شنبه 21 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نابودی کامل يخ های شناور قطبی تا سال ۲۰۱۵، مهر

محققان اعلام کرده اند، يخهای دريايی قطب شمال تا تابستان سال ۲۰۱۵ به کل نابود شده و زيستگاه طبيعی بسياری از جاندارن از جمله خرسهای قطبی از بين خواهند رفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، "پيتر ودهمز" استاد دانشگاه کمبريج می گويد يخی که بر روی آبهای قطب شمال شناور است با چنان سرعتی در حال ذوب شدن هستند که می توانند تا چهار سال ديگر به کل ناپديد شوند. با وجود اينکه اين يخها در فصل زمستان دوباره باز خواهند گشت اما نبودن آنها در اواسط فصل تابستان می تواند در شکار خرسهای قطبی اختلال ايجاد کرده و منجر به انقراض اين جانداران شوند.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




يخهای شناور در ميان روسيه، کانادا و گرينلند همزمان با فصول کم و زياد می شوند و به تازگی به کمترين ميزان خود يعنی حدود چهار ميليون کيلومتر مربع رسيده اند. بيشتر مدلهای موجود از وضعيت اين يخها به نظارت بر کاهش حجم يخهای شناور پرداخته و ميزان تخريب آنها را پيش بينی می کنند. با اين همه "ودهمز" بر اين باور است چنين پيش بينی هايی نمی تواند سرعت تاثيرگذاری تغييرات جوی بر روی از بين رفتن يخها را تعيين کند.

از اين رو با وجود اينکه مدلهای موجود بيان می کنند که اين يخها تا دهه ۲۰۳۰ باقی خواهند ماند، اما مطالعه جديد سرعت نازک شدن يخها را نيز در نظر گرفته و زمان نابودی اين يخها را نزديکتر از حد پيش بينی شده می داند. به گفته "ويزلو مزلوسکی" محقق مطالعات دريايی آمريکا که "ودهمز" مطالعه خود را بر اساس داده ها و مدل ارائه شده توسط او انجام داده، يخهای شناور در درياهای قطبی در گرداب مرگی به دام افتاده اند که وضعيت آنها را وخيم کرده است.

بر اساس گزارش تلگراف، "ودهمز" نيز با تکيه بر مدل مزلوسکی می گويد سرعت از دست رفتن حجم يخهای شناور به اندازه ای بالا است که به زودی اين حجم به صفر خواهد رسيد. سال ۲۰۱۵ يکی از محتمل ترين پيش بينی هايی است که می توان برای تعيين تاريخ نابودی کامل اين يخها در نظر گرفت. اين يخها در زمستان سال آينده دوباره به وجود خواهند آمد اما نبود آنها در اين بازه چند ماهه می تواند منجر به انقراض گونه های زيستی به ويژه خرسهای قطبی شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016