Saturday, Jun 10, 2017

صفحه نخست » اردوغان: در کنار برادران قطری می‌ایستیم

8t75555nv57_small.jpgرادیو زمانه - رئیس‌جمهوری ترکیه خواستار رفع محاصره قطر از سوی قدرت‌های عربی حوزه خلیج فارس شد. فلسطینیان نیز با راهپیمایی در نوار غزه حمایت خود را از قطر اعلام کردند.

رجب طیب اردوغان، جمعه‌شب، ۹ ژوئن در مراسم افطاری حزب «عدالت و توسعه» در استانبول کفت که منزوی‌کردن قطر هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. او وعده داد از تمام توان خود برای رفع این بحران منطقه‌ای بهره برد.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و یمن دوشنبه پنجم ژوئن در یک اقدام کاملاً غافلگیرکننده روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند و مرزهای زمینی و حریم هوایی خود را به روی این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس بستند. به تدریج چند کشور دیگر، از جمله جمهوری اسلامی موریتانی نیز در حمایت از عربستان سعودی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. عربستان سعودی و متحدانش، در یک بیانیه مشترک قطر را متهم کرده‌اند که از اخوان‌المسلین در مصر و حماس در نوار غزه حمایت می‌کند. آن‌ها خواهان تغییر سیاست قطر در رابطه با ایران هم شده‌اند.

اردوغان اتهام‌های وارده علیه قطر را انکار کرد و گفت: «ما برادران قطری‌مان را رها نمی‌کنیم» و خواستار رفع کامل محاصره قطر شد.

اردوغان از دولت عربستان سعودی خواست که نقش خود را به عنوان «خادمان حرمین شریفین» ایفا کند: «درخواستی مخصوص دولت عربستان دارم. شما بزرگترین و قدرتمندترین دولت خلیج هستید. ما به شما خادمان حرفین شریفین می‌گوییم. شما باید طوری کار کنید که برادران [مسلمان] گرد هم آیند. این چیزی است که از عربستان، از خادمان حرفین شریفین انتظار داریم.»

حرمین شریفین نامی است در اشاره به مکه و مدینه، شهرهای مقدس مسلمانان.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز در موضعی متفاوت با اردوغان قطر را به حمایت «سطح بالا» از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که در برنامه‌ریزی این شیوه برخورد با قطر دخیل بوده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا اما خواهان کاهش فشارها بر قطر شد.

اردوغان اما خواهان رفع محاصره به طور کامل شد و گفت که «هستند کسانی که از ایستادن ما در کنار برادران قطری و غذارساندن به آنها ناراحت هستند. متأسفم، اما به فراهم‌آوردن هر گونه پشتیبانی از قطر ادامه می‌دهیم.»

چهارشنبه پارلمان ترکیه مجوز اعزام سربازان ترک به قطر را تصویب کرد. معاهده همکاری‌های نظامی بین ترکیه و قطر، از جمله اعزام مستشاران نظامی از ترکیه به قطر در آوریل ۲۰۱۶ در دوحه امضا شده بود.

ترکیه از یک پایگاه نظامی در قطر استفاده می‌کند. روزنامه حریت گزارش داده که ابتدا هیئتی از ترکیه به این پایگاه سفر می‌کنند و پس از بررسی گزارش اولیه آنها، بر سر اعزام هواپیماها و ناوهای جنگی ترکیه به قطر تصمیم گرفته خواهد شد.

حریت همچنین ادعا کرده که قرار است بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ سرباز ترک طی دو ماه به قطر اعزام شوند. مقام‌های ترکیه درباره این گزارش هنوز نظری نداده‌اند.

ترکیه و قطر هردو از حامیان اخوان المسلمین هستند. وقتی پس از کودتای مصر اخوان المسلمین وادار به ترک این کشور شد، ابتدا به قطر پناه آورد و سپس تحت فشار کشورهای خلیج به‌ویژه عربستان در حمایت از کودتای مصر، آنها را به ترکیه اعزام کرد.

حمایت از قطر در غزه

حمایت قطر از گروه «حماس» نیز برای این کشور دردسرساز شده‌ و بخشی از دلیل اختلاف دیگر کشورهای خلیج فارس با آن ذکر می‌شود.

فلسطینی‌ها جمعه در نوار غزه که تحت کنترل حماس قرار دارد، تظاهرات کردند و به حمایت از قطر پرداختند. این تظاهرات در برابر محل یک پروژه ساخت‌و‌ساز مسکونی با حمایت مالی قطر برگزار شد.

خالد مشغل، از بنیانگذاران حماس از سال ۲۰۱۲ در قطر زندگی می‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy