Thursday, Jun 28, 2018

صفحه نخست » روحانی: دولت نه استعفا می‌دهد نه کنار می‌رود

Hassan_Rouhani_asebani.jpgشرق ـ رئیس‌جمهوری عصر روز گذشته در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت، با اشاره به اینکه باید متحد بایستیم و اختلاف داخلی بالاترین هزینه‌ها را به مردم و به‌ویژه فقرا تحمیل می‌کند، گفت: «ملت ایران در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ تصمیم بزرگی گرفت و به دنیا اعلام کرد در عین حال که محکم و قاطع پای آرمان‌های خود ایستاده، اما حاضر است با منطق و استدلال با همان کسانی که سال‌ها به این کشور فشار وارد آوردند، گفت‌وگو کند و اگر حسن‌نیتی در میان باشد، به توافق برسد».


حسن روحانی با تأکید بر اینکه برجام همچنان پابرجاست، افزود: «آمریکایی‌ها هرگز تصور نمی‌کردند از برجام خارج شوند و جمهوری اسلامی ایران نیز چند ساعت بعد اعلام نکند که از این توافق خارج شده است؛ این را با سند و مدرک اعلام می‌کنم که حتی سیستم اطلاعاتی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و بدخواهان جمهوری اسلامی در منطقه نیز تصور می‌کردند با اعلام خروج آمریکا از برجام، ایران نیز به فاصله چند ساعت از این توافق خارج خواهد شد».

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید


او گفت: «زمانی که جمهوری اسلامی اعلام کرد به درخواست دوستان، کشورهای اروپایی، روسیه و چین فرصتی برای حفظ برجام به این کشورها می‌دهد، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و بدخواهان منطقه‌ای خشکشان زد و آن‌چنان ضربه‌ای از ناحیه تدبیر ملت ایران بر آنها وارد شد که فکرش را هم نمی‌کردند. بدخواهان جمهوری اسلامی تصور هم نمی‌کردند که جمهوری اسلامی عصبانی نشده و احساساتی و از روی عجله تصمیم نمی‌گیرد و با تأمل مسئله را مورد بازبینی قرار می‌دهد. این موضع جمهوری اسلامی و کار مهمی که ملت ایران انجام داد، در تاریخ ماندگار خواهد شد و جهان هنوز در شگفتی است که جمهوری اسلامی ایران چه خواهد کرد و چه تصمیمی برای آینده خواهد گرفت».


رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز سه راه پیش پای ملت ایران قرار دارد، گفت: «راهکار اول این است که در برابر آمریکا تسلیم شویم و به ترامپ بگوییم بیا بنشینیم تا ببینیم از نظر شما چه چیزهایی باید از این توافق کم شده و چه چیزهایی به آن اضافه شود. این راه مورد تأیید و قبول هیچ انسان عاقل، وطن‌دوست و وطن‌پرستی نیست و هیچ‌یک از مردم ایران تسلیم در برابر فشار، ظلم، توهین و سخن نابجا را نمی‌پذیرند».


روحانی عنوان کرد: «راهکار دوم این است که در برابر آمریکا بایستیم، اما اختلافات درونی ما نیز به قوت خود باقی باشد و یکی علیه برجام سخن گوید و یکی صرفا در دفاع از برجام و هیچ‌کدام به وضعیت موجود توجه نداشته باشند. می‌شود هر روز مطالبات مردم را بالاتر برد و دعواها را با قوت بیشتری از گذشته ادامه داد. نتیجه این رویه این خواهد بود که ما در برابر آمریکا ایستادگی می‌کنیم، اما بالاترین هزینه را به مردم کشور و به‌ویژه فقرا و افراد کم‌درآمد تحمیل خواهیم کرد. انتخاب این راه یعنی ایستادگی با بالاترین هزینه که وضعیت کشور را در عرصه اقتصادی و فرهنگی بدتر کرده، وحدت را شکننده‌تر کرده و شکاف و افتراق را بیشتر خواهد کرد».


او گفت: «راهکار سوم این است که به‌هیچ‌وجه در برابر آمریکا تسلیم نشده و عزت ملی تاریخی خود را حفظ کنیم و آمریکا را در مبارزه اراده‌ها به زانو درآوریم. ملت ایران با اتخاذ این راهکار، مثل همیشه تاریخ سربلند خواهد ماند و زورگویان خواهند فهمید که راه غلط و اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. راهکار سوم راهکار مقاومت و ایستادگی با کمترین هزینه است؛ به این شکل که واقعیت را مدنظر قرار دهیم، توقعات را مدیریت کنیم و همه با هم همکاری کنیم».


رئیس‌جمهوری افزود: «امروز دولت و من به‌عنوان رئیس‌جمهوری و نماینده ملت، دست همه را می‌بوسم و در برابر همه آحاد ملت و جناح‌ها، حتی آنها که بدترین اهانت‌ها را به دولت کردند، خم می‌شوم و دست همه آنها را می‌بوسم. امروز روز اهتزاز پرچم عزت و عظمت ملت ایران است و باید به دنیا نشان دهیم که می‌توانیم سختی‌ها و مشکلات را پشت سر بگذاریم، اما عزت، آزادی، استقلال، مردم‌سالاری، جمهوریت، اسلامیت، دین و فرهنگ‌مان را معامله نخواهیم کرد».


رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر کسی فکر می‌کند که دولت می‌ترسد،‌ استعفا می‌‌دهد یا کنار می‌رود، اشتباه می‌کند، گفت: «همه ما در کنار هم تا روز آخر دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم. ما به مردم وعده دادیم، ما امانت‌دار مردم هستیم، من به‌عنوان یک فرد می‌گویم که تا پای جان و آبرو و حیثیت با افتخار می‌ایستیم هیچ ترس و هراسی نداریم، اما شرطش این است که ما دولتی‌ها اول باید فشار را تحمل کنیم، اگر می‌خواهیم که بگوییم روز سختی و فشار است، اما برای دیگران است، حتما شکست می‌خوریم».


او افزود: «اگر بخواهیم بگوییم که این روزها، روزهای سختی است، اما برای دیگران، حتما شکست خواهیم خورد. اگر تا امروز روزانه هشت ساعت کار می‌کردیم، نباید فردا نیز همین هشت ساعت و با همین سبک و شیوه مدیریتی کار کنیم. همه مدیران دولت از مدیران ارشد تا معاونان و مدیران کل باید در عمل نشان دهند شرایط امروز با شرایط دیروز فرق دارد. اگر لازم است صرفه‌جویی شود، باید اول از دولت شروع شود».
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه باید در این مقطع حساس حداقل در چهار بخش اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید، برنامه‌های ویژه‌ای را تدوین و ارائه کنیم، افزود: «اگر این چهار بخش اصلاح و درست شود، موفق خواهیم شد».


او افزود: «باید از بالابردن مطالبات مردم جلوگیری کنیم و آنهایی که می‌خواهند، برای انتخابات مجلس در سال آینده کاندیدا شوند و امروز خیلی زود شروع به تبلیغات کرده‌اند، نباید مطالبات مردم را در سخنان خود بالا ببرند و در این راستا استانداران و مسئولان دولتی باید حقایق را به مردم بازگو کرده که کسی نتواند از این فرصت استفاده کرده و بدانند، اگر راه دیگری را دنبال کنند، مردم با آنها همراهی نخواهند کرد».
رئیس‌جمهوری گفت: «از قوه قضائیه خواسته‌ام که از فضای کسب‌وکار حمایت کند و ما هرچه لازم باشد، در جلسه سران سه قوه دنبال خواهیم کرد».


روحانی با اشاره به دیدار خود با مقام معظم رهبری، افزود: «مقام معظم رهبری در جلسه اخیر گفتند چرا مصوبات جلسه سران سه قوه را می‌فرستید که من تصویب کنم، هرچه تصویب کردید، ابلاغ کن، من حمایت می‌کنم».


او تنظیم بازار را در شرایط کنونی، وظیفه بزرگ بر دوش مسئولان دانست و گفت: «باید تلاش کنیم تا قیمت‌گذاری‌ها با مرکزیت انجام شود و این اولین وظیفه دولتی‌هاست تا قیمت محصولاتی را که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، به طور دقیق مورد نظارت قرار دهند تا اجناس گران عرضه نشود. تنظیم بازار امروز یک رکن بزرگ برای کشور محسوب می‌شود».


رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز روز گله‌گزاری نبوده و باید به فکر حمایت از یکدیگر باشیم، گفت: «همه فرهیختگان، دانشگاهیان، هنرمندان و کسانی که مرجعیت اجتماعی دارند، باید حمایت کنند؛ چرا‌که امروز روزی نیست که بخواهیم به دنبال حاشیه‌سازی باشیم و دستگاه‌های دولتی باید نسبت به برنامه‌ها و خدمات خود با مردم صحبت کنند و از آنها مشورت بخواهند؛ اما نباید به دنبال حاشیه‌ها و پاسخ‌گویی به برخی رفتارها در فضای مجازی باشیم. اگر کسی به دنبال فرافکنی و تشویش اذهان بود، باید پاسخ دهیم و روابط‌عمومی‌ها در این راستا امروز، مسئولیت سنگین‌تری بر دوش دارند و باید در همان لحظه که سخن ناروا علیه خدمات دولت ارائه می‌شود، حقایق را اعلام کنند».


روحانی با تأکید بر اینکه حتما در برابر فشارهای خارجی موفق خواهیم بود، افزود: «اما اگر فشارهای خارجی با بداخلاقی‌های داخلی توأم شود، این یک خطر مهلک برای کشور است و می‌تواند ضربه‌ای سنگین وارد کند. باید اختلافات را کنار گذاشته و با شجاعت، کار و تلاش کنیم». او با بیان اینکه باید از فضای مجازی استفاده کرد و به مردم بگوییم در این ۵۱ روز، به چه کسی و به چه قیمتی و برای چه جنسی ارز دادیم، گفت: «مردم برای تأمین زندگی روزمره خود و داروها و نیازهای خود نباید دغدغه داشته باشند و این مسئولیتی است که بر دوش ماست. ما در برابر فشارهای خارجی نباید عصبانی شده، عجله کرده و سست شویم؛ بلکه باید قاطع و محکم ایستادگی کنیم و شک ندارم که اگر همه با هم باشیم و با تدبیر عمل کنیم، از مشکلات عبور خواهیم کرد». رئیس‌جمهوری عنوان کرد: «به مسئولان کشور و ملت ایران اطمینان می‌دهم، اگر همه دست به دست هم دهیم و به آینده امیدوار بوده و بر خدا توکل کنیم، موفق خواهیم شد».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy