شنبه 30 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شكست انحصار جي پي اس آمريكا: نخستين ماهواره‌هاي گاليله در مدار زمين مستقر شدند، ایسنا

پس از يك انتظار طولاني مدت براي آغاز رقابت‌هاي تجاري در فضا، يك فضاپيماي سايوز روسيه روز گذشته (جمعه) توانست با موفقيت نخستين ماهواره‌هاي سيستم موقعيت‌ياب جهاني گاليله اروپا را به مدار منتقل كند.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين پرتاب كه از پايگاه فضايي اروپا در آمريكاي جنوبي (گويان فرانسه) انجام شد، اولين پرتاب اين فضاپيماي روسي از زمان جنگ سرد در خارج از خاك روسيه محسوب مي‌شود.

موشك سايوز در ساعت 10:30 به وقت گرينويچ از اين پايگاه فضايي اروپايي به آسمان پرتاب شده و عليرغم باران شديد، عمليات جداسازي دو ماهواره جي‌پي‌اس گاليله در چهار ساعت بعد با موفقيت انجام شد.

به گفته آريان‌اسپيس، مجري پرتاب ماهواره‌ها، وزن هر كدام از اين ماهواره‌ها در حدود 700 كيلوگرم بوده و هسته عملياتي مجموعه 30 ماهواره ناوبري گاليله اروپا را شكل مي‌دهند.

برنامه اوليه اين پرواز كه براي روز پنج‌شنبه طراحي شده بود، در پي يك نقص فني به روز جمعه موكول شده بود.

آنتونيو تاجاني، كميسر اتحاديه اروپا در امر سياست‌هاي صنعت و فضا از احتمال يك مناقصه جديد براي شش يا هشت ماهواره از گروه گاليله و همچنين تمايل كميته اروپا براي كاهش هزينه‌هاي گاليله تا 695 ميليون دلار خبر داد.

گروه سيستم جي‌پي‌اس گاليله قصد دارد با عملياتي شدن كامل سيستم‌هاي خود تا آخر دهه حاضر از جي‌پي‌اس دولتي آمريكا اعلام استقلال كند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




روسيه اخيرا از كامل شدن سيستم مشابه خود خبر داده است.

اروپا براي پرتاب ماهواره‌هاي خود به جاي ساخت يك موشك جديد تصميم گرفت تا يك سكوي پرتاب 467 ميليون دلاري براي پرتاب موشك سايوز در گويان فرانسه برپا كند.

اتحاديه اروپا قصد دارد كه در آينده با يك سيستم جديد و دقيق‌تر گاليله كه از جي‌پي‌اس قابل اعتمادتر و از كاركردهاي پيش‌بيني شده از بذرپاشي دقيق در مزارع گرفته تا مكان‌يابي در عمليات‌ جست‌وجو و نجات برخوردار است فضا را در قلمرو خود در بياورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016