Wednesday, May 9, 2018

صفحه نخست » تحریم های سنگین "ترامپ" علیه ایران

Trump_Barjam.jpgانتظار به پایان رسید: ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را بازگرداند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز اعلام کرد که کشورش از برجام خارج خواهد شد و تحریم‌های تعلیق شده به موجب این قرارداد را باز خواهد گرداند. او در این رابطه گفت: "ما بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را به ایران تحمیل خواهیم کرد. آمریکا گروگان تهدیدهای هسته‌ای نخواهد بود."

رئیس‌جمهور آمریکا در توضیح تصمیم خود گفت که ما به رژیمی که مرگ بر آمریکا می‌گوید اجازه نخواهم داد که سلاح هسته‌ای داشته باشد و در ادامه گفت: "من وقتی قول می‌دهم به آن وفادار می‌مانم."

ترامپ اعلام کرد که فرمانی حکومتی را امضا می‌کند که به موجب آن تحریم‌های "بسیار قوی" علیه ایران اعمال خواهد شد. او در مورد جزییات تحریم‌ها چیزی نگفت. اما گفت این تحریم‌ها به گونه‌ای خواهند بود که اگر کشوری به ایران در راه به دست آوردن فناوری هسته‌ای کمکی کند، آمریکا آن کشور را هم تحریم خواهد کرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

دونالد ترامپ بلافاصله بعد از سخنان خود فرمانی اجرایی را برای خروج از برجام و برگرداندن تحریم‌های هسته‌ای امضا کرد.

ترامپ رژیم ایران حامی تروریسم خواند و گفت که این رژیم از گروه‌های تروریستی "مانند حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده" حمایت می‌کند. او با اشاره به برنامه موشک‌های بالستیک ایران گفت که "موشک‌های خطرناک‌شان در سراسر خاورمیانه هیزم آتش انواع درگیری‌هاست."

رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به اسناد و آرشیو هسته‌ای مخفی ایران که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در دهم اردیبهشت افشا کرد گفت: "این معامله هرگز نباید انجام می‌شد. چراکه پس از اینکه تحریم‌ها لغو شد، دیکتاتوری ایران از بودجه به دست آمده برای ساخت موشک‌ها استفاده کرد و باعث خسارت و ویرانی در خاورمیانه و فراتر از خاورمیانه شد."

ترامپ بار دیگر با اشاره به مفادی از توافق برجام که به ایران اجازه می‌دهد که غنی سازی پس از گذشت ۱۰ و ۱۵ سال از سر بگیرد گفت که این بندها غیر قابل قبول هستند و عملا به ایران جازه می‌دهند که به سلاح هسته‌ای دست یابد.

در بیانه‌ای وزیر خارجه آمریکا گفته است که کشورش به دنبال محدود کردن برنامه موشکی ایران است. در بیانیه‌ای دیگر کاخ سفید گفته است که شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند منتظر عواقب شدیدی باشند.

پس از اینکه دونالد ترامپ اعلام کرد که کشورش از قرارداد برجام خارج می‌شود، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، مایک پمپئو، بیانیه‌ای را منتشر کرد که و گفت که اهداف آمریکا برای محدود کردن ایران فراتر از برنامه هسته‌ای است و آمریکا به دنبال آن است که با کمک متحدانش، برنامه موشک‌های بالستیک ایران را محدود کند.

در این بیانه که بلافاصله پس از سخنرانی دونالد ترامپ منتشر شد، پمپئو گفته است که آمریکا برای محدود کردن برنامه موشک‌های بالستیک، فعالیت‌های تروریستی ایران و فعالیت‌های خطرناک این کشور در خاورمیانه با متحدان آمریکا همکاری خواهد کرد.

او در نهایت گفته است که: "در حالی که ما این تلاش جهانی را شکل می‌دهیم، تحریم‌ها کامل باز خواهند گشت یا به رژیم ایران یادآوری کنند که انزوای دیپلماتیک و اقتصادی‌ نتیجه فعالیت‌های بی‌مهابا و شرورانه‌اش است."

خزانه‌داری آمریکا از بازگرداندن تحریم‌های ایران بعد از دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه خبر داد

به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای خارج کردن آمریکا از برجام، وزارت خزانه‌داری این کشور روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت اعلام کرد که طیف گسترده‌ای از تحریم‌ها علیه ایران از جمله تحریم‌های نفتی و علیه بانک مرکزی در یک دوره زمانی ۹۰ تا ۱۸۰ روزه اعمال خواهند شد.

استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور دونالد ترامپ امروز تصمیم خود را در رابطه با پایان دادن به مشارکت آمریکا در برجام و آغاز بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه حکومت ایران اعلام کرد.

آقای منوچین افزود: دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) بی‌درنگ اقدامات لازم برای عملی کردن تصمیم رئیس‌جمهوری را آغاز کرده است. تحریم‌ها بر اساس دوره زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه کاهش روابط بازگردانده می‌شوند».

وی گفت: پس از پایان دوره کاهش روابط، تحریم‌های مرتبط به طور کامل اعمال خواهند شد.

در این بیانیه آمده است که دفتر کنترل اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا در وب سایت خود چگونگی اجرای این تحریم‌ها را اعلام کرده است.

درخواست برخی از خریدارن نفت ایران برای معافیت از تحریم آمریکا

کره‌جنوبی که یکی از خریداران نفت ایران است، اعلام کرده که از آمریکا خواهد خواست تا در معاملات نفتی‌اش با ایران،‌ از تحریم‌های آمریکا معاف شود.

به گزارش رویترز، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت، کره جنوبی اعلام کرده که از آمریکا درخواست «معافیت از تحریم‌ها علیه ایران»‌ را خواهد کرد.

واکنش اروپایی‌ها به خروج آمریکا از برجام: توافقی گسترده‌تر

کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس که رهبران‌شان سعی کردند پیش از فرمان دونالد ترامپ برای خروج از برجام، رئیس جمهور آمریکا را مجاب کنند که در قرارداد هسته‌ای با ایران باقی بماند، در بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند که از تصمیم آمریکا "متاسف" هستند.

در بیانه این سه کشور آمده است: "ما سه کشور با هم بر تعهد مستمر خود در مورد توافق هسته‌ای با ایران تأکید می کنیم. این توافق برای امنیت مشترک ما مهم است."

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعضم آلمان جداگانه واکنش‌های مشابهی نشان دادند. این سه رهبر همچنین پس از تصمیم ترامپ باهم تلفنی گفت‌وگو کردند.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، اظهار داشت که فرانسه برای دستیابی به توافق گسترده‌تری در مورد فعالیت هسته‌ای ایران، برنامه موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای کشور ایران تلاش خواهد کرد.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در واکنش به اعلام تصمیم ترامپ گفت که توافق هسته‌ای با ایران از بین نرفته است. او هم مانند مکرون تلویحا گفت که خروج آمریکا از قرارداد هسته‌ای به معنای پایان فرآیند توافق نیست.

روحانی: در برجام می‌مانیم، اگر با خروج آمریکا صرفاً به یک کاغذ بدل نشود

حسن روحانی: «از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است... خوشحالم که یک موجود مزاحم از برجام خارج شده است.»

پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور خروج آمریکا، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، رسماً خروج آمریکا را از توافق هسته‌ای اعلام کرد، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز بلافاصله، در سخنانی که به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد، موضع ایران را اعلام کرد و گفت : «امشب ثابت شد که ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا کشوری است که هیچ گاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.»

رئیس جمهور ایران توضیح داد :«برجام توافق بین ایران و آمریکا نبوده است که آمریکا بخواهد اعلام کند از این توافق خارج می‌شود. برجام یک توافق چندجانبه و یک توافق بین‌المللی بوده است. برجام توافقی است که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار گرفته است. بنابراین آمریکا رسماً امشب اعلام کرد که به تعهدات بین‌المللی توجهی ندارد.»

روحانی، با اعلام اینکه ایران در برجام خواهد ماند، تصریح کرد: «از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است. از این لحظه، ۵ +۱، یک را از دست داده است. در این شرایط باید منتظر باشیم تا شش کشور بزرگ جهانی نسبت به توافق چگونه عمل می‌کنند. به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته با مذاکره با کشورهای اروپایی و روسیه و چین رایزنی و مذاکرات لازم انجام شود. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، علیرغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی برجام پایدار خواهد ماند.»

با این حال، روحانی از سرگیری فعالیت هسته‌ای را در هفته‌های آتی منتفی ندانست، و گفت: «من به سازمان انرژی اتمی، دستور دادم آمادگی لازم را برای اقدامات بعدی در صورت نیاز داشته باشند، تا در صورت مورد نیاز غنی‌سازی صنعتی را بدون محدودیت آغاز کنیم، تا اجرای این تصمیم چند هفته صبر می کنیم. با دوستان و متحدان که توافق برجام را امضا کرده و وفادار خواهند بود به رایزنی می پردازیم، همه چیز وابسته به منافع ماست. اگر برجام بخواهد کاغذی باشد بدون اینکه منافع ملت ایران را تضمین کند، آنگاه راه روشنی پیش روی خود داریم.»

روحانی، همچنین ضمن بیان آنکه پیش‌بینی‌های لازم در قبال تصمیم آمریکا انجام شده، تأکید کرد : «رشد اقتصادی و آرامش و ثبات کشور ادامه خواهد یافت. و ارز مورد نیاز و کالاهای مورد نیاز مردم تأمین خواهد شد.»

سرانجام، سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت، دونالد ترامپ پس از آنکه بارها گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران یک توافق بد و وحشتناک است، اعلام کرد آمریکا از برجام خارج و تحریم‌ها بازگردانده خواهد شد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy