Sunday, Oct 8, 2017

صفحه نخست » پنالتی جنجالی دقیقه ۹۰ علیرضا فغانی به سود سوریه و اعتراض استرالیایی‌ها + فیلم

Syria_Australia.jpgبی‌بی‌سی در گزارشی با بررسی اتفاقات دیدار تیم‌های ملی فوتبال سوریه و استرالیا، اعلام پنالتی علیرضا فغانی به سود تیم ملی سوریه را به حمایت ایران از دولت سوریه امکان داد.

به گزارش ایسنا، دیدار رفت پلی‌آف انتخابی جام جهانی در قاره آسیا بین استرالیا و سوریه با تساوی یک بر یک به پایان رسید. این بازی تا پایان با برتری استرالیا در جریان بود تا اینکه یک پنالتی به سود سوریه اعلام شد و عمر السومه توانست دروازه استرالیا را باز کند تا بازی با تساوی یک بر یک به پایان برسد.

بی‌بی‌سی در گزارشی درباره این بازی نوشت: پنالتی‌های کمی در دقایق پایانی یک بازی حساس بدون جنجال همراه است ولی وقتی یکی از تیم‌های حاضر در زمین مسابقه درگیر جنگ داخلی باشد و داور مسابقه هم از کشوری باشد که یک طرف این جنگ را حمایت می‌کند، میزان جنجال بسیار زیاد می‌شود.

سوریه همچنان امیدوار است بتواند به جام جهانی راه یابد. دیدار رفت دو تیم در مالزی با تساوی یک بر یک به پایان رسید و حالا دو تیم باید در کشور استرالیا دیدار برگشت را برگزار کنند.

اعلام پنالتی علیرضا فغانی به سود سوریه جنجال زیادی به پا کرده است. رابی کروز مدافع استرالیا درباره این پنالتی، گفت: کاملا واضح و مشخص بود که هیچ خطای پنالتی صورت نگرفته و به هیچ وجه آن صحنه پنالتی نبود.

اعلام این صحنه حتی باعث شد تا کاربران فضای مجازی در ایران هم نسبت به آن واکنش نشان دهند. یکی از کابران نوشته که "فغانی" بخاطر اینکه برای سوریه در دقیقه ۹۰ پنالتی گرفته مدال شجاعت دریافت خواهد کرد.

دیدار برگشت دو تیم استرالیا و سوریه قرار است سه شنبه ۱۰ اکتبر در سیدنی برگزار شود. تیم برنده مجموع این دو بازی قرار است نماینده ایران در مرحله نهایی پلی‌اف بین قاره‌ای باشد.

سوریه با فوتبال ایران زنده است؛ این بار با سوت فغانی

فرهاد مختاروند - ایران وایر

روایت ایران و سوریه در فوتبال بیش تر از همیشه با «سیاست» گره خورده است. آخرین بار تساوی 2 بر 2 ایران در ورزشگاه «آزادی» مقابل تیم ملی سوریه بحث برانگیز شده بود.

پس از آن که ایران در 14 شهریورماه امسال برای نخستین بار دروازه اش در راه انتخابی جام جهانی باز شد، «حشمت الله فلاحت پیشه»، عضو کمیسیون امنیت ملی در حساب توییتری خود نوشت: «وزیر ورزش در مورد احتمال تبانی با سوریه توضیح دهد. این نتیجه با شخصیت حرفه ای تیم اول آسیا هم‌خوان نیست.»

همین ادعای نماینده مجلس شورای اسلامی باعث شد ازبکستانی ها که بیش ترین ضرر را از تساوی ایران مقابل سوریه برده بودند، بحث تبانی احتمالی ایران مقابل هم پیمان سیاسی آن را پیش بکشند. سرانجام این مجادله، ورود کنفدراسیون فوتبال آسیا به مساله ای بود به نام احتمال تبانی میان دو فدراسیون فوتبال ایران و سوریه.

مساله فقط احتمال خفیف تبانی نبود، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد به دلیل شکایت ازبکستان و استرالیا از نتایج بازی های روز پایانی انتخابی جام جهانی، دیدار ایران مقابل سوریه و ژاپن برابر عربستان را دوباره زیر ذره بین می برد. اما بخشی از جامعه ایران بابت هتاکی بازیکنان سوریه در رخت کن به کشورشان و همین طور حضور بانوان سوری روی سکوهای ورزشگاه آزادی در حالی که خانم های ایرانی پشت در ورزشگاه مانده بودند و اجازه ورود نداشتند، برافروخته بودند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اما سعی کرد تمامی جنبه های روابط فوتبالی ایران و سوریه را از سیاست دور نگه دارد. این کنفدراسیون برای آن که نشان دهد در زمین فوتبال، حمایتی میان ایران و سوریه نیست، «علیرضا فغانی»، مهم ترین داور بین المللی ایران را برای قضاوت بازی رفت سوریه و استرالیا در مرحله پلی آف انتخابی جام جهانی به کار گرفت. فغانی حالا به قضاوت یک سویه به سود تیم ملی سوریه متهم شده است.

سوت دقیقه پایانی داور الیت ایران در زمین بازی بین ایران و سوریه دردسرساز شده است. او در دقیقه 85 صحنه ای را به سود سوریه اعلام پنالتی کرد که به نظر خطا نمی رسید. با همان ضربه پنالتی، سوریه از شکست در بازی رفت گریخت و به تساوی یک بر یک دست یافت.

«رابی کروز»، مهاجم تیم ملی استرالیا که گل اول بازی را برای این تیم به ثمر رساند، مدعی شد که فغانی در این بازی به دنبال گرفتن پنالتی برای سوریه بود. او در پایان بازی و در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «کاملاً برای همه مشهود بود که پنالتی نبود. فغانی قبلاً هم بازی ما را قضاوت کرده بود و انتظار می‌رفت که این چنین قضاوت کند. او منتظر بود تا کوچک ترین برخورد را پنالتی بگیرد.»

«آنگه پوستک‌اوغلو»، سرمربی استرالیا در پایان بازی به نخستین موردی که اشاره کرد، قضاوت ناامید کننده داور ایرانی بازی بود. او گفت: «از هر آن چه داور ایرانی در زمین اجرا کرد، من برافروخته ام. این تصمیمات ما را ناامید می کند.»

از سویی دیگر، «متئو لِکی» که خطای او از سوی فغانی روی بازیکن تیم ملی سوریه گرفته شد هم گفت: «می‌دانم در سر داور چه می‌گذشت که به سود سوریه اعلام پنالتی کرد. همه از شرایط به وجود آمده عصبانی هستند.»

روزنامه استرالیایی «هرالد سان» با تیتر «پیروزی ساکروس به سرقت رفت»، از داور ایرانی انتقاد کرد و سایت شبکه تلویزیونی «فاکس اسپورتس» استرالیا استفاده از داور ایرانی که کشورش رابطه نزدیکی با سوریه دارد را برای این بازی زیر سوال برد.

علیرضا فغانی یک داور ساده نیست؛ نه فقط برای فوتبال ایران که حتی در آسیا روی او حساب ویژه ای باز کرده اند. تقریبا تا امروز تمامی رقابت های مهم بین المللی را قضاوت کرده است. او سال ۲۰۱۳ بازی رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان را قضاوت کرده بود، سال ۲۰۱۴ قاضی دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا شد و یک سال بعد مهم‌ترین بازی چهارساله فوتبال آسیا، یعنی فینال جام ملت‌های آسیا را در استرالیا سوت زد.

اما در ایران کم تر روزگار خوشی داشته است. سال 94 خورشیدی، علیرضا فغانی به دلیل اخراج اشتباه «آندرانیک تیموریان»، بازیکن «تراکتورسازی»، چهار جلسه از قضاوت در لیگ ایران محروم شد. محرومیت چهار جلسه‌ای فغانی که تمام شد، برای او یک بازی ویژه به‌عنوان پاداش و عذرخواهی در نظر گرفتند؛ دیدار «پرسپولیس» و «ذوب‌آهن» در تهران. خودش گفته بود علاقه‌ای به این که در آن جو داوری کند، نداشته اما مجبور بوده است. او دو اشتباه تأثیرگذار داشت؛ پنالتی نادرست برای ذوب آهن و اخراج «محسن بنگر».

پرسپولیس بازی برده را با همان دو اشتباه باخت. فردای بازی، «محمود گودرزی»، وزیر وقت ورزش و جوانان شخصاً به داستان داوری علیه پرسپولیس ورود کرد و دستور داد سریع‌تر به قضاوت فغانی رسیدگی شود. ظهر روز اول شهریورماه، «علی کفاشیان»، رییس وقت فدراسیون فوتبال و «مسعود عنایت»، رییس وقت دپارتمان داوری این فدراسیون باهم دیدار کردند و حکم به محرومیت دوباره فغانی دادند؛ این بار هم چهار جلسه.

قبل از این که حکم به‌دست داور بازی برسد یا به رسانه‌ها اعلام شود، روی میز محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان بود. وزیر تایید کرد، به رسانه‌ها اعلام و بعد به علیرضا فغانی ابلاغ شد.

فغانی آخرین بار قضاوت دربی تهران را هم عهده دار بود؛ همان بازی که در نهایت به جنجال کشید و «استقلال» 3 بر 2 پیروز شد. او پس از بازی گفته بود دیگر برای این بازی داوری نخواهد کرد. حتی تیم پیروز بازی (استقلال) به داوری او اعتراض داشت.

آن چه حالا بر او می گذرد، دست کمی از روزهایی که در فوتبال ایران محروم می شد و در آسیا حکم داوری می گرفت، ندارد. پس از آن که داور ایرانی در بازی سوریه و استرالیا یک پنالتی مشکوک برای سوریه گرفت، کاربران ایرانی به صفحات مجازی فغانی حمله کردند. داور بین المللی ایران حالا به خبرگزاری «تسنیم» گفته است: «اعتراض همیشه به داوران بوده و طبیعی است اما درباره دیدار سوریه و استرالیا، مردم کشورم بیش تر توهین کردند تا استرالیایی‌ها. ملت همیشه در صحنه ما پیام‌های توهین آمیزی داده‌اند که چرا برای سوریه که در جریان دیدار با ایران توهین کرده‌اند، پنالتی گرفته‌ام.»

بخشی از خشم مردم ایران به همان اتفاقات پایان بازی تیم ملی کشورشان و سوریه مرتبط است و بخشی دیگر به احتمال دخالت سیاست و دوستی سران دو کشور در فوتبال. قضاوت ضعیف فغانی در بازی سوریه و استرالیا که به نوعی امیدهای سوریه برای حذف استرالیا و صعود به جام جهانی را ایجاد کرد، این شایعه را دوباره زنده کرده است که شاید در بازی برگشت ایران و سوریه هم عمدی در کار بوده است.

«بی بی سی» قضاوت فغانی را در این بازی تحلیل کرده است. در گزارش ویژه ای با عنوان «داور ایرانی تحت تاثیر جشن سوریه ای ها» که روی سایت انگلیسی زبان این شبکه خبری قرار گرفته، آمده است: «پنالتی‌های کمی در دقایق پایانی یک بازی حساس بدون جنجال همراه است ولی وقتی یکی از تیم‌های حاضر در زمین مسابقه درگیر جنگ داخلی باشد و داور مسابقه هم از کشوری باشد که یک طرف این جنگ را حمایت می‌کند، میزان جنجال بسیار زیاد می‌شود.»

در بخشی از این گزارش که نشان می دهد جمعی از هواداران فوتبال ایران هم از تصمیم داور ایرانی علیه استرالیا و به سود سوریه خشمگین هستند، آمده است: «اعلام این صحنه حتی باعث شد تا کاربران فضای مجازی در ایران هم نسبت به آن واکنش نشان دهند. یکی از کابران نوشته که فغانی به خاطر این که برای سوریه در دقیقه ۹۰ پنالتی گرفته است، مدال شجاعت دریافت خواهد کرد.»

این اتفاق برای علیرضا فغانی یک وجه خطرناک خواهد داشت؛ او تا امروز قضاوت در تمامی رویدادهای بزرگ فوتبال جهان را تجربه کرده است، به جز جام جهانی. حالا شاید همین سوت اشتباه دقایق پایانی و حتی باز شدن بحث قضاوت او که ممکن است با سیاست آمیخته باشد، شانس قضاوتش در جام جهانی روسیه را کم رنگ کند.

سوریه هم چنان برای رسیدن به روسیه، مدیون ایران است؛ از تساوی صفر صفر در بازی رفت، تا تساوی دو بر دو در آزادی. سوریه تنها تیم گروه بود که ایران موفق به شکست دادنش نشد و حالا یک سوت دقایق پایانی از علیرضا فغانی که آن ها را به زندگی باز گرداند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy