شنبه 21 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا

خواندنی ها و دیدنی ها
بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سيارک ۴۰۰ متری از کنار زمين عبور کرد، همشهری آنلاين

دانش > فضا - همشهری آنلاين: زمين شاهد يکی از نادرترين پروازهای نزديک سيارک کربنی تاريکی در مجاورت خود بود، رويدادی که طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و تا سال ۲۰۲۸ ديگر تکرار نخواهد شد


سيارک ۴۰۰ متری ۲۰۰۵YU۵۵ از نزديک‌ترين فاصله‌ای که طی ۲۰۰ سال گذشته سيارکی به اين ابعاد از آن عبور کرده، از کنار زمين عبور کرد، فاصله اين سيارک تا زمين کمتر از فاصله ماه تا زمين بود.

با عبور اين سيارک هيچ خطری زمين را تهديد نکرد و با وجود فاصله نزديکی که اين سيارک تا زمين داشت امکان مشاهده آن با چشم غير مسلح وجود نداشت. قرار بر اين بود که در نزديک‌ترين فاصله سيارک ۲۰۰۵YU۵۵ به ۳۲۵ هزار کيلومتری از زمين برسد.




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




اين سيارک در نور مرئی کاملا تاريک ديده شده و تقريبا کروی شکل بود که هر ۲۰ ساعت يک بار به دور خود چرخيده و به حرکت در مسير عبور از کنار زمين ادامه می‌داد و در نهايت ساعت ۶:۲۸ به وقت شرقی آمريکا عصر روز سه شنبه به آرامی از کنار زمين گذشت. به گفته اخترشناسان اين سيارک هيچ شانسی برای برخورد با زمين نداشت و تنها از کنار زمين عبور کرده و به دانشمندان فرصتی مناسب برای مطالعه بر روی جزئيات سيارک‌ها داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، از اين رو دو راديو تلسکوپ در رصدخانه‌های گلدستون و آريچيبو در آمريکا و پورتوريکو به رديابی بازتاب‌های راديويی از اين سيارک پرداختند تا بتوانند جزئياتی دقيق‌تر را از ساختار اين تلسکوپ آشکار کنند. همچنين شناسايی مسير دقيق حرکت اين سيارک می‌‌تواند به دانشمندان کمک کند تا مسير آينده آن را پيش بينی کنند.

ناسا روز گذشته اعلام کرد که اخترشناسان آماتور در صورتی که بخواهند می‌توانند با استفاده از يک تلسکوپ ۱۵ سانتيمتری يا بزرگ‌تر از اين سيارک تصويربرداری کرده و يا آن را مشاهده کنند. سياره زمين از ملاقات کننده های ثابت و منظمی مانند ۲۰۰۵YU۵۵ برخوردار است که مشهورترين آنها سيارک آپوفيز است.

اين سيارک در گذشته به عنوان سيارکی شناخته می‌شد که طی بازگشت دوباره‌اش به سوی زمين در سال ۲۰۲۹ و يا ۲۰۳۶ با اين سياره برخورد خواهد کرد. با اين همه محاسبات جديد نشان می‌دهند اين سيارک نيز برای زمين خطری به حساب نمی‌آيد و از فاصلهای بسيار نزديک، در حدود ۲۹ هزار و ۵۰۰ کيلومتری از سياره، عبور خواهد کرد.

ناسا در تاريخ ۷ نوامبر با نزديک‌تر شدن اين سيارک به زمين با کمک شبکه اعماق فضای گلدستون تصويری جديد از آن به ثبت رساند و جزئياتی از ۲۰۰۵YU۵۵ را در حال نزديک شدن به زمين نمايش داد. اين سيارک از نوع سيارک‌های C بوده و از مواد کربنی به جا مانده از روند شکل گيری بخش‌های داخلی سامانه خورشيدی ساخته شده است. اين سيارک به اندازه ای تاريک است که کمتر از يک درصد از نور خورشيدی که دريافت می‌کند را بازتاب می‌دهد.

از سويی ديگر دانشمندان دانشگاه پوردو می‌گويند در صورتی که اين سيارک به زمين برخورد می‌کرد، می‌توانست انفجاری چهار هزار مگاتنی ايجاد کرده و منجر به ايجاد زمين لرزه‌ای هفت ريشتری شود. همچنين در صورتی که اين سيارک بر روی اقيانوس فرود می‌آمد می‌توانست امواجی به ارتفاع ۲۱ متر به وجود آورد که م‌ توانستند تا مسافت ۹۶.۵ کيلومتری در خشکی پيش بروند.

آخرين باری که سيارکی با اين ابعاد از کنار زمين عبور کرد سال ۱۹۷۶ بود و ملاقات بعدی چنين سيارکی با زمين سال ۲۰۲۸ خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016