Wednesday, Aug 9, 2017

صفحه نخست » آیا خامنه ای سیزدهم‌ مرداد هشتاد را به یاد دارد؟ مجتبی واحدی

مجتبی واحدی - خبرنامه گویا

در گفتگویی که سه روز قبل با بی بی سی داشتم‌ به وجود تفاوت آشکار و البته کینه ورزانه در دو پیام سید علی خامنه ای اشاره کردم. نخستین‌ پیام، بخشی از حکم تنفیذ دومین دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد بود: "رای قاطع و بی سابقه مردم به رئیس جمهورِ منتخب و محترم، رای به ویژگی هایی است که کارنامه چهارساله دولت نهم بدان زینت یافته است و سمت و سوی گرایش های اکثریت بی چون و چرای ملت را آشکار می سازد." دوازدهم‌ مرداد ماه هشتاد و هشت اما روز دوازدهم مرداد نود و شش که حکم تنفیذ دور دوم ریاست جمهوری روحانی صادر شد ظاهرا رآی مردم هیچ ارتباطی به گرایش اکثریت ملت نداشت : " نصاب درخشان شرکت کنندگان در انتخاب رئیس جمهور و آنگاه رای بالای شخصیت منتخب، همگی نشانه های روشن از موفقیت نظام اسلامی در تحکیم و تثبیت جمهوریت و خصلت مردمی این نظام انقلابی است."

البته تفاوت آشکار در مواجهه رهبر و امربَران او با موضوع یکسان در دوره های متفاوت ، به "رویه غیر قابل اعتراض" در داخل کشور تبدیل شده اشت. اما بسیارند کسانی که از آزادی بیان و نوشتن در خارج‌از مرزها برخوردارند. از این‌افراد انتظار می رود خودخواهی های رهبر و تهی بودن اغلب اظهارات و اقدامات او از مبانی حقوقی، اخلاقی و شرعی را یاد آوری نمایند. برای اثبات مدعای این یادداشت، نمونه های فراوان می توان‌ارائه نمود. اما آنچه بهانه یادداشت اخیر شد عدم‌حضور پنج‌ عضو فقیه شورای نگهبان در مراسم تحلیف ریاست جمهوری روحانی بود . شانزده سال پیش ، هم زمان با انتخاب مجدد سید محمد خاتمی به عنوان‌رئیس،جمهور ، میان رئیس عراقی قوه قضائیه با مجلس بر سر انتخاب دو عضو حقوقدان شورای نگهبان اختلاف پیدا شد.

رئیس قوه قضائیه معتقد بود که نمایندگان‌ موظفند به افراد معرفی شده از سوی وی رای دهند.‌ شورای بازیچه نگهبان‌ نیز در تفسیری رسوا، اعلام کرد اولا رئیس قوه قضائیه موظف نیست بیش از تعداد مورد نیاز ، افرادی را به مجلس معرفی کند. یعنی اگر دوره عضویت سه عضو به پایان‌رسیده ، رئیس قوه قضائیه می تواند فقط سه نفر را به مجلس معرفی کند . ثانیا به فرض که بیش از تعداد مورد نیاز به مجلس معرفی شود حد نصابی برای انتخاب آنان وجود ندارد و نفراتی که رای بالاتری دارند به عضویت شورای نگهبان در می آیند.

البته این‌ تفسیر در آن زمان توسط‌ کروبی رئیس وقت مجلس پذیرفته نشد و انتخاب دو عضو حقوقدان‌ شورای نگهبان، به حال تعلیق در آمد. با فرارسیدن زمان‌ تحلیف خاتمی، شورای نگهبان تفسیر عجیبی از اصل یکصد و بیست ویکم قانون اساسی ارائه نمود که به موجب آن "حضور اعضای شورای نگهبان در مراسم تحلیف به معنای حضور همه دوازده عضو است" در مقابل، مجلس‌ معتقد بود حضور ده عضو شورا بیش از سه چهارم کل اعضا - کافی است. این‌ تفسیر در حالی ارائه شد که جهار سال‌ قبل از آن، سید رضا زواره ای عضو حقوقدان شورای نگهبان از عضویت در شورا استعفا داد و به عنوان یکی از چهار کاندیدا، در رقابت انتخاباتی دوم‌خرداد سال هفتاد و شش شرکت کرد. در زمان برگزاری اولین‌ تحلیف خاتمی، شورای نگهبان‌ دارای یازده عضو بود و کسی هم‌ ایرادی نگرفت. اما در سال هشتاد، رهبر رسما از زورگویی شورای نگهبان و قوه قضائیه حمایت کرد.‌ او در تاریخ سیزدهم مرداد - یک رور قبل از تاریخ تعیین شده برای تحلیف - نامه زیر را برای کروبی فرستاد:

"جناب‌ حجت‌الاسلام‌ آقای‌ کروبی‌ ریاست‌ محترم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، با توجه‌ به‌ اینکه‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ به‌ رأی‌ قانونی‌ در انتخاب‌ حقوقدانان‌ شورای‌ نگهبان‌ نرسیده‌ است‌ و با عنایت‌ به‌ شبهه‌ قانون‌ اساسی‌، مقتضی‌ است‌ مراسم‌ تحلیف‌ رئیس‌ جمهوری‌ تا هنگام‌ فراهم‌ شدن‌ زمینه‌ قانونی‌ لازم‌ به‌ تأخیر اندازید تا این‌ مراسم‌ حائز اهمیت‌ مورد شبهه‌ قانونی‌ قرار نگیرد."

سید علی‌ خامنه‌ای‌ با این دستور، حرف زور رئیس عراقی قوه ‌قضائیه را به کرسی نشاند تا هم‌از مجلس،ششم انتقام‌ بگیرد هم نشان دهد از ایستادن در برابر بیست و دو میلیون‌ رای دهنده به خاتمی ابایی ندارد.

شانزده سال و یک‌ روز بعد از آن دستور رسوای رهبر ، مراسم تحلیف حسن روحانی در حالی برگزار شد که پنج تن از اعضای شورای نگهبان از حضور در جلسه تحلیف خودداری کردند بدون آن که رهبر یا "قلم و زبان به مزدان او" کلامی در اعتراض بیان کنند.‌ هاشمی شاهرودی -رئیس قوه قضائیه در سال هشتاد و یک‌ سر دعوای آن روز- هم‌اکنون عضو شورای نگهبان است.‌ او و شیخ محمد یزدی رئیس اسبق قوه قضائیه و عضو فعلی شورای نگهبان دو تن از غایبان جلسه تحلیف سال نود و شش بودند.‌

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy