Tuesday, May 30, 2017

صفحه نخست » حاشیه‌های برکناری یاسر هاشمی از ریاست دبیرخانه‌هیئت‌امنای‌دانشگاه‌آزاد

Yaser_Hashemi.jpgشرق ـ یک روز بعد از برکناری یاسر هاشمی از هیئت امنای دانشگاه آزاد خبر آمد که سیدحسن خمینی چند روز بعد از برکناری حمید میرزاده از ریاست این دانشگاه، در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار ورود روحانی به این برکناری شده است. حسن خمینی که عضو هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد است، برکناری میرزاده را فاقد وجاهت قانونی دانسته است.

یاسر هاشمی در حالی از ریاست دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد برکنار شد که حدودا یک ماه قبل - یعنی سوم اردیبهشت سال جاری - در یک جلسه فوق‌العاده، حمید میرزاده، رئیس این دانشگاه، از ریاست برکنار شده بود. حسن خمینی در نامه خود خطاب به روحانی نوشته است: «به نظر اینجانب روند عزل برادرمان جناب آقای میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و حداقل آن است که شبهه غیرقانونی‌بودن آن بسیار قوی است. هم‌چنین نصب سرپرست نیز بدون رأی‌گیری در هیئت امنا بوده است. ورود حضرتعالی در مسئله حتما مفید و راهگشا خواهد بود». علی‌اکبر ولایتی که بعد از فوت آیت‌الله هاشمی با حکم مقام معظم رهبری به ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد منصوب شده است، تغییراتی در بدنه دانشگاه آزاد انجام داده که اولین آن با عزل میرزاده بود و دومین آن هم یاسر هاشمی، کوچک‌ترین فرزند آیت‌الله.

تغییر میرزاده اما به صورت ناگهانی و یک‌باره رخ داد؛ اگرچه روزنامه کیهان عصر همان روزی که قرار بود میرزاده برکنار شود، در گزارشی به نقد عملکرد میرزاده در دانشگاه آزاد پرداخته و تلویحا تغییر او را خواستار شده بود. همان روز، سایت انتخاب هم با استناد به این گزارش در خبری چنین نوشته بود: «خبرنگار «انتخاب» کسب اطلاع کرد که با فشار برخی گروه‌های نواصولگرا، امروز (روز یکشنبه) جلسه فوق‌العاده هیئت امنا با موضوع تغییر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود».

جلسه برگزار شد و خبرگزاری تسنیم هم خبر مربوط به این جلسه را پوشش داد. این خبرگزاری نوشته بود: «براساس تبصره یک ماده ١١ اساسنامه، یک جلسه فوق‌العاده به درخواست چهار نفر از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد و به ریاست علی‌اکبر ولایتی، تشکیل می‌شود و در آن با تصمیم اکثریت اعضای هیئت امنا، میرزاده از ریاست این دانشگاه برکنار می‌شود. نام این چهار عضو عنوان نشده بود. وزیران علوم و بهداشت، به‌عنوان دو نفر از اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد پس از اظهارنظرهای خود در این جلسه برای شرکت در جلسه هیئت‌دولت از جلسه خارج شدند، بااین‌حال جلسه با حضور هفت نفر ادامه پیدا كرد. ماده ١١ اساسنامه دانشگاه آزاد، تصریح دارد که «هیئت امنا حداقل هر دو ماه یک‌بار به دعوت رئیس هیئت تشکیل جلسه می‌دهد. جلسات با حضور اکثریت کل اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آرای اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود». همچنین تبصره یک این ماده می‌گوید: «در صورت لزوم به پیشنهاد رئیس دانشگاه یا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سه نفر از اعضا، جلسه فوق‌العاده هیئت امنا تشکیل می‌گردد».

هاشمی‌زدایی از دانشگاه آزاد

به‌این‌ترتیب میرزاده برکنار و علی‌محمد نوریان به‌عنوان سرپرست انتخاب شد؛ انتخابی که به نوشته حسن خمینی بدون رأی‌گیری انجام شده و به همین دلیل روند برکناری و نصب فرد جدید با ابهام قانونی مواجه است. یاسر هاشمی پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه، در اظهارنظری ضمن نگرانی از این اقدام، آن را برخلاف سیره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی دانسته و نسبت به آینده دانشگاه آزاد و هاشمی‌زدایی در این دانشگاه هشدار داده بود. ظاهرا هفته گذشته در یکی از جلسات مدیریتی دانشگاه آزاد نیز یاسر هاشمی به نوریان، سرپرست دانشگاه، انتقاد کرده بود. او در توضیح آنچه روی داده به «شرق» گفته بود: «برکناری آقای میرزاده خلاف روند مدیریتی آقای هاشمی بود و من به همین دلیل نسبت به آن اعتراض داشتم». نوریان از زمانی که سرپرستی را برعهده گرفته است، دست به تغییرات گسترده‌ای در دانشگاه آزاد زده که از آن جمله می‌توان به جابه‌جایی ریاست روابط‌عمومی دانشگاه آزاد، ریاست حراست، مدیرکل پیگیری دانشگاه و مدیرکل حقوقی دانشگاه آزاد اشاره کرد. همچنین تغییر در معاونت فرهنگی، ریاست مرکز بازرسی، معاونت پژوهشی، معاونت امور مجلس و ریاست مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد از دیگر جابه‌جایی‌هایی بوده که به دستور نوریان در این بازه زمانی یک‌ماهه اتفاق افتاده است.

دانشگاه آزاد روی ریل تغییر

علی‌اکبر ولایتی در سال ۱۳۸۹ و به دنبال مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، پس از تغییر اساسنامه و حذف میرحسین موسوی، به‌همراه سه نفر دیگر به اعضای این هیئت اضافه شد. عبدالله جاسبی، محسن قمی، علی‌اکبر ولایتی، حسن خمینی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حمید میرزاده و علی‌محمد نوریان درحال‌حاضر از اعضای هیئت مؤسس دانشگاه آزاد هستند. تغییرات در دانشگاه آزاد یک سال بعد از برگزاری انتخابات سال ٨٨ رخ داد؛ زمانی که احمدی‌نژاد و تیم همراهش تصمیم گرفتند تا وارد دانشگاه آزاد شده و مدیریت آن را از آن خود کنند. ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد برای جلوگیری از ورود دولت، اقدام به وقف اموال و تأسیسات دانشگاه آزاد اسلامی كرد، اما این اقدام با مخالفت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی روبه‌‌رو شد و در نهایت بخش‌هایی از اساسنامه دانشگاه آزاد را تغییر داد. براساس این تغییرات، این دانشگاه یک مؤسسه غیرخصوصی و غیردولتی تعریف شد و اعضای هیئت مؤسس دانشگاه اکثریت خود را در هیئت امنا از دست دادند. پس‌ از آن محمود احمدی‌نژاد، به‌عنوان رئیس وقت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، فرهاد دانشجو را به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب کرد؛ اما هاشمی‌رفسنجانی از تنفیذ حکم خودداری کرد. در نهایت، هیئت فقهی‌ای كه مأمور بررسی وقف اموال دانشگاه آزاد از نظر شرعی شده بود، این وقف را غیرشرعی دانست. ولایتی در حالی ریاست هیئت مؤسس را برعهده گرفته و دست به تغییراتی زده که حالا سیدحسن خمینی به‌عنوان عضوی از اعضای هیئت‌امنا به آن ایراد وارد کرده است. باید دید روحانی به‌عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که نهادهای آموزشی را تحت پوشش خود دارد، با این نامه به ماجرای تغییرات دومینویی در دانشگاه آزاد ورود پیدا خواهد کرد یا نه.

***

روایت علی‌اکبر ولایتی از مفاسد اقتصادی دانشگاه آزاد: اگر خاموش بنشینم گناه است

رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بخشی از مشکل اصلی دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، در پی تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد اسلامی، عده‌ای روند این تغییرات را زیر سؤال برده و آن را دارای ابهام دانسته‌اند. پیرامون این موضوع و چرایی و چگونگی تغییرات انجام‌شده با دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس این دانشگاه گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

* آقای دکتر، روند تغییر و تحولات در دانشگاه آزاد از کجا شروع شد؟

- پس از انتصاب اینجانب از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان رئیس هیئت مؤسس و انتخاب من به‌عنوان رئیس هیئت امنا، در مسائل متعدد و پیچیده وارد شدم، که این مسائل شامل فسادهای مالی نیز می‌شد. ابتدا تلاش من بر آن بود که به‌صورت مسالمت‌آمیز این معضلات حل شود، لذا به آقای میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بابت فسادهای مالی موجود در دانشگاه آزاد تذکراتی داده شد.

* این مفسده‌های مالی در زمان مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به ایشان گزارش داده شده بود؟

- این فسادهای مالی از زمان حیات مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح شده بود. آقای علی‌محمد نوریان که دبیرکل هیئت مؤسس هستند و از سوی مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به سمت بازرسی منصوب شده بودند این موارد را مطرح کرده بودند، و بنا به شهادت برخی از اعضای هیئت مؤسس و امنا ( که در صورت لزوم اسامی آنها را خواهم گفت) قرار بود آقای میرزاده عزل شود. اگر لازم شد نام بعضی از مدعیان امروز را که خبر تصمیم مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر عزل میرزاده را حضوراً به اینجانب گفتند خواهم گفت. وقتی آیت‌الله هاشمی‌ گزارش این مفسده‌ها را شنیده گفته بود که برخورد با فرد مورد نظر پس از انتخابات صورت گیرد.

* چه مشکلاتی از جانب این فرد پیش آمده بود؟

- بخشی از مشکل اصلی در این میان دخالت فرزندان آقای میرزاده در امور دانشگاه ‌آزاد و دخالت آنها در انعقاد قراردادهای مالی کلان است که اسناد همه اینها موجود است، حتی اظهارات بعضی از رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد موجود است که با امضاء و خط خود دراین‌باره نوشته‌اند.

* می‌توانید برای ما نمونه‌ای از این موارد را بگویید؟

- مثلاً فرزند آقای میرزاده از برخی رؤسای واحدها خواسته است که با شرکت خاصی قرارداد انعقاد کنند و آن فرد زیر بار نرفته و مغضوب آقای میرزاده قرار گرفته است. گزارش‌های متعدد و مستدل مبنی بر این فسادها موجود است.

* شما به ایشان درباره این موارد تذکر ندادید؟

- از تاریخ نصب اینجانب به سمت رئیس هیئت مؤسس، بنده به‌طور مکرر با آقای میرزاده مکاتبه کرده و به‌صورت حضوری به او تذکر دادم که معاملات و قراردادهای کلان بدون اطلاع اینجانب و مشورت با افراد صاحب‌نظر و مصلح منعقد نشود، از جمله این قراردادها شراکت در یک کارخانه داروسازی به‌مبلغ بیش از دویست میلیارد تومان بود که به‌محض اطلاع گفتم که باید متوقف شود.

* برای جلوگیری از بروز این مفسده‌ها چه تدبیری اتخاذ گردید؟

- قرار بر این شد که بنده نماینده‌ای معرفی کنم. بنده آقای دکتر رهایی رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر را معرفی کردم که در جلسات تصمیم‌گیری برای انعقاد قراردادها حضور داشته باشد و هر معامله‌ای که ایشان به‌صلاح ندیدند متوقف شود تا رسیدگی در مورد آن صورت گیرد، پس از این بود که آقای میرزاده نامه‌ای برای من نوشتند و در آن نامه این رسیدگی‌ها را که برای جلوگیری از بروز مفاسد بود دخالت‌های غیرقانونی نامیدند. ایشان در آن نامه گفته بودند که هیئت مؤسس و هیئت امنا اجازه ورود در کارهای اجرایی دانشگاه را ندارند، در این میان شواهد متعدد مبنی بر فسادهای موجود در معاملات به اینجانب می‌رسید.

* می‌توانید نمونه‌ای از آن موارد را بگویید؟

- بله، از جمله رئیس دانشگاه اسلام‌شهر شرحی نوشت و همچنین حضوراً برای اینجانب بیان کرد. او گفت که هیئت تصمیم‌گیر در دانشگاه آزاد به وی ابلاغ کرده‌اند که زمینی را به‌مبلغ بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای پارکینگ دانشگاه از یک خانواده خاص و مقیم خارج کشور خریداری نماید. او با آنها وارد معامله می‌شود و پس از چانه‌زنی بسیار این مبلغ را به ۳۶ میلیارد تومان کاهش می‌دهد، در این میان از سوی وکیل آن خانواده به او پیشنهاد می‌شود که ۱۰ درصد معامله را به‌عنوان رشوه بگیرد و به همان مبلغ بیش از ۵۰ میلیارد رضایت بدهد، که وی زیر بار نمی‌رود و معامله را لغو می‌کند.

حال بگذریم از اینکه؛ دانشگاه آزاد اسلام‌شهر آیا به چنین زمینی در این مقیاس و با این قیمت آن هم برای پارکینگ نیاز دارد یا نه؟!

* شما برای برطرف کردن این مشکلات چه راهی در پیش گرفتید؟

- اینجانب چاره‌ای ندیدم جز اینکه به مسئولیت خود عمل کنم و لذا طبق ماده ۱۱ اساسنامه بر اساس درخواست ۴ نفر از هیئت امنا (در حالی که ۳ نفر کافی بود) جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم. در این جلسه تمام ۹ نفر اعضای هیئت امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان دبیرکل هیئت مؤسس که منصوب آیت‌الله هاشمی بود چند نمونه از فسادهای مالی ثابت‌شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل ۶ زونکن بود) نشان داد. دو وزیر محترم بهداشت و علوم مطالب خودشان را بیان کردند و برای شرکت در جلسه هیئت دولت جلسه را ترک کردند، تعداد هیئت امنا به ۷ نفر رسید. برپایه اساسنامه اکثریت برای تشکیل جلسه کافی است، لذا جلسه ادامه یافت. با توجه به گزارش دبیرکل هیئت مؤسس اینجانب به‌عنوان رئیس هیئت امنا تصمیم گرفتم که پیرامون عزل یا ادامه کار آقای میرزاده رأی‌گیری انجام شود. ۵ نفر از ۷ نفر اعضای حاضر در جلسه ابتدا به استعفای ایشان در مدت یک هفته و سپس عزل وی در صورتی که استعفا ندهد رأی دادند.

* واکنش آقای میرزاده چه بود؟

- آقای میرزاده اعلام کرد که از فردا به دانشگاه نخواهد رفت. پس از آن آقای میرزاده و یک نفر دیگر از اعضا جلسه را ترک کردند، با وجود رفتن آنها هنوز اکثریت حاضر بود و اساسنامه هم می‌گوید که اگر اکثریت حاضر رأی دهند رأی آنها قانونی است.

لذا اگر از پنج نفر باقی‌مانده حتی ۳ نفر هم رأی می‌دادند به سرپرستی آقای نوریان کافی بود، در حالی که هر پنج نفر به ایشان رأی دادند و امضا کردند، که برای نخستین‌بار در تاریخ دانشگاه آزاد رأی و امضای حاضران ثبت شد و اگر لازم شد در همین روزنامه منتشر می‌کنیم. اقدام دیگری که در آن جلسه صورت گرفت نصب حسابرسی «مفید راه‌بر» بود، چرا که در طول ۳۵ سال گذشته هیچ حسابرسی مستقلی از دانشگاه آزاد صورت نگرفته بود و هرچه بوده حسابرسی داخلی بوده است، این اقدام را انجام دادیم تا جلوی مفسده‌های مالی گرفته شود.

در همان ابتدای نصب حسابرسی «مفید راه‌بر» موارد زیادی از اشکالات مالی مطرح شده است. روز گذشته نیز آقای نادریان رئیس حسابرسی «مفید راه‌بر» با نشان دادن تعدادی اسلاید از وجود اختلالات مالی بسیاری در دانشگاه آزاد گزارش داد. ان‌شاءالله نتیجه حسابرسی‌های مفید راه‌بر به قوه قضائیه تحویل داده خواهد شد.

بودجه دانشگاه آزاد از شهریه دانشجویان که اغلب آنها از قشر مستضعف هستند فراهم می‌شود و حیف و میل آن گناهی نابخشودنی است.

***

"درخواست غیرقانونی" سیدحسن خمینی از روحانی درباره دانشگاه آزاد

روز گذشته برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از نامه سیدحسن خمینی به رئیس‌جمهور درباره برکناری میرزاده رئیس سابق این دانشگاه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، دانشگاه آزاد اسلامی و تغییرات آن این روزها به یکی از سوژه‌های رسانه‌ای تبدیل شده است.

طی چند روز گذشته و به‌خصوص پس از انتشار اخباری مبنی بر برکناری یاسر هاشمی‌رفسنجانی، اقدامات مدیران جدید و به‌خصوص رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای این دانشگاه بیش از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

روز گذشته برخی رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب از نامه سیدحسن خمینی عضو هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به رئیس‌جمهور درباره برکناری میرزاده رئیس سابق این دانشگاه خبر دادند.

وی در این نامه مدعی شده که روند عزل میرزاده از وجاهت قانونی برخوردار نیست و شبهه غیر‌قانونی دارد. وی همچنین اعلام کرده نصب سرپرست دانشگاه بدون رأی‌گیری در هیئت‌امنای دانشگاه بوده است.

براساس این ادعاها، سیدحسن خمینی از رئیس‌جمهور درخواست کرده نسبت به این موضوع ورود کند، هرچند انتشار و رسانه‌ای شدن این نامه که عنوان شده در دوم خردادماه به رشته تحریر درآمده، حدود یک ماه پس از برکناری میرزاده جای بحث دارد.

روند برکناری میرزاده

طبق گزارش‌های موجود، جلسه فوق‌العاده هیئت‌امنای دانشگاه آزاد که به برکناری میرزاده منجر شد با درخواست چهار نفر از اعضای هیئت‌امنای این دانشگاه مطابق تبصره یک ماده ۱۱ اساسنامه دانشگاه آزاد و به‌شکلی کاملاً قانونی برگزار شده است.

در این جلسه اعضای هیئت‌امنا پس از بحث و بررسی فراوان رأی‌گیری کرده و بنا به تصمیم اکثریت اعضاء مقرر کردند حمید میرزاده طی یک هفته از ریاست استعفا دهد و در غیر این‌ صورت خود به خود برکنار خواهد شد.

با توجه به مصاحبه امروز علی‌اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با یکی از روزنامه‌های کشور، اکنون مشخص شده علت برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت‌امنای دانشگاه آزاد که منجر به عزل میرزاده شده، مفاسد اقتصادی گسترده میرزاده و دخالت فرزندانش در امور دانشگاه بوده است.

ولایتی در مصاحبه امروز خود با روزنامه کیهان می‌گوید: "دستور جلسه رسیدگی به همین مفاسد مالی بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان دبیرکل هیئت مؤسس که منصوب آیت‌الله هاشمی بود چند نمونه از فسادهای مالی ثابت‌شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل ۶ زونکن بود) نشان داد".

براساس ماده ۱۱ اساسنامه دانشگاه آزاد "هیئت‌امناء حداقل هر دو ماه یک بار به‌دعوت رئیس هیئت تشکیل جلسه می‌دهد. جلسات با حضور اکثریت کل اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت آراء اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود".

تبصره یک این ماده نیز می‌گوید "در صورت لزوم به‌پیشنهاد رئیس دانشگاه یا نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا ۳ نفر از اعضاء، جلسه فوق‌العاده هیئت امناء تشکیل می‌شود".

جدا از این موارد، روایت علی‌اکبر ولایتی درباره این جلسه نیز گویای قانونی بودن روند طی‌شده در عزل میرزاده است.

وی در بخشی از مصاحبه خود با یکی از روزنامه‌های صبح امروز کشور در این باره می‌گوید "در این جلسه تمام ۹ نفر اعضای هیئت امنا حاضر بودند. دستور جلسه رسیدگی به مفاسد مالی دانشگاه بود. در این جلسه آقای علی‌محمد نوریان دبیرکل هیئت مؤسس که منصوب آیت‌الله هاشمی بود چند نمونه از فسادهای مالی ثابت‌شده مدیریت دانشگاه آزاد را با اسلاید مدارک (که شامل ۶ زونکن بود) نشان داد. دو وزیر محترم بهداشت و علوم مطالب خودشان را بیان کردند و برای شرکت در جلسه هیئت دولت جلسه را ترک کردند. تعداد هیئت امنا به ۷ نفر رسید. بر پایه اساسنامه، اکثریت برای تشکیل جلسه کافی است، لذا جلسه ادامه یافت. با توجه به گزارش دبیرکل هیئت مؤسس اینجانب به‌عنوان رئیس هیئت امنا تصمیم گرفتم که پیرامون عزل یا ادامه کار آقای میرزاده رأی‌گیری انجام شود. ۵ نفر از ۷ نفر اعضای حاضر در جلسه ابتدا به استعفای ایشان در مدت یک هفته و سپس عزل وی در صورتی که استعفا ندهد رأی دادند".

در حالی که طبق اسناد و شواهد موجود، روند عزل میرزاده کاملاً قانونی بوده و اکثریت اعضای هیئت‌امنای دانشگاه در این تصمیم‌گیری و رأی‌گیری دخیل بودند، بیان اظهاراتی این چنین از سوی سیدحسن خمینی که به‌عنوان عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد باید از فسادهای مالی گسترده و اخبار این دانشگاه طی دوره مدیریت میرزاده باخبر باشد، جای تأمل و تعجب دارد.

***

روایت محمد محمدیان از جلسه قانونی عزل میرزاده

عضو هیئت‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی روایتی از جلسه عزل میرزاده و برکناری وی با اکثریت آراء را مطرح کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (مأوا)، حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در گفت‌وگوییبه اظهارات روز گذشته حجت الاسلام حسن خمینی درباره عزل میرزاده واکنش نشان داد.

مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است:

* روز گذشته آقای سیدحسن خمینی در نامه‌ای خطاب به آقای روحانی روند عزل ریاست سابق دانشگاه آزاد را غیرقانونی دانسته‌اند ، به عنوان عضو هیئت امناء دانشگاه آزاد و کسی که در جلسه حضور داشته، ادعای ایشان را چقدر دقیق می دانید؟

- جلسه‌ای که منجر به عزل رئیس دانشگاه آزاد و معرفی سرپرست موقت برای این دانشگاه بود از معدود جلساتی بود که با حضور تمامی اعضاء هیئت امناء و از جمله شخص آقای سید حسن تشکیل شده بود و با رفتن دو وزیر محترم که به دلیل همزمانی جلسه با هیئت دولت نتوانستند تا آخر جلسه حضور داشته باشند، هیچ خللی در نصاب قانونی جلسه پیش نیامد.

وقتی برای استعفای آقای میرزاده رای‌گیری شد، هفت نفر از نه نفر اعضای هیئت امنا حضور داشتند و آقایان سید حسن خمینی و حمید میرزاده رای ندادند و پنج نفر دیگر رای دادند. آقای سید حسن اعتراض کردند که شما فقط برای استعفاء رای‌گیری کردید، ولی برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا نداد رای‌گیری به عمل نیامد! جناب آقای ولایتی بلافاصله برای عزل رئیس دانشگاه در صورتی که استعفا ندهد درخواست رای کرد که آن هم با پنج رای به تصویب رسید.

در اینجا آقای سیدحسن که بسیار عصبی شده بودند با حالت قهر جلسه را ترک کردند و به دنبال ایشان آقای میرزاده نیز با گفتن این سخن که از فردا در دانشگاه حاضر نخواهم شد، جلسه را ترک کردند. با رفتن این دو نفر هنوز جلسه رسمیت خود را داشت زیرا ۵ نفر از اعضاء هیئت امنا حضور داشتند که طبق اساسنامه اکثریت به‌شمار می‌روند و به همین دلیل برای سرپرستی آقای نوریان رای‌گیری شد که به اتفاق آراء تصویب شد و هم چنین برای حسابرسی دانشگاه آزاد توسط موسسه مفید راهبر رای‌گیری به عمل آمد که آن نیز به تصویب رسید.

جای بسیار تعجب است که آقای سیدحسن خمینی که حداقل در عزل و نصب سه رئیس دانشگاه آزاد در زمان مرحوم آقای هاشمی‌رفسنجانی حضور داشت و کمترین اعتراضی نکرد، اکنون که به صورت کاملا قانونی و مطابق اساسنامه رئیس دانشگاه برکنار و سرپرست قانونی به جای ایشان انتخاب شده است، لب به اعتراض می‌گشاید! ای کاش حداقل یک بار اساسنامه دانشگاه آزاد را مطالعه می‌کردند!

* سوال دیگر در مورد عزل آقای یاسر هاشمی از مسئول دفتری هیئت‌امنای دانشگاه آزاد است، اساساً شرح وظایف ایشان در این مسئولیت چه بود؟

- عنوان مسئولیت آقای یاسر هاشمی در دانشگاه آزاد مسئول دفتر هیئت‌امنای دانشگاه بود.در اغلب دانشگاه‌های کشور مسئول دفتر حوزه ریاست دانشگاه مسئولیت دفتر هیئت امنای دانشگاه را نیز بر عهده می‌گیرد و نیازی به فرد مستقل برای این مسئولیت نیست.

طبق اساسنامه دانشگاه آزاد در هر سال شش بار جلسه هیئت‌امنا تشکیل می‌شود که دبیری آن نیز بر عهده رئیس دانشگاه است و ما در این چند سالی که عضو هیئت‌امنا بودیم متوجه نشدیم که نقش آقای یاسر هاشمی در تشکیل جلسات هیئت‌امنا و محتوای آن چیست؟ در حالی که برای این مسئولیت بیش از بیست نفر نیرو و یک ساختمان مجلل و وسیع در نیاوران در اختیار ایشان بود و از مقدار بودجه‌ای که برای این دفتر اختصاص می‌یافت خبر نداریم.

اقدام آقای دکتر ولایتی در برکناری آقای یاسر هاشمی کار بسیار شایسته‌ای بود که انجام گرفت و لازم است یک هیئت کارشناسی به فعالیت‌هایی که در این دفتر انجام گرفته است و هزینه‌هایی که در آنجا صرف شده است رسیدگی و گزارش آن را به هیئت امناء بدهد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy