Sunday, Oct 22, 2017

صفحه نخست » امضای توافقنامه عربستان و عراق با حضور تیلرسون، آمریکا در پی اتحاد عربستان و عراق بر علیه ایران

as52xs2km2jk2_small.jpgایران ایترنشنال - ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی و حیدر العبادی نخست وزیر عراق، روز یکشنبه ۳۰مهرماه، در حضور رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، توافقنامه شورای هماهنگی عربستان و عراق را در ریاض امضا کردند.


به گزارش تلویزیون الحدث، ملک سلمان در این مراسم تأکید کرد: «روابط عراق و سعودی نه تنها به دلیل همسایگی و منافع مشترک، بلکه میان این دو کشور برادری، تاریخ و سرنوشت مشترک، وجود دارد.» وی افزود: «امکانات بزرگ موجود در دو کشور، یک فرصت تاریخی برای سازندگی و مشارکت فعال در تحقق آرزوهای مشترک است.»


پادشاه عربستان، در این مراسم، پیروزی‌های عراق در برابر گروه داعش را به حیدر العبادی، نخست وزیر این کشور تبریک گفت. وی در این زمینه افزود: «با چالش‌های خطرناکی از جمله افراطی‌گری، تروریسم، و تلاش برای برهم زدن امنیت و بی‌ثباتی در کشورهایمان روبرو هستیم».

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز در سخنانی از ملک سلمان تقدیر کرد و توافقنامه شورای هماهنگی میان عراق و عربستان را آغازی برای همکاری و توقیت روابط دوجانبه میان دو ملت در تمامی زمینه‌ها، توصیف کرد.


در مراسم امضای توافقنامه تأسیس شورای هماهنگی عربستان و عراق، که از سوی ملک سلمان و حیدر العبادی به امضا رسید، رکس تیلرسون که هم اکنون در ریاض به سر می‌برد، حضور داشت.


حیدر العبادی شامگاه روز گذشته در رأس هیئتی بلند پایه شامل وزیران و کارشناسان، راهی ریاض پایتخت عربستان شد و مورد استقبال ملک سلمان پادشاه این کشور قرار گرفت.

خبرگزاری «ای‌بی‌سی نیوز» آمریکا در گزارشی از خاورمیانه روز یکشنبه۳۰ مهر، در گزارشی نوشت: «رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده در سفر جاری خود به خاورمیانه در صدد است یک اتحاد جدید منطقه‌ای با مرکزیت عربستان سعودی و عراق بر علیه ایران بوجود بیاورد.»


در گزارش «ای‌بی‌سی» آمده است: «آمریکا امیدوار است اتحاد جدید میان عراق و عربستان سعودی دروازه‌های اصلی دنیای عرب بر روی گسترش نفوذ ایران در میان کشورهای آن را خواهد بست.


در حالی که ایالات متحده آمریکا در تلاش است تا اختلافات میان کشورهای منطقه خلیج فارس را با قطر به یک راه‌حل صلح‌آمیز سوق دهد و جنگ‌های داخلی یمن و سوریه را نیز به پایان ببرد، سفر تیلرسون به منطقه خاورمیانه یک هدف جاه‌طلبانه‌تر و چالش برانگیزتری را دنبال می‌کند که می‌تواند به یک قمار سیاسی بزرگ برای تغییر نقشه خاورمیانه بیانجامد.»


به گزارش «ای‌بی‌سی»، مقامات آمریکا در بوجود آمدن یک اتحاد استراتژیک میان عربستان و عراق آن را محور اساسی کوتاه کردن دست ایران از منطقه می‌بینند.


این استراتژی آمریکا باتوجه به نیازهای دولت عراق برای بازسازی کشور پس از شکست داعش و کنار گذاشتن مسأله استقلال کردستان برنامه‌ریزی شده است.


«ای‌بی‌سی» می‌افزاید: «تلاش آمریکا برای جدا کردن عراق از خط سیاست‌های ایران در منطقه امر تازه‌ای نیست. اما کارشناسان سیاسی در واشنگتن اکنون نشانه‌هایی را از درون خود ساختار سیاسی عراق مشاهده می‌کنند که خواهان انجام این امر می‌باشد.»


اچ آر مک‌مستر، مشاور امنیت ملی دولت، هفته گذشته با اشاره به این تحول گفته بود: «ایران در به‌جان‌هم انداختن جوامع و کشورها با یکدیگر مهارت کامل دارد. ایرانی‌ها از این نظر هم‌طراز داعش و القاعده هستند. آنها مردم را به جان هم می‌اندازند تا در میان آنها نفوذ خود را به پیش ببرند. آنها چنین وانمود می‌کنند که قصد میانجی‌گری و کمک به اتحاد میان گروه‌ها و مردم مختلف را دارند و از دعوت آنها برای کمک رساندن سوءاستفاده می‌کنند و برنامه‌های خود را به پیش می‌برند. آنها هژمونی و نفوذ خود را این چنین به پیش می‌برند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy