Tuesday, Jul 17, 2018

صفحه نخست » زمزمه‌های کاهش فروش نفت ایران به ۷۰۰ هزار بشکه در روز

oil_071718.jpgایران اینترنشنال - گروه مشاور حقایق انرژی جهان (اف‌جی‌ای) پیش‌بینی کرد تا پایان سال میلادی جاری و بازگشت تحریم‌های آمریکا بر صنعت نفت و گاز ایران، دو سوم از حجم صادرات نفت ایران کاسته شود تا ایران بتواند تنها در روز، ۷۰۰ هزار بشکه نفت بفروشد.

هم‌زمان بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، در نامه‌ای به رئیس دوره‌ای اوپک، بر ضرورت پایبندی اعضا به تعهد کاهش تولید تاکید کرد.

احتمال کاهش صادرات نفت ایران به ۷۰۰ هزار بشکه در روز

تحلیل تازه گروه مشاور حقایق انرژی جهان (اف‌جی‌ای) از آینده فروش نفت ایران در ماه‌های پیش رو را منتشر کرده است.

به گزارش رویترز، براساس این پیش‌بینی، ایران همراه با بازگشت تحریم‌های آمریکا، در روز می‌تواند تنها ۷۰۰ هزار بشکه نفت می‌تواند صادر کند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این نفت بیشتر روانه چین، ترکیه، هندوستان و کشورهایی خواهد شد که از دولت آمریکا اجازه معافیت موقت از تحریم‌های این کشور بر ایران را بگیرند.

پیش‌بینی این سازمان همچنین می‌گوید که ایران خواهد توانست ۱۰۰ هزار بشکه در روز معینات گازی به چین، امارات متحده عربی و کره جنوبی بفروشد.

پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، آمریکا خواستار این بود تا نوامبر (آبان ماه)، صادرات نفت ایران بطور کامل متوقف شود.

هرچند در روزهای اخیر، مقام‌های این دولت اعلام کرده‌اند که برخی خریدارها را از تحریم‌ها معاف خواهند کرد تا بتوانند خود را برای اجرای تحریم‌های آمریکا آماده کنند.

رویترز می‌گوید چین که ۶۵۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران می‌خرد، احتمالا تحریم‌های آمریکا را نادیده بگیرد.

به کانال خبرنامه گویا در تلگرام بپیوندید

اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین وارد کننده نفت ایران، در کنار هندوستان، کره‌ جنوبی و ژاپن امیدوار هستند تا آمریکا آن‌ها را از تحریم‌های نفت معاف کند.

البته آمارهای واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئن امسال، کاهش ۴۰ درصدی نسبت به همین ماه در سال گذشته نشان می‌دهد.

هشدار زنگنه به امتداد اثربخشی اوپک

وزیر نفت ایران در نامه‌ای به سهیل المزروعی، رئیس دوره‌ای اوپک خواستار پایبندی اعضا به تعهد کاهش تولید نفت شد و هشدار داد اگر اعضای اوپک به تعهدهای خود پایبند نمانند، اثربخشی سازمانی با سابقه قریب به ۶۰ سال به مخاطره می‌افتد. او نوشت که «مسئولیت این اتفاق نیز به عهده اعضای خاطی سازمان است.»

زنگنه با اشاره به تازه‌ترین گزارش ماهیانه دبیرخانه اوپک که می‌گوید برخی کشورهای عضو بیشتر از سهیمه نفت تولید کرده‌اند، نوشت: «این نگرانی وجود دارد که این تخطی در ماه‌های باقیمانده از اجرای توافق در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یابد و در تعارض با تصمیم‌های اجلاس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴، به یک روال تبدیل بشود.»

پس از اجلاس ماه گذشته اوپک، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در یک توییت نوشت که با پادشاه عربستان برای تولید افزایش نفت این کشور توافق کرده است تا پس از اجرای تحریم‌ها بر علیه ایران و احتمال فروپاشی صادرات نفت ونزوئلا با توجه به مشکلات داخلی این کشور، تولید نفت کاهش پیدا نکند.

هم‌زمان زنگنه در نامه‌ای به خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی نوشت که کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک - غیر اوپک، حق تفسیر تصمیم‌های این سازمان را ندارد.

زنگنه نوشت: «به نظر من، در بحث تولید و مراعات سهمیه‌ها، فقط تصمیم‌های اوپک که با اجماع وزیران نفت کشورهای عضو اتخاذ شده است، اعتبار دارد و باید ملاک عمل اعضای اوپک قرار گیرد.»

روز سه‌شنبه ۲۶ تیرماه ، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران گفت که «ایران نباید هیچ محدودیتی به جز سهیمه سازمان اوپک در تولید نفت داشته باشد» و خواستار این شد تا «همه کشورهایی که با برجام موافق هستند، به مفاد آن از جمله فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران بدون هیچ محدودیت پایبند باشند.»

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy