Saturday, Jun 30, 2018

صفحه نخست » سرکوب معترضان به کم‌آبی در خرمشهر؛ چند تن مصدوم شده‌اند

khoramshahr.jpgیورونیوز ـ رسانه‌های ایران از «مصدومیت» چند تن از معترضان در درگیری‌های دیشب در خرمشهر خبر دادند.

شب گذشته، نهم تیر ماه گروهی از مردم خرمشهر واقع در جنوب استان خوزستان برای اعتراض به کم‌آبی و مشکل کیفیت آب در میدان مطهری این شهر تجمع کرده و اعتراض آنان که تا سحرگاه یکشنبه ادامه داشت، با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای پلیس روبرو شد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد مأموران نیروی انتظامی «در مواردی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده و معترضان را متفرق کردند». به نوشته خبرگزاری دولتی ایران، اقدام مأموران در پاسخ به معترضانی بوده که با آنها «درگیر شده» و «در مواردی» به آنها «چوب و سنگ» پرتاب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: ادامه بحران آب در خرمشهر و تجمعات اعتراضی

گزارش‌های تأئید نشده از تلفات درگیری

در ویدئوهایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده صدای شلیک تفنگ شنیده می‌شود و گزارش‌های تأئید نشده‌ای هم از کشته شدن یک یا چند نفر از معترضان پخش شده است. خبرگزاری ایرنا با تأئید ضمنی زخمی شدن افرادی در درگیری‌های خشونت‌آمیز خرمشهر می‌نویسد: «هنوز آماری از مصدومین این اعتراضات به صورت رسمی اعلام نشده ولی گفته می‌شود تعدادی از معترضان دچار مصدومیت جزئی شده‌اند.»

این خبرگزاری که پیش از این، از مصدومیت چند مأمور نیز خبر داده بود، از برقراری «آرامش» مجدد در خرمشهر در بامداد یکشنبه خبر داده است.

ولی‌الله حیاتی، فرماندار خرمشهر نیز مصدومیت «سطحی» ۵ نفر را تأئید کرده است. حیاتی در مصاحبه‌ای در بامداد یکشنبه گفت در درگیری‌های شب گذشته کسی کشته نشده اما یک نفر دچار «مصدومیت جدی» شده است.

پیش از این در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر کشته شدن دست کم یک نفر از معترضان در جریان تیراندازی مأموران موتورسوار منتشر شده بود. در یکی از ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده تصویر فردی دیده می‌شود که بر زمین افتاده و چند نفر کمک می‌کنند تا او را بر ترک یک موتورسیکلت نهاده و از محل دور کنند.

در ویدئوهای دیگر نیز تصاویر برخی معترضان در حال پرتاب سنگ و نیز تصویر مأموران پلیس تفنگ به دست دیده می‌شود. از عصر شنبه تصویر مأموران مسلحی که در خیابان‌ها و روی پشت‌بام‌ها در مناطق مرکزی خرمشهر مستقر شده بودند، پخش شده بود. ایرنا از قول فرماندار خرمشهر، کسانی را که در «کنترل» خشونت‌های شب گذشته این شهر نقش داشتند «مأموران نیروی انتظامی و بسیج» معرفی کرده است.

«معترضان غیر بومی بوده‌اند»

خبرگزاری حکومتی ایران «بسیاری» از معترضان را «غیر بومی» خوانده است. این خبرگزاری می‌نویسد: «بسیاری از این افراد غیر بومی بوده و با هدف بر هم زدن اوضاع و آرامش شهر خود را به حلقه معترضان رسانده‌اند.»

دولت ایران در چنین مواردی همواره تلاش کرده است تا صف معترضان در راهپیمایی «مسالمت‌آمیز» را از «اغتشاش‌گران» یا «هنجارشکنان» متمایز کند. ایرنا، ارگان رسمی دولت در این زمینه می‌نویسد: «بسیاری از شهروندان خرمشهری خود را از صف این هنجارشکنان جدا کرده و نسبت به عملکرد خشونت بار آنان معترض هستند.»

به نوشته ایرنا، پیش از آغاز درگیری «از آنان [معترضان] خواسته شد تا به مسئولان اجازه دهند تا سختی آب شرب شهر را با اقدامات فنی در روزهای آتی پایین بیاورند.»

پیشینه اعتراض

شهرستانهای خرمشهر و آبادان طی سه روز گذشته به دلیل کاهش دبی آب شیرین کارون و پیشروی آب دریا، شور شده و شهروندان قادر به استفاده از آن نبودند.

آغاز اعتراض مردم در روز جمعه هشتم تیر ماه بود، روزی که گروهی در این شهر برای اعتراض به کم ‌آبی و شوری بیش از حد آب تظاهرات کردند.

در حالی که بحران کم‌آبی و خشکسالی از مدت‌ها پیش دامان بسیاری از مناطق ایران را گرفته، مشکل شوری آب در خوزستان، به ویژه در شهرهای آبادان و خرمشهر به حد خطرناکی رسیده است. در روزهای گذشته در رسانه‌ها تصاویری از شهروندان آبادانی که برای دریافت آب شرب صف بسته بودند منتشر شد. گروهی از مردم آبادان نیز در روزهای گذشته برای اعتراض به کم‌آبی و کیفیت بد آب شرب، در برابر ساختمان شرکت آبفا در این شهر تجمع کرده بودند.

آبفا از تاریخ ۲۹ خرداد در آبادان، آب شرب شهروندان را سهمیه‌بندی کرده است.

ادعای مسئولان محلی برای حل مشکل آب

مسئولان محلی خوزستان می‌گویند جمعه شب بخشی از آب غدیر به شبکه آبرسانی خرمشهر و آبادان تزریق شده و سختی آب از ۱۲ هزار میکروموس بر متر مکعب به حدود پنج هزار میکروموس رسیده است.

استاندار خوزستان به ایرنا گفته است تا ۱۵ تیر ماه خط دوم انتقال آب از غدیر به شبکه آبرسانی خرمشهر و آبادان وصل می‌شود و سختی آب این دو شهرستان به دو هزار میکروموس بر متر مکعب خواهد رسید.

***

بنابر گزارش‌ها، مأموران امنیتی در خرمشهر اقدام به تیراندازی کردند

رادیو فردا ـ یک روز پس از تجمع ساکنان خرمشهر در اعتراض به شوری و کمبود آب آشامیدنی، گزارش شده است شامگاه شنبه تجمع اعتراضی در حوالی چهارراه «مطهری» این شهر به خشونت کشید و بنابر ویدئوهایی که به رادیو فردا رسیده، مأموران امنیتی اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کردند.

در ویدئوهایی که رادیو فردا دریافت کرده، صدای مکرر تک‌تیر شنیده می‌شود و شماری از معترضان نیز برای در امان ماندن از اشک‌آور، آتش روشن کرده‌اند.

در یکی از ویدئوها که در ساعات روشن‌تر روز ضبط شده، مأموران انتظامی با جمعیت پرشمار در تجمع اعتراضی درگیر شده‌اند. رادیو فردا قادر به تعیین تاریخ و محل دقیق این تجمعات نیست.

این ویدیوها در حالی منتشر شده است که خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ می‌گوید برخی معترضان شامگاه شنبه «با ماموران درگیر شدند» و «به اموال عمومی خسارت وارد کرده‌اند» و پلیس نیز اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور کرده است.

این خبرگزاری حدود سه صبح به وقت محلی گزارش کرد که در شهر آرامش برقرار شده است و ماموران انتظامی «با حضور جدی» اوضاع را تحت کنترل دارند.

ایرنا می‌گوید هنوز آماری از مصدومین و دستگیرشدگان این حوادث منتشر نشده٬ اما «گفته می‌شود تعدادی از معترضان دچار مصدومیت جزئی شده‌اند».

یک روز پیش از این اعتراض‌ها نیز شماری از ساکنان خرمشهر در اعتراض به شوری و جیره‌بندی آب در این شهر، با برگزاری تجمعی در برابر محل برگزاری نماز جمعه، به زبان‌های فارسی و عربی شعارهایی علیه برخی از مسئولان این شهر سر دادند.

به گزارش ایرنا، معترضان خواستار «بهبود کیفیت آب» در این شهر شده بودند.

بنابر ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، معترضان در حالی که ظرف‌های خالی حمل آب در دست داشتند، از جمله شعار می‌دادند: «مسئول بی‌لیاقت، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «به نام دین، ما را غارت کردند» و «فرماندار، برو گم شو».

ساکنان آبادان و خرمشهر می‌گویند که مشکل آب برای آشامیدن و بهداشت در این شهرها همچنان ادامه دارد، به طوری که مردم مقابل تانکرهای آب‌رسانی صف‌های طولانی تشکیل می‌دهند.

یکی از ساکنان آبادان روز پنج‌شنبه به رادیوفردا گفت: «آب علاوه بر این که شور است، ‌دارای بوی نامطبوعی هم است و قابل شرب نیست. مردم مجبورند آب خریداری کنند که آن هم تا اندازه‌ای شور شده است».

داود حسینی، مدیر آبفای روستایی آبادان، دلیل شور شدن آب این دو شهر را «کاهش آب رودخانه بهمنشیر به دلیل خشکسالی‌ها» اعلام کرده است.

پیش‌تر اداره آب و فاضلاب آبادان در روز ۲۹ خرداد خبر داده بود که به دلیل «شوری آب رودخانه بهمنشیر در حد آب دریا، متوقف شدن برداشت آب از این رودخانه و نیز افت فشار» تا نیمه تیرماه آب در این شهر سهمیه‌بندی می‌شود.

پس از آن، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، و دیگر مقامات این استان وعده دادند که با بهره‌برداری کامل از خط دوم آب‌رسانی غدیر، مشکل آب در آبادان و خرمشهر تا پایان تیرماه حل خواهد شد.

طرح آب‌رسانی غدیر سال ۸۹ برای «برخی شهرهای اولویت‌دار نظیر آبادان، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیمشک، دزفول و شوشتر و ۱۲۰۰ روستا در استان خوزستان»‌ آغاز شد.

***

نیروی انتظامی به مردمی که شعار می‌دادند «تشنه‌ایم» تیراندازی کرد

ایران وایر - محمد تنگستانی - تیراندازی نیروی انتظامی به تظاهرات امروز مردم خرمشهر در اعتراض به وضع بحرانی آب آشامیدنی در این شهر، منجر به کشته شدن دست‏کم یک نفر و مجروح شدن تعداد زیادی از شهروندان شد.

در پی‌کشته شدن این شهروند که نام او هنوز اعلام نشده، جو خرمشهر امنیتی‌تر و ملتهب‌تر گزارش شده است. فیلم‌های متعددی از درگیری‌ها و تیراندازی این نیروها در برخی خیابان‌های این شهر در شبکه‌های مجازی در حال بازنشر هستند.

تظاهرات مردم خرمشهر در اعتراض به تشنگی و بی‌آبی در استان خوزستان شروع شد. در روزهای گذشته مردم شهرستان‌های آبادان و خرمشهر با برگزاری تجمع و سر دادن شعارهایی مانند «دشمن ما همین ‌جاست، دروغ می‌گن امریکاست»، از سیاست‌های مسوولان استان خوزستان انتقاد کردند و خواستار آب آشامیدنی سالم شدند.

مسوولان آبفای شهرستان‌های آبادان و خرمشهر شکسته شدن خط لوله انتقال شبکه آب‏رسانی‌ «غدیر» را علت این وضعیت اعلام کرده‌ و وعده داده بودند که طی چند روز این مشکل برطرف خواهد شد.

آن ها علت شوری و گل‌آلود بودن آب را هم پیش‏روی آب دریا از «خلیج فارس» به رودخانه‏های «اروند» و «کارون» اعلام کرده اند. به گفته مسوولان سازمان آبفای آبادان و خرمشهر، قرار بود آب آشامیدنی این دو شهرستان تا جمعه هشتم تیرماه به حالت عادی بازگردد.

روز جمعه، بعد از عملی نشدن وعده مسوولان این سازمان، مردم معترض شهرستان خرمشهر مقابل «مسجد جامع» این شهرستان که نماد مقاومت در جنگ هشت ساله ایران و عراق به شمار می رود، تجمعی مسالمت آمیز برگزار کردند. این تجمع اعتراضی سبب شد برای اولین بار بعد از پایان جنگ ایران و عراق، نماز جمعه در این شهرستان مرزی با تأخیر برگزار شود.

بعد از این تجمع مقابل مسجد جامع خرمشهر، نماینده این شهرستان محروم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سایت «خانه ملت» گفت: «متاسفانه تعدادی اراذل و اوباش که دنبال حرکت‌های سیاسی هستند، در میان جمعیت ۱۵۰ نفری مردم در مقابل مسجد جامع خرمشهر که مطالبه آب را می‌کردند، وارد و شعارهای ساختارشکن سر دادند.»

منظور او از شعارهای ساختارشکن، شعارهایی مانند «مرگ بر روحانی» و «مرگ بر جمهوری اسلامی» بود.

قبل از اقامه نماز، «ولی‌الله حیاتی‌فر»، فرماندار شهرستان خرمشهر در جمع معترضان حضور پیدا کرد اما با شعارهای تندی مانند «مسوول بی کفایت نمی‌خواهیم» و «مسوول بی کفایت، استعفا» از سوی مردم روبه‏رو شد و محل را ترک کرد.

سخن‏گوی دفتر «سیدنبی موسوی»، امام جمعه خرمشهر روز جمعه در مصاحبه‌ای با بخش «آن سوی خبر» سایت «ایران‏وایر» گفت که شوری آب خرمشهر تا حدی حل شده است و تا یک روز بعد، یعنی شنبه نهم تیرماه به وضعیت عادی می‌رسد. اما روز شنبه تعدادی از شهروندان خرمشهر در تماس با «ایران‎وایر» گفتند که تغییر محسوسی در وضع آب آشامیدنی این شهر رخ نداده است.

«زهره»، یکی از مخاطبان «ایران‎وایر» می‎گوید: «وقتی ما شوری بیش از حد آب را دیدیم، تصور کردیم اشکال از دستگاه تصفیه آب خانگی است. بنابراین، یک دستگاه دیگر نیز به قبلی اضافه کردیم و در حال حاضر، از دو دستگاه آب تصفیه کن استفاده می‌کنیم. با این وجود، هنوز شوری آب در حد غیرقابل تحملی ادامه دارد.»

شنبه شب، دهم تیرماه مردم خرمشهر بعد از روزها بی‌آبی، دوباره به خیابان ریختند اما این بار تظاهرات مردم با دخالت نیروهای امنیتی و یگان ضد شورش به آشوب کشیده شد.

بنا بر گفته شاهدان عینی، حداقل یک نفر در این درگیری ها کشته شده است و چندین جوان با شلکیک مستقیم مأموران انتظامی مجروح شده‌اند.
«عبدالله»، یکی از شهروندان ساکن خرمشهر که در تظاهرات نیمه‌شب دهم تیرماه شرکت داشته است، به «ایران‌وایر» می‌گوید: «مردم در فلکه "الله" ایستاده بودند و فقط شعار می‌دادند که یک دفعه مأموران شروع به شلیک گاز اشک‌آور کردند و مردم هم از ترس به سمت "پل جدید" دویدند.»

یکی دیگر از شهروندان خرمشهری تعریف می کند:«مأموران راه برگشت را بستند و حتی به ماشین‌ها هم اجازه تردد نمی‌دادند. خودشان شیشه‌های خودروها را خرد می‌کردند. اگر مأموران شروع به تیراندازی و شکستن شیشه‌ها نمی‌کردند، مردم آرام می‌ماندند. ماشین‌های آتش‌نشانی، آب روی مردم ‌می پاشیدند. بخش‌هایی که ما نمی‌توانستیم برویم، دود زیادی ناشی از گازهای اشک‌آور دیده می‌شد. برای نیم‌ساعت فلکه الله در تصرف مردم بود و فقط شعار می‌دادند "تشنه‌ایم" که بعد ناگهان مأمورانِ خودشان شروع به حمله و تیراندازی کردند.»

عبدالله می‌گوید: «فیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد موزه خرمشهر آتش گرفته است. اما این فیلم مربوط به بعد از آتش زدن موزه است. من خودم نزدیک موزه بودم و شاهدم که خود مأموران موزه را آتش زدند. چه گونه مردم وارد موزه شده‌اند در حالی که ورود به محوطه آن امکان ندارد.»

به گفته شاهدان عینی و براساس فیلم‌هایی که به دست «ایران‌وایر» رسیده است، بعد از شلیک مستقیم تیر به مردم توسط مأموران انتظامی و سپاه، تعدادی از شهروندان خرمشهر با «کلاشنیکف» به سمت مأموران تیراندازی کردند.

شهروند خبرنگاران «ایران ‏وایر» فضای خرمشهر را تا لحظه انتشار این گزارش، ملتهب و امنیتی توصیف کرده اند.
به گفته آن ها، مأموران نیروی انتظامی و سپاه پاسداران سعی دارند کنترل شهر را در دست بگیرند ولی هنوز در نقاطی از شهر تظاهرات ادامه دارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy