Saturday, Dec 23, 2017

صفحه نخست » عضو شورای شهر تهران: زلزله ملارد، نمایش بی‌برنامگی و بی‎دفاعی تهران

Tehran-earhtquake222323.jpgرویداد ۲۴: امانی، عضو شوراى شهر تهران بر این عقیده است كه زلزله چهارشنبه‌شب ملارد به‌مثابه یك مانور همگانى و سراسری بود كه فقط بی‌برنامگی و بی‌دفاع بودن استان تهران را نشان داد.
تهران لرزید تا بی‌برنامگی و عدم بحران مدیریت را بار دیگر به رخ همگان بكشد. تهران لرزید تا نشان دهد كه در صورت بروز زلزله‌ا‌ى باقدرت بیشتر، چه فاجعه عظیمى در پایتخت ایران اتفاق خواهد افتاد.
چهارشنبه‌شب هفته گذشته، زلزله‌ای باقدرت ٥/٢ ریشتر، تهران را لرزاند تا همه نگاه‌ها را از كرمانشاه به سمت تهران ببرد. پس از وقوع زلزله و در كسرى از ثانیه، تمامى شهروندان تهرانى با ترس و وحشت به كوچه و خیابان آمدند و بسیارى از آن‌ها نیز شب را در ماشین و پارک‌ها به صبح رساندند.
ترس و وحشت،صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین، ترافیک‌های عظیم و ساخت جک و لطیف در همان لحظات اولیه، حاصل زلزله تهران بود که نشان داد چقدر در مدیریت بحران و نبود آموزش‌های لازم، عقب‌مانده‌ایم. بسیاری از کارشناسان سال‌هاست هشدار می‌‌دهند که تهران بر روی گسل‌های جوان و خطرناکی قرار دارد که اگر زلزله‌ای باقدرت ریشتر بالا رخ دهد، فاجعه‌ای غیرقابل‌جبران رخ خواهد داد که هیچ فرد و نهادی نمی‌توانند کاری برای آن انجام دهند.
قطعاً می‌دانید که تهران به‌عنوان پایتخت ایران، هیچ استانداردی ازلحاظ ساخت‌وساز ندارد و مردم اگر از استحکام بناهایشان اطمینان داشتند، هیچ‌گاه با آن ترس و وحشت به کوچه و خیابان نمی‌آمدند. نزدیک به صد نفر از شهروندان در حین فرار و ترس از زلزله مصدوم شدند که این خود نشان از عدم آموزش‌های لازم برای چنین شرایطی است.
اینکه می‌گویند تهران دیگر جای زندگی نیست هم شاید به همین دلیل باشد، ترافیک، گرانی، آلودگی هوا و زلزله هم مزید بر علت شده‌اند که اگر از سه گزینه اولی جان سالم به در بریم، بعید است از زلزله سالم بیرون بیاییم. ساختمان‌های عریض و طویل و بافت‌های فرسوده، سال‌هاست که به بلای جان مردم تبدیل‌شده‌اند. هرچند که دیر شده است اما اکنون هم می‌توان دست‌به‌کار شد و در کنار آموزش‌های لازم به مردم، تغییراتی را هم در ساختمان‌سازی‌هایمان انجام دهیم و آن‌ها را بر اساس استانداردهای روز دنیا بسازیم.
شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به زلزله اخیر تهران و انتقادات مطرح‌شده پیرامون نبود مدیریت بحران، گفت: تهران دو گسل بزرگ دارد و سال‌های سال است كه دانشمندان بر آن تأکید می‌كنند. از زلزله رودبار و بم تا ورزقان و كرمانشاه، هر زمان زلزله‌اى در كشور رخ می‌دهد، شدت آن‌هم بیشتر می‌شود و تجربه تلخى را بر اذهان عمومى به‌جا می‌گذارد. عموماً بعد از چنین اتفاقاتی همه سعى دارند تا بحران را مدیریت كنند و نشان دهند که به فکر هستند، اما زمانى كه تلخى آن از میان رفت، بازهم روز از نو و روزى از نو.
امانی ادامه داد: من آن زمان هم كه در مجلس بودم به یاد دارم كه بحث زلزله و عدم مدیریت بحران صحیح مطرح می‌شد و اعلام می‌كردیم كه اگر گسل‌های تهران فعال شوند یك فاجعه رخ خواهد داد، كه برخى می‌گفتند این سخنان را مطرح نكنید زیرا مردم نگران می‌شوند؛ اما این‌یک حقیقت است، هرچند كه ما نمی‌توانیم از وقوع زلزله جلوگیری كنیم اما می‌توانیم با روش‌هاى مختلفى از آن عبور كنیم. همانند ژاپن و بسیارى از كشورهاى دیگر كه این موضوع را به‌صورت ساده حل كرده‌اند. به‌طور مثال ژاپن سال‌هاى سال است كه ساخت‌وساز شهرى خود را بر اساس استانداردهاى روز جهانى انجام می‌دهد؛ اما در تهران كه پایتخت ایران است، علیرغم پیشرفت علم، می‌بینیم كه در سال‌هاى گذشته چگونه در كوچه‌های ٦مترى ساختمان‌ها و برج‌های ٢٢طبقه ساخته‌شده است.
شهربانو امانی بابیان اینكه شوراى‌ شهر پنجم در خصوص مواردی از قبیل زلزله و مدیریت بحران بسیار حساس عمل كرده است، تصریح كرد: متأسفانه سال‌ها بود كه سوله‌هاى مدیریت بحران در دست نهادهاى مختلف و براى اجراى برنامه‌هاى تلویزیونی قرار داشت كه ما بسیارى از آن‌ها را پس گرفتیم. زلزله چهارشنبه‌شب تهران به‌مثابه یك مانور همگانى بود كه اگر همه ارکان جمهوری اسلامی جمع می‌شدند نمی‌توانستند چنین مانورى را برگزار كنند. این زلزله به‌وضوح نشان داد كه شهر تهران کاملاً بی‌دفاع است.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: متأسفانه مردم ما هیچ آموزشى براى چنین موقعیت‌هاى ندیده‌اند. همان‌طور كه دیدید مردم چند ساعت بعد از زلزله تهران، ١٥میلیون لیتر بنزین مصرف كردند، ترافیک‌های طولانی و عظیم در سطح شهر رخ داد که بی‌برنامه بودن و بی‌دفاع بودن شهر تهران را به نمایش گذاشتند.
امانی بابیان اینكه بعد از زلزله درب تمامى اماکن عمومى مانند مساجد، باید باز می‌شد، خاطرنشان كرد: زلزله در تهران نشان داد كه اگر قرار بود خسارت‌های مالی و جانى برجا بگذارد، هیچ مدیریت بحرانی صورت نمی‌گرفت. اكنون نیز همه سرشان گرم است، چند روزی را به فكر زلزله هستند، مقاله می‌نویسند، انتقاد می‌كنند اما پس‌ازآن بازهم بحث مدیریت بحران به حاشیه رانده خواهد شد.
امانی در ادامه تصریح كرد: یكى از برنامه‌هاى مهم ازاین‌پس باید رسیدگى و نظارت ویژه بر ساخت‌وسازها باشد، هم ازنظر مصالح ساختمانى و هم ازنظر روش‌هاى ساخت‌وساز. به‌طور مثال ساختمان‌های شهرك اکباتان كه بیش از ٤٠سال قبل ساخته‌شده‌اند کاملاً فنى و مهندسی ساز و حتى در مقابل زلزله ٩ریشترى هم مقاوم هستند.
عضو شوراى شهر بابیان اینكه مهندسین ناظر، باید نظارت ویژه‌ای را بر ساخت‌وسازها داشته باشند، گفت: سازمان نظام‌مهندسی به‌عنوان یك ركن غیردولتى باید نظارت‌هاى خود را کاملاً جدى و بدون تعارف انجام دهد و بافت فرسوده تهران ‌هم بدون تعارف باید تكلیفش مشخص شود. بحث سمن‌ها نیز می‌تواند در مدیریت بحران به ما بسیار كمك كند. سمن‌ها و شبكه‌هاى اجتماعى همان‌طور كه در انتخابات توانستند یك هدف را در پیش بگیرند، در این‌گونه موارد نیز می‌توانند آموزش‌های كامل و لازم را به شهروندان بدهند.
نماینده سابق مجلس شوراى اسلامى، بابیان اینكه مردم و شهروندان حتماً هشدارها را جدى بگیرند، گفت: ما نیز به امید خدا در شوراى شهر، بودجه 97 را به سمتى خواهیم برد كه این دغدغه‌ها در خصوص زلزله و مدیریت بحران، از بین برود. شورا بسیار بسیار در خصوص این قبیل موضوعات حساس است و همانند گذشته كه سوله‌هاى مدیریت بحران را پس گرفت، سعى دارد تا در سایر موارد نیز اقدامات مؤثری را انجام دهد.
شهربانو امانی، عضو شوراى شهر تهران ادامه داد: اگر خداى ناكرده زلزله در تهران رخ دهد، معتقدم كه یك فاجعه بشرى رخ خواهد داد. اكنون اصفهان به‌عنوان پشتیبان تهران در زمان وقوع زلزله معرفی‌شده است، شما ببینید كه براى زلزله كرمانشاه تمام ایران پشتیبان شدند اما مگر همه مشكلات حل شد؟ این مهربانی و نوع‌دوستی مردم ایران قابل‌تحسین است اما در زمان وقوع زلزله در تهران بعید است كه بتوان براى آن كارى كرد.
عضو شورای شهر با تأکید بر اینكه مردم ایران از سنین كودكى باید آموزش‌های لازم در خصوص زلزله را فرابگیرند، تصریح كرد: ما باید امدادگران متخصص را براى این‌گونه مواقع آموزش دهیم. زلزله روز چهارشنبه در تهران نشان داد كه ما عمیقاً با بحران نبود آموزش‌های لازم مواجه هستیم و رخ دادن زلزله در تهران یك فاجعه عمیق و گسترده را بر جاى خواهد گذاشت. بحث آموزش باید از طریق رسانه‌های ملی صورت بگیرد، اما زمانى كه ما می‌بینیم چنین اتفاقی نمی‌افتد، دست نیاز به‌سوی سمن‌ها و شبكه‌هاى اجتماعی می‌بریم كه آموزش‌های لازم و فردى را به مردم بدهند.
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy