Monday, Jan 15, 2018

صفحه نخست » واکنش جامعه مدرسین قم به سخنان رئیس جمهور و پاسخ دفتر روحانی

rouhani2_011518.jpgرادیو فردا، جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و تعدادی از روحانیون در ایران به سخنان حسن روحانی درباره امکان «نقد» پیامبر اسلام و امامان شیعه شدیدا حمله کردند و از مسئولین خواستند که از ورود به مسائل دینی «پرهیز کنند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جامعه مدرسین حوزه علیمه قم روز یکشنبه ۲۴ دی، در بیانیه ای بدون ذکر نام حسن روحانی، سخنان او «مبنی بر جواز نقد» پیامبر اسلام و امامان شیعه را برخلاف «مسلّمات اعتقادی» شیعیان دانست.

این گروه در بیانیه خود تاکید کرد که «معصوم بودن» پیامبر اسلام و «خطاناپذیری» امامان شیعه «مورد اتفاق قاطبه مسلمین و کلیه مذاهب و فرق اسلامی است و ده‌ها روایت مسلّم الصدور دیگر به اثبات رسیده است».

جامعه مدرسین حوزه علیمه قم همچنین اعلام کرد که «نفی عصمت» پیامبر اسلام و امامان شیعه «مخالفت صریح با اسلام و مذهب تشیّع است».

این گروه از مسئولین خواست که «از ورود به مسائل اعتقادی و تخصّصی فکری در اظهارات خویش پرهیز کنند» و تنها «به حل مشکلات معیشتی و گرفتار‌های اقتصادی مردم» بپردازند.

دراین بیانیه تاکید شد که اظهارنظر مسئولان در«مسائل اعتقادی و تخصصی نه تنها گرهی از کار مردم باز نمی‌کند، که افزون بر مشکلات دنیوی آنان، دین آنان را نیز با مشکل مواجه می‌کند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۱۸ دی، در جمع مدیران وزارت اقتصاد گفته بود که «همه مسئولین قابل نقد هستند و معصوم نداریم».

وی تاکید کرده بود که «ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم».

به گفته آقای روحانی، پیامبر اسلام هم «اجازه نقد می داد. دیگر بالاتر از پیغمبر نداریم. وقتی پیامبر حرفی می‌زد، گاهی کسی از مسلمانان خطاب به او می‌گفت این حرفی که می‌زنی نظر خودت است یا خدا به تو وحی کرده است. اگر می‌گفت از طرف خدا است که می‌گفت حرفی نداریم. اگر می‌گفت از طرف من است، انتقاد می‌کرد و می‌گفت، من قبول ندارم».

پاسخ دفتر حسن روحانی به انتقادهای جامعه مدرسین قم

پس از واکنش شدید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سخنان رئیس جمهوری ایران، دفتر حسن روحانی ضمن انتقاد از به گفته این دفتر، «تقطیع و تحریف هدفمند جملات رئیس‌جمهور» اعلام کرد که منظور آقای روحانی، «تحمل» امامان شیعه در برابر مطرح شدن نقدها بوده است، نه «قابل نقد بودن معصومین».

دفتر حسن روحانی روز دوشنبه ۲۵ دی، از آنچه «حاشیه‌سازی‌ها» و «تقطیع و تحریف هدفمند جملات رئیس‌جمهور» خواند، انتقاد کرد.

در این اطلاعیه تاکید شد که عبارت‌های «قابل نقد بودن معصومین» و «امام زمان هم قابل نقد است»، نه در سخنان حسن روحانی «وجود داشته و نه از آن قابل استنباط» است.

براساس این اطلاعیه، حسن روحانی «از ضرورت تحمل نقد در حکومت» سخن گفته و تاکید کرده است که حتی امامان شیعه هم در زمان حکومت خود «به مردم اجازه می‌دادند نظرات و نقدهای خود را مطرح کنند».

براساس این اطلاعیه، سخنان آقای روحانی «بیانگر سعه صدر، بزرگواری و تحمل در مشی حکمرانی معصومین و پذیرش نقد مردم و اظهارنظر آنها نسبت به اجزای حاکمیت و نه معصوم است».

دفتر رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که این جملات حسن روحانی «علاوه بر اینکه قرائن تاریخی، فقهی و کلامی بسیاری دارد، به معنای قابل نقد بودن معصومین نبوده و اینگونه نیز قابل استنباط نیست».

براساس فیلم منتشر شده، حسن روحانی روز ۱۸ دی، در جمع مدیران وزارت اقتصاد گفته بود که «همه مسئولین قابل نقد هستند و معصوم نداریم. حالا اگر امام دوازدهم ظهور کرد، آن وقت هم می‌شود نقد کرد».

به گفته آقای روحانی، پیامبر اسلام هم «اجازه نقد می داد. دیگر بالاتر از پیغمبر نداریم. وقتی پیامبر حرفی می‌زد، گاهی کسی از مسلمانان خطاب به او می‌گفت این حرفی که می‌زنی نظر خودت است یا خدا به تو وحی کرده است. اگر می‌گفت از طرف خدا است که می‌گفت حرفی نداریم. اگر می‌گفت از طرف من است، انتقاد می‌کرد و می‌گفت، من قبول ندارم».

جامعه مدرسین حوزه علیمه قم و تعدادی از روحانیون در ایران روز یکشنبه ۲۴ دی، به این سخنان شدیدا حمله کرده و از مسئولین خواسته بودند که از ورود به مسائل دینی «پرهیز کنند».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy