Sunday, Jan 21, 2018

صفحه نخست » میدل ایست آی: بحران اقتصادی-سیاسی ایران پایان نیافته است

economicwows_012018.jpgایران اینترنشنال، خبرگزاری میدل ایست آی در تحلیلی پیرامون اعتراضات اخیر در ایران می‌نویسد مجموعه‌ای از بحران‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که زمینه‌ساز این اعتراضات بوده است هنوز دست‌نخورده باقی مانده و در آینده بار دیگر فوران خواهد کرد.

در این تحلیل آمده است: «مقصود فراستخواه جامعه‌شناس ایرانی می‌گوید حکومت ایران نیز مانند سایر حکومت‌های دنیا تعریف مشخصی از خود دارد. اما مشکل مردم ایران این است که این حکومت 'دیگران'، یعنی مردم را، به رسمیت نمی‌شناسد و حقوق آنها را نادیده می‌گیرد. نگاه کوتاه‌بینانه حکومت به خود و قدرت خود به تبعیض و پایمال شدن حقوق ملت می‌انجامد و ثروت عظیم کشور تنها خرج برنامه‌ها و منافع مورد نظر حکومت می‌شود.»

به گفته این تحلیل، حکومت ایران با چهار 'دیگران' سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در میان ملت روبروست که از روشنفکران ناراضی، هنرمندان سانسور شده، جمعیت زنان، و طبقات فرودست و زحمتکش و جمعیت جوانان بیکار تشکیل می‌شود که به‌نوبه و در فرصت‌های مختلف تاریخی بر علیه حکومت شورش می‌کنند.

میدل ایست آی می‌افزاید: «شگفتی‌آور این است که در هر مقطع از این شورش‌ها بر علیه حکومت هیج رهبری با خواسته‌های دقیق و مشخص خود را نشان نداده است. از نظر تئوری، جنبش اصلاح‌طلبی خواهان ایجاد یک جامعه مدنی است. اما روحانی یک فرد محافظه‌کار است که هیچ‌گاه در کمپ اصلاح‌طلبان نبوده است.

با اینکه اصلاح‌طلبان همواره 'دولت پنهان' را مسبّب همه گرفتاری‌های ایران می‌دانند و این 'دولت پنهان' در بطن حکومت و نه در بیرون آن حضور دارد، آنها هرگز خواهان تغییر رژیم برای رسیدن به این جامعه مدنی نیستند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy