Monday, Dec 25, 2017

صفحه نخست » كار آقايان بزرگان رسما به بچه بازی کشیده است؛ ف. م. سخن

Paradiseدو چیز، به مقدار زیاد ماهیت اشخاص را بی آن که خود بخواهند نشان می دهد:
-گفتار
-رفتار

برای دیدن ماهیت پشت نقاب اشخاص، باید در علوم مربوط به این دو موضوع دستی داشت و تجربه ای. کتاب های علمی مختلفی در زمینه ی زبان و رفتار شناسی نوشته شده است.

نکته ی مهمی که در شناخت ماهیت اشخاص وجود دارد، مساله «زمان» و تداوم «گفتار» و «رفتار» است.

می توان اشخاص ناآزموده را در کوتاه مدت گول زد. می توان ماهیتی جدا از آن چه هست نشان داد.

اما در دراز مدت تعداد اشتباه هایی که در «ظاهرسازی» رخ می دهد زیاد می شود. حرف یا حرف هایی که نباید زده شود چون در ماهیت شخص نهفته است زده می شود، و رفتاری که نباید بروز کند، بروز می کند. ماهر ترین و حرفه ای ترین نقش بازان نیز در دراز مدت دست خود را رو می کنند و گریزی از این اتفاق ندارند.

حال اگر عوامل زبان شناسانه و رفتارشناسانه و رشته های مربوط به روان شناسی را به عوامل دخیل در دراز مدت مرتبط کنیم به راحتی حقیقت شخص را در می یابیم. نه تنها جمله و عبارت، بلکه واژه های تک و منفردی که در دایره ی لغات شخص وجود دارد بسیاری از مکنونات را آشکار می کند و در این موضوع هیچ استثنایی نیست (افرادی که برای جاسوسی و امثال آن، آموزش های درست و علمی می بینند نیز از این قاعده مستثنی نیستند، فقط می توانند مدت طولانی تری به عنوان صاحب حقانیت ایفای نقش کنند).

حجت الاسلام محسن قرائتی، سال های بسیاری، به عنوان معلم قرآن در جاهای مختلف از جمله ی سیمای جمهوری اسلامی ایفای نقش کرده و در مدت چهار دهه، هفته ای نبوده که یک یا چند سخنرانی در باب قرآن و مسائل دینی نداشته باشد. این حجم سخن گفتن، کار آسانی نیست و هر چشمه ای باشد بالاخره خشک می شود.

اما در صورت کم آب شدن چشمه ی معلومات، می توان به کتاب ها و یادها و درس های شفاهی و غیره مراجعه کرد و از آن ها برای ادامه ی درس کمک گرفت.

اگر معلم نخواهد حرف تکراری بزند باید از ته کیسه ی معلومات خود چیزهای جدیدی بیرون بکشد که شاید در گذشته از کنار آن ها می گذشته و به دلایلی آن ها را در همان کیسه باقی می گذاشته است.

شما تصور کنید که در ابتدای انقلاب که دور با کسانی مثل مرتضی مطهری بود، سخنرانی او، در باب بهشت می بود که جایی است بسیار خوش و خرم که مومنان بر تخت هایی نشسته اند و پسران خوشگل و زیبایی به نام غلمان در خدمت گزاری آن ها حاضرند و به مومنان سرویس می دهند. بعد برای زنده و جاندار کردن این تصویر «زیبا» مثال بزند که طبق احادیث و روایات، بچه خوشگل ها، همین بچه های فرنگی هستند که در زمان بچگی در گذشته اند و چون مسلمان نبوده اند جایشان بهشت نبوده و چون بچه بوده اند جایشان در جهنم نبوده لذا خداوند آن ها را به اسم غلمان در بهشت برای خدمتگزاری مومنان می گمارد که به عنوان خدمتکار از مزایای بهشت بهره مند شوند.

اگر سخنرانی یی این چنین از تلویزیون جمهوری اسلامی پخش می شد، آشوب هایی که در سال های ۶۰ و ۶۱ اتفاق افتاد احتمالا در همان سال های ۵۷ و ۵۸ رخ می داد.

امروز اما در سال ۱۳۹۶ هستیم و چنته ی معلم خوش بیان قرآن هم خالی شده و باید به احادیثی اشاره رود که خوشایندی اجتماعی حتی در نزد مومنان واقعی ندارد.

سخنانی را که در بالا به آن ها اشاره کردم، امروز از زبان حجت الاسلام قرائتی می شنویم که عین احادیث و حقیقت مندرج در کتاب هاست و از آفریقا گرفته تا اندونزی مسلمانان به چنین بهشت خوش آب و هوا و پر از حوری و غلمانی معتقدند.

باید منتظر افتضاح های کلامی بیشتری از جانب بزرگان و مشاهیر دین باشیم. این سخنان معمولا سخنان هیاتی و مسجدی بود که از زمان های دور برای جمعیت های چند ده نفر ه بیان می شد. امروز آقایان والامقام و عظما، در اثر مرور زمان آن چیز هایی را که قلبا به آن ها معتقدند دانسته یا نادانسته بر زبان می آورند. شنیدن این سخنان واجب است و نشان دهنده ی چهره ی اسلام واقعی؛ اسلامی که عده ای می خواهند با کلمات زیبا و امروزی به آن رنگ و لعاب ترقی بزنند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy