Monday, May 28, 2018

صفحه نخست » ممکن است بدون آن که بدانید، یک اکانت در پیام رسان سروش جمهوری اسلامی داشته باشید!

soroosh_052818.jpgخبرنامه گویا - مسوولان جمهوری اسلامی، برای افزایش تعداد اعضای پیام رسان های داخلی، دست به ابتکار به خیال خودشان بدیع زده اند: آن ها با استفاده از مشخصات و عکس کاربران پیام رسان های خارجی، برای این افراد، بدون آن که خبر یا رضایت داشته باشند، اکانت درست کرده اند! پس اگر روزی اسم و عکس خود را به عنوان عضو پیام رسان «سروش» دیدید تعجب نکنید! زحمت عضو کردن شما را مسوولان محترم کشیده اند!

***

اعتراض به عضویت افراد در پیام‌رسان سروش بدون اطلاع آنها

به گزارش بی بی سی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که پروفایل آنها با استفاده از نام و شماره تلفن خودشان در پیام‌رسان سروش ساخته شده بنابراین بدون این‌که خودشان در جریان باشند، از کاربران آن پیام‌رسان محسوب می‌شوند اما میثم سیدصالحی، مدیر پیام‌رسان سروش این موضوع را تکذیب کرده است.

به گزارش وبسایت جماران، مدیر پیام‌رسان سروش در مجلس در پاسخ به سئوال یکی از نمایندگان در مورد عضویت افراد بدون اطلاع آنها در سروش و حتی در مواردی استفاده از عکس آنها گفته: این عکسهایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، مستند نیست. اشاره آقای سیدصالحی به اسکرین‌شات‌هایی است که این کاربران در تایید گفته‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار پاسخگویی وزیر ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی و مدیر پیام‌رسان سروش، میثم سیدصالحی در این مورد هستند.

بخش عمده‌ای از سهام این پیام‌رسان متعلق به صدا و سیماست. پیام‌رسان سروش در فروردین ۱۳۹۷ به دلیل تحریم‌های ایالات متحدهٔ آمریکا از اپ‌استور حذف شد.

ایران که تلگرام را عامل گسترش ناآرامی‌های دی‌ماه می‌داند پیام رسان سروش را با هدف جلب "میلیون‌ها کاربر ایرانی" که از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می‌کنند ارائه کرد. این اپلیکیشن شامل مجموعه‌ای از ایموجی‌های مختلف از جمله ایموجی " مرگ بر آمریکا" است.

پاول دوروف، مدیر تلگرام آذر ماه سال گذشته تعداد کاربران این پیام‌رسان را در ایران ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده بود.

بعد از ناآرامی‌های دی‌ماه در ایران بعضی از مسئولان ایرانی از لزوم جایگزینی پیام‌رسان های داخلی سخن گفته بودند و در مورد فعالیت پیام رسان‌هایی مانند تلگرام ابراز نگرانی کرده بودند اما منتقدان استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به ویژه سروش، به "وابستگی بعضی از آنها به نهادهای حکومتی در ایران" اشاره می‌کنند و نسبت به امنیت آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

اواخر سال گذشته افشین کلاهی، عضو کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران گفته بود که در ایران ۱۰ تا ۱۵ هزار کسب و کار تلگرامی وجود دارد و این یعنی زندگی حدود ۱۸۰ هزار خانواده ایرانی به طور "مستقیم یا غیرمستقیم" به کانال‌های تلگرامی وابسته بود.

به هر حال تلگرام بعد از کش و قوس‌های فراوان دهم اردیبهشت ماه در ایران فیلتر شد و برخی کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های خارجی مانند واتس‌اپ مهاجرت کردند، برخی دیگر هم با استفاده از فیلتر شکن همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد به غیر از کانال‌های رسمی مانند کانال‌های صداوسیما و کانال آیت‌الله خامنه‌ای و وزارتخانه‌ها، تعداد کاربرانی که از تلگرام خارج شده و به پیام‌رسان سروش پیوسته‌اند زیاد نیست.

ایسنا در فروردین ماه گزارش کرد که کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با درخواست معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد و پیگیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با ارائه اینترنت بدون فیلتر به ۱۰۰ روزنامه‌نگار، موافقت کرده است. این کارگروه اعلام کرده که فقط خبرنگاران مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اینترنت بدون فیلتر دریافت می‌کنند.

در هفته‌های اخیر در حالی که بسیاری از کاربران دنبال یافتن فیلترشکن‌ها هستند، برخی روزنامه‌نگاران در توییتر نوشتند که حاضر نیستند اینترنت بدون فیلتر دریافت کنند، برخی دیگر هم نوشتند که اینترنت بدون فیلتر دریافت کرده‌اند که هر دو گروه با واکنش‌های مختلفی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy