Sunday, Apr 15, 2018

صفحه نخست » منزل به منزل به دنبال مرتضوی!

mortazavi2_041518.jpgفرارو- سعید مرتضوی کجاست؟ این سوالی است که در روز‌های اخیر ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. ظاهرا کسی از او خبری ندارد. حکم جلبش مدت هاست که صادر شده است، اما تاکنون بازداشت نشده است. حتی امکان فرار او از کشور نیز مطرح شده است.

به گزارش فرارو، آذر ماه سال گذشته وکیل خانواده محسن روح الامینی از قربانیان حادثه کهریزک در سال ۸۸ اعلام کرد که سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران به اتهام معاونت در قتل در پرونده کهریزک به دو سال حبس قطعی محکوم شده است.

به گفته میر مجید طاهری دادگاه تجدیدنظر با توجه به "اظهار ندامت" مرتضوی، برای او یک درجه تخفیف قائل شده و محکومیت او را از ۵ سال به دو سال کاهش داد.

مدتی طول کشید تا دستگاه قضایی صدور این محکومیت را اعلام کند.
مرتضوی جدا از پرونده کهریزک، پرونده‌های مالی نیز دارد که هنوزمنجر به صدور حکم نشده اند.

پس از گذشت حدود سه ماه از اعلام محکومیت قطعی برای مرتضوی هیچ خبری از اجرای حکم نبود، تا اینکه مرتضوی در گفت‌وگویی در دوم اسفند ماه اعلام کرد: «این حکم هنوز قطعی نشده است و برای آن درخواست اعاده دادرسی کردیم و از اجرای احکام هم موضوعی به ما ابلاغ نشده است. من در حال حاضر در منزل هستم.»
fbb8f17f-debd-48f6-8d84-258fa4cdaf99.jpg
تا این که ۱۲ اسفند وکیل خانواده روح الامینی از صدور حکم جلب برای اوخبر داد.

خبر صدور حکم جلب برای دادستان پیشین تهران با واکنش او روبه رو شد. مرتضوی با انتشار جوابیه‌ای گفت: «تا به حال از طرف اجرای احکام هیچگونه احضار یا دعوتی از اینجانب یا ضامن به عمل نیامده؛ بنابراین چنانچه بدون طی مراحل آیین دادرسی اقدامی هم صورت گرفته باشد اینجانب از آن بی‌اطلاع بوده و خلاف قانون و رویه معمول در اجرای احکام و آیین دادرسی عمل شده است.»


با وجود صدور حکم جلب، اما مرتضوی تا پایان سال دستگیر نشد. در فروردین ماه هم با وجود پایان تعطیلات و گذشت بیش از دو هفته از تعطیلات نوروز باز هم خبری از دستگیری مرتضوی نیست.

در این میان روز پنجشنبه اظهار نظری از محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در روزنامه خراسان منتشر شد که باعث شد مرتضوی به صدر اخبار کشور باز گردید. این بار با این پرسش که او کجاست؟

محسنی اژه‌ای که در نشستی در مشهد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد حضور یافته بود هنگام خروج از مراسم، خبرنگار روزنامه خراسان از او درباره مرتضوی سوال می‌کند که اژه‌ای پاسخ می‌دهد: «حکم جلبش صادر شده، ولی هنوز متأسفانه گیرش نیاورده اند، حالا نمی‌دانم چطور هست!»

در همین حال روز گذشته نیز رضا جعفری، وکیل مرتضوی در پرونده تأمین اجتماعی، به تسنیم گفت که شش‌ماه است که از مرتضوی بی‌خبر است.

همچنین خبرگزاری تسنیم گفته که با تلفن مرتضوی تماس داشته‌اند، اما موفق نشده اند او را پیدا کنند.
mortaz1.jpgواکنش روزنامه آرمان به سخنان اژه ای

پنهان یا فعال در بازار آهن؟!
ابهام درباره وضعیت مرتضوی و اظهار نظر محسنی اژه‌ای واکنش‌های فراوانی را در پی داشت.

عباس عبدی فعال سیاسی در توئیتی نوشت: «نمی‌دانم که آیا مرتضوی پنهان شده یا خیر. اگر نشده وای به حال دستگاه قضایی با این ادعای سخنگوی آن. اگر شده وای به حال هر دو آنها. در هر حال پاسخ آقای سخنگو به منزله خفت و خواری مرتضوی است. ظاهرا سقوط حد و مرز ندارد.»

نعمت احمدی، حقوقدان با طرح این سوال که اگر مرتضوی نسبت به حکم صادره تمکین نمی‌کند، پس جایگاه اقتدار دستگاه قضایی در کجاست؟، گفت: «چنین مساله‌ای بدون شک برای اقتدار قضایی نظام، وجهه بیرونی خوبی نخواهد داشت و ضعف این نهاد را به اذهان مردم متبادر می‌کند.»

نعمت احمدی همچنین گفت که "اخیرا تصویری از مرتضوی در بازار آهن تهران منتشر شده و ظاهرا ایشان در حال فعالیت‌های اقتصادی به سر می‌برد. "

محمدرضا زائری روزنامه نگار اصولگرا هم در اینستاگرام خود نوشت: «وقتی پدر فقیری که به خاطر شیرخشک بچه‌اش سرقت کرده بلافاصله می‌گیرند و محاکمه می‌کنند، ولی حکم سعید مرتضوی صادر شده، اما او را گیر نمی‌آورند.»
درباره سعید مرتضوی بیشتر بخوانید: رازهای مرتضوی
mortaz2.jpgکارتونی که بازتاب گسترده ای در فضای مجازی داشته است

فرار به سبک خاوری؟!
انتقادات از وضعیت مبهم سعید مرتضوی به دفتر ریاست جمهوری هم رسید. تندترین اظهار نظر مربوط به هشداری است که حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهور مطرح کرده است. او روز گذشته در توئیتی نوشت: ‏ «مراقب باشیم مرتضوی خاوری نشود؛ نه فرار کند و نه فراری داده شود. او حامل راز‌های سر به مهر فراوانی است. بدون او تاریخ قضایی ایران در طول بیش از یک دهه پنهان خواهد ماند.»

این تویئت مشاور روحانی امروز واکنش روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران را در پی داشت. این روزنامه در مطلبی با عنوان "خوش رقصی‌های آشنا برای اصلاح طلبان" با طرح این سوال که جناب مشاور با این ابهام‌سازی و رازسازی دنبال چیست؟ آورده است: «اگر کسی قرار است ایشان را فراری دهد باید دولت متبوع آشنا که فرودگاه‌ها را در اختیار دارند کنترل کنند، اما مرتضوی تقریباً یک دهه است که از امر قضا فاصله دارد. آن «راز‌های سربه‌مهر» فراوان که جناب آشنا می‌دانند مربوط به دهه ماقبل است که ایشان در وزارت اطلاعات به عنوان ضابط قوه قضائیه عمل می‌کرده - بخوانید راز‌های امروز را تولید می‌کرده- است.»

به نوشته این روزنامه "به نظر می‌رسد این رازگویی و پنهان‌سازی و ابهام‌سازی خوش‌رقصی برای اصلاح‌طلبان است که در دهه ماقبل در مسیر قضایی به مرتضوی برخورده‌اند. از جناب آشنا به عنوان شاگرد کلاس اخلاق آیت‌الله مهدوی‌کنی توقع هست در تراز ایشان ظاهر شود وگرنه با کلاس آموزش دموکراسی حجاریان فرقی نمی‌کند. در ایران کسی که بخواهد وسط لحاف بخوابد، لحاف از دو طرفش کشیده می‌شود. "
mortaz3.jpgمرتضوی و لشکر محافظان

محافظان بی خبرند؟!
مصطفی ترک همدانی وکیل پرونده تامین اجتماعی که از شاکیان مرتضوی است هم در واکنش به سخنان اژه‌ای سوالات و ابهام‌های مهمی مطرح کرده است.

او اظهار کرد: «در هنگام محاکمه و دادرسی، آقای مرتضوی با محافظان خود که بر اساس دستورالعمل شورای عالی امنیت ملی او را همراهی می‌کردند در دادگاه حاضر می‌شد. این محافظان مواجب خود را از دولت می‌گیرند و قرار دادن این افراد در کنار برخی از شخصیت‌ها برای این است که فرد مورد نظر به طور دائم در اختیار باشد و به طور ۲۴ ساعت انجام وظیفه کند.»

به گفته ترک همدانی "چگونه محافظان مرتضوی از او خبری ندارند و نمی‌دانند کجاست؟ با این همه مراقب، چگونه است که از مرتضوی بی‌اطلاع هستند؟ "

او همچنین از قوه قضائیه انتقاد کرد که برای مرتضوی قرار کفالت صادر کرده است. این وکیل دادگستری گفت: «در هیج جای تاریخ حقوقی کشور نداریم که فردی را با قرار ۲ میلیارد تومانی با کفالت آزاد کنند. چگونه برای متهمی که دارای اتهامات بزرگ مالی از قبیل: اهمال و سهل‌انگاری در اداره اموال دولتی، تبانی در معاملات دولتی، اختلاس و تصرف غیر قانونی بوده است چنین قراری را صادر کرده‌اند؟»

صالح نیکبخت یکی دیگر از حقوقدانانی است که درباره مرتضوی اظهار نظر کرده است او در یادداشتی در روزنامه اعتماد به نقش حامیان پشت پرده مرتضوی اشاره کرده است.

نیکبخت نوشته است: «واقعیت این است که از همان ابتدا که سعید مرتضوی به عنوان قاضی دادگاه مطبوعات انتخاب شد و اقداماتی علیه مطبوعات و فعالان سیاسی و مدنی به عمل می‌آورد و دور و نزدیک و آشکار و پنهان او را تایید و ستایش می‌کردند؛ مشخص بود که او تنها نیست و قطعا عقبه و پشتیبانانی دارد. بدیهی است که این عقبه مرتضوی را تنها نخواهد گذاشت.»

به نوشته این حقوقدان " جای تعجب است که می‌توانیم در کشور عوامل مخالف حاکمیت را در هر جا که باشند به راحتی و بلافاصله شناسایی و دستگیر کنیم، اما لیکن حمایت از مرتضوی تا آنجا ادامه یافته است که قادر به دستگیری او نیستیم. پنهان بودن او بیش از سه ماه بعد صدورحکم محکومیتش باور‌کردنی نیست. "

نیکبخت معتقد است: «دستگیری شخصی که با محافظ و اتومبیل‌های مشخص اینجا و آنجا حضور پیدا کرده و مشغول کار و فعالیت تجاری یا غیر‌تجاری است، چندان مشکل نیست. زیرا مرتضوی خانه و زندگی دارد و نیز آن‌طور که گفته می‌شود در شهر و زادگاهش به فعالیت‌هایی نیز اشتغال داشته است.»

جست و جوی خانه به خانه به دنبال مرتضوی!
اما در کنار سردگمی فعالان سیاسی و حقوقی، فضای مجازی نیز مملو از واکنش و اظهار نظر در باره سرنوشت مرتضوی است. هشتگ "مرتضوی کجاست؟ "در فضای مجازی فعال است. بیشتر واکنش‌های فعالان فضای مجازی و مردم طنزآمیز و اعتراضی است.

در این باره کاربری توئیت کرده بود "مرتضوی خونه شماست؟ اگه نیست ریتوییت کن-طرح جست‌وجوی منزل به منزل" این توئیت بازتاب گسترده ای داشت و مرد توجه مردم قرار گرفت.
یا کاربری دیگر نوشته است: «کودکی به نام سعید مرتضوی از منزل خارج گشته و تاکنون مراجعت نکرده، از یابنده تقاضا می‌شود وی را به نزدیک‌ترین کلانتری تحویل نماید.»

کاربری به نام مریم هم نوشته است: «طفل پنجاه ساله‌ای به نام سعید مرتضوی، دیریست گم شده ست/با چشم‌های عینکی، مو‌های رنگ شده و سیبیل چخماقی / هر کس ازو نشانی دارد ما را کند خبر/ این هم نشان ما:/ یک سو خلیج فارس/ سوی دگر خزر!»

کارتونیست‌های رسانه‌های نیز دست به کار شده اند و کارتون‌هایی در این باره منتشر کرده اند.
mortaz4.jpgنگاه صفحه طنز روزنامه شهروند به گم شدن مرتضوی
مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy