Thursday, Jul 27, 2017

صفحه نخست » توافق دولت و سپاه پاسداران و دردسرهای حسین فریدون

ogrg211lo90f_small.jpgرادیو زمانه - لحن حسن روحانی و نزدیکان او پس از چند ماه جنگ لفظی با نظامیان و به ویژه سپاه پاسداران آرام‌تر شده است. رئیس جمهوری ایران می‌گوید که دولت او از سپاه به صورت کامل حمایت خواهد کرد. فرماندهان سپاه نیز دیدار با رئیس دولت را «صمیمانه و دوستانه» می‌خوانند.

همزمان با نظامیان حسام‌الدین آشنا، یکی از مشاوران حسن روحانی و سخنگوی دولت نیز این دیدار را «مفید» و «پرثمر» دانسته‌اند.

علاوه بر این آنگونه که غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد، دولت و قرارگاه خاتم الانبیاء هم به توافق رسیده‌اند تا این نهاد در پروژه‌های کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان ورود نکند.

توافق دولت و سپاه پاسداران پس از پنج ماه جدال لفظی که گاهی به تهدید از سوی نظامیان نیز انجامید، در آستانه معرفی هئیت وزیران دولت یازدهم صورت گرفته است.

اگرچه جزئیاتی از نشست سران سپاه و روحانی منتشر نشده، اما روزنامه کیهان در سرمقاله روز چهارشنبه ۴ مرداد ممانعت از «شکل‌گیری ادبیاتی مغایر با ادبیات انقلاب اسلامی و مغایر با منافع ملی در دولت» را خواست نظامیان از رئیس دولت عنوان کرد.

اعضای فراکسیون امید مجلس اما پس از این دیدار از نادیده گرفته شدن پیشنهادهای خود در باره هئیت وزیران پیشنهادی خبر دادند. محمود صادقی نماینده تهران به صراحت اعلام کرد که روحانی گفته است همه وزرا را با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی معرفی خواهد کرد. او یک روز بعد نیز گفت: روحانی وزیر زن به مجلس معرفی نخواهد کرد.

دیگر اعضای فراکسیون امید همانند صادقی از چینش وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم انتقاد و تهدید کردند که به وزرایی که ناکارآمد و غیرهمسو با خواسته رای دهندگان به روحانی، رای اعتماد نخواهند داد.

هرچند که هنوز نشانه‌ تائید شده‌ای مبنی بر عقب‌نشینی روحانی در معرفی وزرا وجود ندارد، اما لحن او در واکنش به تحریم‌ها و تهدیدهای رئیس جمهوری امریکا تغییر کرده و به اصول‌گرایان و نظامیان نزدیک‌تر شده است.

پای برادر رئیس جمهوری در میان است؟

حسن روحانی در پنج ماه گذشته بارها سپاه و نظامیان را با لحنی تند خطاب قرار داده و از آنها خواسته که « در جای خود» و «مسئول کار» خود باشند، سپاه را «دولت با تفنگ» خوانده که امکان رقابت را از بخش خصوصی سلب کرده است. حال اما از «حمایت کامل دولت از سپاه» سخن می‌گوید. راز این توافق چه بوده است؟

نشست نظامیان و دولت چند روز پس از آن انجام شد که مقام‌های قضائی بازداشت حسین فریدون، دستیار و برادر حسن روحانی را تائید کردند. او بعد از تنها چند روز بازداشت با وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد، اما سخنگوی قوه قضائیه گفته است که به پرونده فریدون رسیدگی خواهد شد.

حسین فریدون از سوی رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و اصول‌گرایان به فساد اقتصادی متهم شده است. نام او پیش از این در جریان فساد مالی بانک ملت، صادرات و رفاه کارگران نیز به میان آمد.

اگرچه سخنگوی دولت گفته بود که بازداشت فریدون تاثیری در معرفی وزرا نخواهد داشت اما نمی‌توان تغییر رفتار حسن روحانی که در چند ماه گذشته رویکرد دیگری در پیش گرفته بود، را بی‌تاثیر از این مسئله دانست.

روحانی پیشتر نیز چنین رفتاری پیشه کرده است. او آذر ۱۳۹۳ به صورت تلویحی سپاه را به فساد اقتصادی متهم کرد. آن زمان نیز برخی از رسانه‌های ایران از بازداشت خواهرزاده رئیس دولت خبر دادند. این خبر هیچگاه به صورت رسمی تائید نشد اما روحانی به فاصله کوتاهی در جمع فرماندهان سپاه حاضر شد و از همکاری خوب سپاه با دولت تشکر کرد.

اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی هم سپاه را دوست دولت در روزهای سخت خواند. همکاریی دولت روحانی با سپاه پاسداران به گونه‌ای بوده که فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم گفته است که در دولت یازدهم بیشترین پروژه توسط این نهاد اجرایی شده است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy