Saturday, Apr 22, 2017

صفحه نخست » شکنجه در بازداشتگاه توحید، "در مهمانی حاج آقا،" و ابراهیم رئیسی، "آیت‌الله قتل عام"، محمد سهیمی

مقدمه

mohammad-sahimi-small01.jpgبی‌ تردید دهه ۱۳۶۰ یکی از سیاه‌ترین و دردناک‌ترین دهه‌های تاریخ معاصر ایران است. جنگ ایران و عراق در در شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد، و تا تابستان ۱۳۶۷ ادامه یافت. ولی‌ سیاهی دهه ۱۳۶۰ فقط به خاطر جنگ نبود. انحراف انقلاب از مسیر اصلی‌ خود در ۱۳۵۹ آغاز شد، ولی‌ در دهه ۱۳۶۰ بود که حاکمیت، پس از اعلام مبارزه مسلحانه سازمان مجاهدین [که بعد تبدیل به یک فرقه خائن شد]، دست به قلع و قمع مخالفین زد، اگرچه فشار بر گروه‌های مختلف سیاسی قبل از آن تاریخ نیز آغاز شده بود. بین ۱۲،۰۰۰ تا ۱۸،۰۰۰ نفر زندانیا‌ن سیاسی کشته شدند، آزادی مطبوعات و گروه‌های سیاسی از میان رفت، و سایه غم و درد بر بسیاری از خانواده‌ها فرو افتاد، که اعدام زندانیا‌ن سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ از همه وحشتناک تر و کمر شکن تر بود.

ولی‌ با وجود کشتار زندانیا‌ن سیاسی در ۱۳۶۷ که در آن ابراهیم رئیسی، "آیت‌الله قتل عام،" یکی‌ از چهره‌های اصلی‌ بود، پایان جنگ با عراق به معنی‌ پایان یافتن اختناق و فشار بر فعالان و گروه‌های سیاسی داخلی‌ متعرّض به شرایط آن زمان نبود. از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رئیسی دادستان تهران بود، و مسول رسمی‌ تمامی بازداشت‌های سیاسی، شکنجه آنها، و دیگر مسائل مربوط به آن بود. این مقالهٔ به گوشه‌ای از دستگیری فعالان سیاسی آن زمان و شکنجه آنها در زندان در دورانی میپردازد که رئیسی دادستان تهران بود.



جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران

در ۱۳۶۴ گروهی از چهره‌های ملی‌ و ملی‌--مذهبی‌ "جمعیت دفاع از آزادی و حاکمیت ملت ایران" را تأسیس کردند. در میا‌‌ن بنیان‌گزاران این گروه شخصیت هایی مانند زنده یادان مهندس مهدی بازرگان، احمد صدر حاج سید جوادی، دکتر یدالله سحابی، مهندس عزّت الله سحابی، دکتر حبیب الله داوران، دکتر علی‌ اردلان، آقای حسین شاه حسینی‌، و دیگران حضور داشتند. در بیانیه اعلام تاسیس جمعیت، علل بنیانگزااری آن چنین شرح داده شد:

"خشونت و اختناق، قانون شکنی، عدم امنیت، نابسامانی‌های اجتماعی، تشدید آشفتگی‌‌های اقتصادی و وابستگی‌‌های زیان بار خارجی‌، خونریزی و ادامه جنگ و ویرانی، ....، نتیجه طبیعی انقلاب نبود، بلکه مولود انحراف از اهداف اولیه انقلاب، نقض عهدها، و تخلفات از اصول مصروحه در قانون اساسی‌ و به ویژه بی‌ اعتنأیی به حق حاکمیت ملت و محروم نمودن آنها از حق نظارت و دخالت در سرنوشت خویش میباشد."

در نتیجه، "جمعیت" برای انتقاد و هشدار دادن درباره آن انحرافات از اهداف واقعی‌ انقلاب، روشنگری برای مردم، و دفاع از حقوق آنها تشکیل شد. این "جمعیت" نامه سرگشاده‌ای نیز خطاب به به مردم و سران جمهوری اسلامی در آن زمان منتشر کرد که در آن درباره ادامه جنگ با عراق هشدار داده شده بود: "هر روز که از این جنگ تحمیلی می‌گذرد، بدون آنکه روزانه امیدی برای ختم عادلانه‌ و شرافتمندانه آن به چشم خورد، بر ابعاد خرابیها و تلفات انسانی‌ و نابودی منابع اقتصادی بطور بی‌ سابقی افزوده میشود." این نامه خشم انهأییکه شعار "جنگ، جنگ، تا پیروزی" را سر میدادند را برانگیخت، و بعد‌ها بارها از آن بر علیه بنیان‌گزاران "جمعیت" استفاده شد.


نامه ۹۰ امضایی خطاب به هاشمی‌ رفسنجانی و دستگیری ۲۳ نفر

در اردیبهشت ۱۳۶۹ نود نفر از اعضای "جمعیت" نامه‌ای را خطاب به مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی‌ رئیس جمهور وقت منتشر کردند. در این نامه گفته شد، "پس از ده سال حکومت مطلقه انحصار و اختیناق و انحراف، امروز در شرایطی زندگی‌ می‌کنیم که" کشور از "نظر اقتصادی و اجتماعی و زندگی‌،" "آزادی و امنیت،" معنویت و "مدیریت،" "استقلال و بقا و بازنگری کشور،" و "روابط جهانی‌ و سیاست خارجی‌،" در جایگاه بسیار بدی قرار دارد، و از مرحوم رفسنجانی خواسته شد که "حقوق قانونی مردم که در فصول سوم و پنجم قانون اساسی‌ تصریح گردیده است" را به مردم بازگرداند.

بیست و سه‌ نفر از ۹۰ نفر دستگیر شدند، که در میا‌‌ن آنها آقایان ابوالفضل بازرگان، دکتر ابراهیم یزدی، مهندس سحابی، دکتر داوران، و دکتر فرهاد بهبهانی حضور داشتند. برخی‌ از ۹۰ نفر اولیه تحت فشار شدید امضای خودرا پس گرفتند. مهندس سحابی در زندان تحت فشار روحی‌ و شکنجه شدید قرار گرفت تا مجبور شد "اعتراف تلویزیونی" کند. این "اعترافات" بعد‌ها در ۱۳۷۵ در برنامه "هویت" صدا و سیما، در زمان مدیریت آقای علی‌ لاریجانی، که توسط سعید امامی رهبر قاتلان قتل‌های زنجیره‌‌ای و حسین شریعتمداری کیهان تهیه میشد، پخش شد. در دنباله این مقالهٔ درباره این برنامه بحث خواهد شد. وقتی‌ به مرحوم رفسنجانی برای دستگیری مهندس سحابی که همه آن زنده یاد را بعنوان یک میهندوست واقعی‌ میشناختند اعتراض شد، مرحوم رفسنجانی‌ پاسخ داد، "‌رویش زیاد شده بود، میخواستیم ‌رویش را کم کنیم."


"در مهمانی حاج آقا" در بازداشتگاه توحید

برخی‌ از دستگیر شدگان مجبور شدند که در تلویزیون حضور یافته و بر ضدّ خود و یاران خود "اعتراف" کنند و سخن بگویند. ولی‌ در میا‌‌ن بازداشت شدگان، به غیر از مهندس سحابی، مرحوم دکتر داوران و دکتر بهبهانی، که هر دو از فعالان ملی‌--مذهبی‌ بودند، بعد‌ها خاطرات خودرا بصورت یک کتاب منتشر کردند. عنوان کتاب ""دو خاطره از زندان" میباشد. یک بخش آن "در مهمانی حاج آقا" نام داشت [نسخه پی‌ دی اف‌‌ آنرا میتوانید در اینجا پیاده کنید] که خاطرات دکتر داوران در زندان در بازداشتگاه توحید بود که قبل از انقلاب نام آن "کمیته مشترک ضدّ خرابکاری" بود [که حال تبدیل به موزه شده است]. بخش دیگر آن "داستان یک اعتراف" نام دارد که خاطرات دکتر بهبهانی است.

دکتر داوران، که دارای دکتری داروسازی بودند و اولین استاندار استان گیلان بعد از انقلاب بودند، نه‌ ماه در بازداشتگاه بسر بردند. ایشان تحت شکنجه شدید روحی‌ و جسمی‌ برای "اعتراف" بودند، ولی‌ در کتاب توضیح میدهند که با یاد خداوند توانستند مقاومت کنند و تن‌ به مصاحبه تلویزیونی و "اعتراف ندهند. "حاجی آقا" لقب بازجوی ایشان بود. در قسمتی‌ از خاطرات دکتر داوران چنین نوشتند:

"چهارم تیر ماه بود که در سلول باز شد. دوباره همان بازجو با همان قیافه ظاهر شد.... فهمیدم باز مساله شکنجه در میا‌‌ن است..... این دفعه شلاق زن خود بازجو بود و هر ضربه‌ای که میزد من می‌گفتم خدایا کمکم کن و او شلاق را محکم تر میزد. به من میگفت بگو [مهندس مهدی] بازرگان در ارتباط تو با نماینده [پرزیدنت جیمی] کارتر چه کاره بود؟ گفتم اصل قضیه بیهوده است، تا چه رسد به رابطه بازرگان با نماینده کارتر!..... در این بین صدأیی به گوشم می‌رسید که میگفت حاجی آقا لطفا بدهید چند ضربه هم من دشت کنم و این زدن‌ها برای من عافیتی در آخرتم است."
پس از چاپ اول کتاب در تهران در ۱۳۸۲ چاپ دوم آن ممنوع شد. دکتر داوران در همان سال در سنّ ۷۷ سالگی از دنیا رفتند.

دکتر بهبهانی نیز، که دارای دکتری شیمی‌ هستند، زمانی‌ عضو شورای مرکزی نهضت آزادی بودند. ایشان نیز در کتاب شرح شکنجه‌های خودرا توصیف میکنند، و می‌نویسند که با وجود چشم بند توانستند بازجوی خود، حسین شریعتمداری کیهان، را شناسایی کنند. ایشان توصیف دلخراشی از شکسته شدن خود در زندان در کتاب دارند، و چون در زیر شکنجه مجبور به "اعتراف" بر ضدّ خود و یاران خود شدند، از طرف همفکران خود طرد نیز شدند. ایشان در سال ۱۳۸۵ باردیگر دستگیر شدند که شرح آن در کتابی دیگر به نام "بار دیگر مهمان شدم" توصیف شده است.


برنامه تلویزیونی "هویت"

"هویت" برنامه‌ای بود که صدا و سیما در ۱۳۷۵، ۱۹۹۶ از شبکه ۱ خود پخش نمود. تهیه کنندگان برنامه سعید امامی و حسین شریعتمداری بودند. نقش شریعتمداری در تهیه این برنامه توسط مرحوم رفسنجانی تائید شد. بسیاری از دگر اندیشان و روشنفکران مورد حمله قرار گرفتند و "خائن" و "وابسته به بیگانه" خطاب شدند. "اعترافات" مهندس سحابی نیز، که در بالا به آنها اشاره شد، در این برنامه پخش شد. این برنامه همچنین "اعترافات" زنده یاد علی‌ اکبر سعیدی سیرجانی را نیز پخش نمود. مرحوم سعیدی سیرجانی نیز در دورانی به زندان رفت که "آیت‌الله قتل عام" دادستان تهران بود، و در آذر ماه ۱۳۷۳ در زندان به قتل رسید. آقای اکبر گنجی چگونگی‌ قتل ایشان را گزارش کردند.


مسئولیت رئیسی

تمامی این دستگیری ها، شکنجه ها، و جنایات که شرح داده شد در زمانی‌ اتفاق افتاد که رئیسی، "آیت‌الله قتل عام،" دادستان تهران بود. حتی اگر فرض کنیم که نیروهای اطلاعاتی‌ و امنیتی بدون اطلاع رئیسی این دستگیری‌ها و جنایات دیگر را انجام داده بودند، چیزی از مسئولیت او کم نمیکند، چرا که او بعنوان دادستان تهران میبایست به این امور رسیدگی میکرد. در عین حال، در کارنامه رئیسی کوچکترین نکته‌ای وجود ندارد که نشان دهد او با این چنین اعمالی‌ مخالف بوده است.

صرف نظر از مواضع تک تک ما درباره اوضاع داخلی‌، نظام ولایت فقیه، و رأی دادن و یا رأی ندادن، باید از فرصت کوتاه باقی‌مانده نهایت استفاده را نموده و با افشا گری درباره "آیت‌الله قتل عام" مسائل مهم کشور که او در آن نقش داشت، از قبیل دستگیری فعالان سیاسی در سال هایی که او دادستان تهران بود و در بالا شرح داده شد ، سرکوب روحانیون ناراضی‌، کشتار زندانیا‌ن سیاسی در ۱۳۶۷، سرکوب جنبش سبز، و مسائل دیگر را دوباره در سطح کشور مطرح کنیم. افشا گری درباره رئیسی فقط و فقط برای دفاع از حقوق انسانی‌ و شهروندی زندانیا‌ن سیاسی، روشنفکران، روزنامه نگاران، و مردم عادی بدون توجه به تفکر و مشی سیاسی آنها میباشد.

رئیسی در ۹ دی ۱۳۹۳ در اصفهان گفت، "یزید صفتان" جاهل جنبش سبز که شیطان بر آنها مسلط شده بود، در برابر "امام زمانه" خود قرار گرفتند. اما عاشوراییان عاقل بصیر به دنبال امام خود رفتند. آمریکا و دیگر دولت‌های غربی "نماد ابوجهل‌های زمانه" در برابر جمهوری اسلامی هستند. دشمنان خارجی فتنه ۸۸ را برای براندازی جمهوری اسلامی به راه انداختند و از عوامل داخلی به سود خود استفاده کردند."

یک چنین شخصی‌ سودای ریاست جمهوری ایران عزیز ما را دارد. با افشای رئیسی از فاجعه انتخاب او در انتخابات پیشرو جلوگیری کنیم.
صفحه فیسبوک نگارنده:
https://www.facebook.com/profile.php?id=100007516907764

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy