چهارشنبه 9 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استعمال دخانیات و پرخوری به كبد آسیب می رساند

به گزارش ایرنا، عضو مركز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشكی مشهد استعمال دخانیات ، پرخوری و رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع را از عوامل مهم آسیب رسان به كبد عنوان كرد .

به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، دكتر محسن نعمتی افزود : كبد ، عامل سم زدایی در بدن است و سلامت فرد تا اندازه زیادی به سلامت و عملكرد این عضو بستگی دارد.

وی اظهار داشت : خوردن غذاهای آماده، شكر زیاد، چیپس، همچنین رژیم كم پروتئین، پركربوهیدرات پرچربی به‌خصوص رژیم غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و روغن‌ها، نیكوتین سیگار، كافئین و بسیاری از افزودنی‌های مواد غذایی به سلامت كبد آسیب وارد می كند .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد خاطر نشان كرد : وقتی كبد درست كار نكند، فرد احساس سستی و بی‌حالی می كند و دچار تهوع و استفراغ خواهد شد، حتی می‌تواند بر روی چشم‌ها نیز تاثیر بگذارد .

وی ادامه داد: حذف استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان ، كاهش مصرف غذاهای آماده و پرچرب نقش مهمی در سلامت كبد دارد .




تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




نعمتی ، مصرف مواد غذایی موثر در فرآیند سم زدایی و تصفیه كبد و حاوی آنتی اكسیدان از جمله سیر و پیاز، آب‌ لیمو ترش تازه، چغندر و همچنین انواع كلم، از آلو، كشمش، زغال اخته، شاتوت، توت‌فرنگی، تمشك، پرتقال، گریپ‌فورت سرخ، طالبی، سیب و گلابی را در سلامت كبد موثر دانست .

وی بیماری كبد چرب را یكی از بیماری‌های مهم كبدی جوامع امروزی عنوان كرد و گفت : با توجه به شیوع چاقی در جهان، كبد چرب به یك بیماری با شیوع بالا تبدیل شده است.

نعمتی كاهش تدریجی وزن بدن ، كاهش مصرف مواد قندی و نشاسته ای مانند شكر، قند، نبات و آب‌نبات، كیك و كلوچه، بیسكوئیت، نان‌های باگت، نان ساندویچی و رشته‌فرنگی (در مقدار زیاد)، مصرف انواع حبوبات مانند عدس، لوبیاها، ماش و نخود،استفاده از میوه های تازه و خودداری از آب میوه های صنعتی ، مصرف انواع سبزی و سالاد در غذاهای مختلف و پرهیز از مصرف غذاهای چرب را از جمله راهكارها به منظور جلوگیری از پیشرفت و یا درمان بیماری كبد چرب برشمرد .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016