Monday, May 7, 2018

صفحه نخست » وزارت خارجه‌ ایران: در صورت خروج آمریکا از برجام تصمیماتی غیرقابل تصور می‌گیریم

FM_050618.jpgرادیو فردا، ایران برای چندمین بار در روزهای اخیر از زبان وزیر و سخنگوی وزارت خارجه‌اش تهدید کرد که درصورت خروج آمریکا از برجام، جمهوری اسلامی «تصمیمات غیرقابل تصوری» خواهد گرفت که «برای آمریکا اصلاً خوشایند نخواهد بود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، در نشست خبری خود اعلام کرد که در صورت خروج آمریکا از برجام «تصمیماتی که غیرقابل تصور برای آمریکا خواهد بود اتخاذ می‌کنیم».

او همچنین گفت که خروج آمریکا از برجام «به سادگی امکان‌پذیر نیست» و اقدام ایران برای این کشور «دردناک خواهد بود».

روز دوشنبه همچنین محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز گفت که واکنش جمهوری اسلامی به خروج احتمالی آمریکا از برجام برای ایالات متحده «اصلاً خوشایند نخواهد بود».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این نیز بدون اشاره به جزئیات تهدید کرده‌اند که واکنش ایران به خروج آمریکا از برجام شدید خواهد بود.

پیش از این حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، خبر داده بود که این نهاد به دولت پیشنهاد کرده تا به مقامات غربی اعلام کند، ایران از برجام و پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، «ان‌پی‌تی» خارج می‌شود و فعالیت‌های اتمی خود را «به شکل نامحدودی» از سرخواهد گرفت.

در همین زمینه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران خروج احتمالی آمریکا از برجام را یک «معضل کوتاه مدت» خواند که جمهوری اسلامی می‌تواند «به خوبی» از آن عبور کند.

آقای روحانی اضافه کرد: «این مسئله و معضل هرگز نمی‌تواند بلندمدت باشد و اگر آمریکا خطایی کند، بعدها پشیمان شده و متوجه می‌شود که اشتباهی استراتژیک انجام داده است».

او همچنین گفت که برنامه ارزی دولت «در راستای آمادگی برای مقابله » با خروج آمریکا از برجام بوده است.

سخنان آقای روحانی در حالی بیان شده که دولت به رغم بخشنامه‌های دولتی و فشارهای پلیسی در کنترل قیمت ارزهای خارجی موفق نبوده و براساس گزارش‌ها قیمت دلار به هفت هزار تومان رسیده و قیمت ارزهای کشورهای همسایه ایران از جمله لیر ترکیه و درهم امارات نیز افزایش قابل توجهی یافته‌اند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، تا ۲۲ اردیبهشت ماه فرصت داده تا متحدان اروپایی دست به اصلاحاتی در برجام بزنند و در غیر این‌صورت او دیگر تعلیق تحریم‌های مربوطه را تمدید نخواهد کرد.

چهار شرط رئیس‌جمهور آمریکا برای ماندن در توافق اتمی «دسترسی فوری» بازرسان بین‌المللی به تمامی مکان‌ها و تأسیسات ایران، دائمی شدن محدودیت‌های هسته‌ای، تضمین به عدم نزدیک شدن به سلاح هسته‌ای، و محدودیت برنامه موشک‌های بالیسیتک ایران هستند.

در همین حال بر اساس گزارش‌ها، مقام‌های ارشد آلمان و بریتانیا بر تلاش‌های خود برای حفظ توافق اتمی با ایران افزوده‌اند.

پیش از این نیز شماری از دیپلمات‌های اروپایی گفته بودند که بحث «توافق جدیدی با ایران مطرح نیست»، بلکه آنها به دنبال توافقی هستند که «بتوان با آن دونالد ترامپ را راضی نگه داشت».

در این زمینه وزیر خارجه ایران بدون اشاره به جزئیات گفت که سناریوهای مختلفی برای خروج احتمالی آمریکا از برجام طراحی شده و مقامات وزارت خارجه درحال مذاکره با دیگر طرف‌های توافق اتمی وین هستند.

تأیید گزارش‌ها درباره دیدار ظریف و کری

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین با تأیید گزارش‌ها درباره دیدار محمدجواد ظریف با جان کری گفت که «آمریکا را فقط دولت ترامپ نمی‌دانیم بلکه بسیاری از افراد دیگر هم بر روند تصمیم‌گذاری‌ها اثرگذار هستند».

روزنامه بوستن گلوب، در گزارشی اعلام کرده که جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا، در تلاش برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران، در دو ماه اخیر دو بار با محمدجواد ظریف دیدار کرده است.

یکی از این دیدارها دو هفته پیش در سازمان ملل متحد بوده است.

جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا و از معماران توافق اتمی موسوم به برجام، روز سه‌شنبه، هفتم فروردین‌ماه نیز در مورد خروج ایالات متحده از این توافق و پیامدهای این اقدام هشدار داده بود.

تلاش اخیر جان کری برای حفظ توافق هسته‌ای ایران انتقادهای زیادی را در میان مخالفان برجام برانگیخته است و حتی رودی جولیانی، از حامیان دونالد ترامپ که اکنون وکالت او را به عهده دارد، گفته است که در این باره باید احتمال نقض قانون لوگان که شهروندان آمریکایی را از ارتباط با دولت‌های خارجی طرف اختلاف با آمریکا منع می‌کند، بررسی شود.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy