Sunday, Oct 8, 2017

صفحه نخست » تخلف مالی ۶۰۰ میلیاردی در هلدینگ پتروفرهنگ

Sandough_Zakhireh_Farhangian.jpgاعتماد ـ زینب صفری: گزارش تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان قرار است سه شنبه همین هفته در کمیسیون آموزش قرائت شود. این چندمین بار است که جبار کوچکی‌نژاد، رییس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان وعده قرائت این گزارش را می‌دهد. آخرین بار هم قرار بود سوم مهرماه تکلیف آن در کمیسیون مشخص شود. با این حال اما به گفته کوچکی نژاد این موضوع به دلیل نیاز به زمان بیشتر برای جمع‌بندی به تعویق افتاد.

تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۹ ماه پیش کلید خورد و با اینکه مدت زمان قانونی برای به سرانجام رساندن تفحص شش ماه است اما این مدت زمان حدود سه ماه دیگر تمدید شد. با این حال کوچکی‌نژاد به «اعتماد» می‌گوید با وجود این زمان اضافه هم هنوز کمیته تحقیق و تفحص نتوانسته‌اند بررسی‌های خودشان را به صورت کامل از همه شرکت‌های اقماری صندوق به انجام برسانند. کمیته تحقیق و تفحص بنا به گفته کوچکی نژاد کار بررسی خودش را از سال ۷۴ و همزمان با آغاز به کار صندوق شروع کرده است. او حالا مدعی است که دست‌اندرکاران صندوق آن‌طور که باید با تیم تفحص همکاری نکرده‌اند و برخی اسناد را در اختیار آنها قرار نداده‌اند: «کار بررسی صندوق را به‌طور کلی از سال ۷۴ که صندوق کار خودش را آغاز کرده و تا آنجا که اسناد موجود بود بررسی کردیم. اما بعضی اسناد موجود نبود. مثلا ما خواستیم مبالغ واریزی فرهنگیان از مبدا تا مقصد را کنترل کنیم اما نمی‌شد چون اسناد موجود نبود. این اسناد مربوط به دوره‌های مختلف کاری است و دست‌اندرکاران صندوق این اسناد را به ما ارایه ندادند و همکاری آنها کم بود.» با این حساب کمیته تحقیق و تفحص قرار است در گزارش خودش اعلام کند که درباره کدام محورهای تفحص به اسناد دست نیافته‌اند یا زمان کافی برای بررسی آنها نداشته‌اند.


به گفته کوچکی‌نژاد کمیته تحقیق و تفحص تا اینجا تنها توانسته تفحص از «بانک سرمایه»، «شرکت توسعه سرمایه‌گذاری صندوق»، «هولدینگ پتروفرهنگ» و «شرکت ساختمانی معلم» را به اتمام برساند. او می‌گوید: «چون زمان کم بود به همه شرکت‌ها نرسیدیم. فعلا درباره همان شرکت‌هایی که توانستیم و رسیدگی کردیم گزارش ارایه می‌دهیم.» اما اگرچه چندین بار موعد قرائت این گزارش به تعویق افتاده با این همه کوچکی نژاد در پاسخ به این سوال که جمع‌بندی گزارش تا اینجا چه بوده می‌گوید: جمع‌بندی نهایی روز سه‌شنبه معلوم می‌شود اما آنچه تا اینجا قطعی است این است که در بانک سرمایه ۱۳ هزار میلیارد وام داده شده که ۷۰ درصد آنها مشکوک‌الوصول است. به این معنا که این مبلغ به افرادی داده شده که مشخص نیستند و تعدادی شرکت‌های کاغذی و صوری بوده‌اند. به گفته او همچنین در شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه صندوق هم حدود ۶۰۰ میلیارد تخلف مالی رخ داده است. به گفته کوچکی‌نژاد بیشترین تخلفات در صندوق از سال ۹۱ تا ۹۵ رخ داده که در این مدت هم بیشترین تخلفات مربوط به بانک سرمایه بوده است. او همچنین می‌گوید از ۳۱ نفری که رقم ۱۳ هزار میلیارد عمدتا در دست آنهاست برخی در روند تفحص بازداشت شدند و برخی هم مهلت گرفته‌اند تا مبالغ را بازگردانند و در این جریان مقداری از پول‌‌های بانک سرمایه بازگشته است.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy