‌هاي متفاوت و مكان‌هاي متفاوت است.

انرژي ذخيره‌شده به اين شكل به‌طور مستقيم به الكتريسيته يا گرما تبديل نمي‌شود چون اين عملكرد نياز به كانتينرهاي مجزا دارد؛ در اين روش انرژي حاصل از نور خورشيد را به انرژي شيميايي تبديل مي‌كنند كه مزاياي فراواني را دربردارد. انرژي اي كه به انرژي شيميايي تبديل شده است تا زمان استفاده به هيچ وجه هدر نمي‌رود و به راحتي به صورت‌هاي ديگر انرژي تبديل مي‌شود.

مدير اين پروژه تحقيقاتي به همراه دستياران خود از لوله‌هاي كربني خالص و تركيب آن با مواد ديگري به‌نام' آزوبنزن' در مقياس نانو براي اين هدف استفاده كرده اند. مولكول هاي حاصل به گونه اي طراحي شده اند كه شكل و ساختار فيزيكي خود را به‌راحتي حفظ مي‌كنند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين روش نه تنها نسبت به روش قبلي كه حاوي تركيبات روتنيوم بود ارزان‌تر است بلكه ميزان انرژي حاصل به اين شيوه موثرتراست و چگالي بسيار بالاتري دارد. به گفته محققان ميزان انرژي حاصل از اين روش نسبت به روش قبلي ده هزار برابر بيشتر است.

در ذخيره‌سازي انرژي خورشيدي به روش شيميايي – حرارتي از مولكول هايي استفاده مي‌شود كه خواص آنها به محض قرارگرفتن در معرض نور تغيير مي‌كند و مي‌توانند در آن شرايط كاملاً پايدار باقي بمانند؛ اين مولكول‌ها بلافاصله پس از تحريك با عوامل مختلف به صورت هاي ديگر انرژي تبديل مي‌شود. عوامل محرك اين مولكول ها عبارتند از كاتاليزور، تغيير دما يا يا پرتو ناگهاني نور.

هدف اين پروژه توليد باتري‌هاي قابل شارژ با عمر طولاني بيان شده است.

يكي از محدوديت‌هايي كه باعث مي‌شود اين روش به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نگيرد مواد شيميايي مورد نياز براي اين تبديل و تخريب چرخه‌هاي مختلف و نياز به عناصر گران و كميابي مانند 'روتنيوم' است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016