Friday, Jul 27, 2018

صفحه نخست » سعودی چه جایگزینی برای «باب المندب» جهت صدور نفت دارد؟

590B62B7-600E-4653-AC41-FF898BA441C5.jpegدبی-العربیه.نت فارسی

باب المندب یکی از گذرگاه‌های مهم و استراتژیک آبی است که دریای سرخ را از طریق سواحل یمن، جیبوتی و اریتره به دریای عرب وصل می کند.
این گذرگاه پس از تنگه هرمز دومین گذرگاه برای کشتی‌های نفتی و تجاری به حساب می رود.
برخی‌ها این سئوال را مطرح می‌کنند که اگر روزی باب المندب و تنگه هرمز بر اثر درگیری نظامی بسته شد، سعودی چه گزینه‌ای برای جایگزینی این گذرگاه برای انتقال نفت خود دارد؟.
سعودی در صورت بسته شدن باب المندب 2 گزینه خواهت داشت یکی خط لوله غول پیکری است که بخش‌های شرقی و غربی این کشور را متصل می‌کند و نفت را از گذرگاه‌های تنگه هرمز و باب المندب مستغنی می‌کند. ریاض با استفاده از این لوله، نفت خام خود را به شهر ینبع در دریای سرخ و از آنجا به آب‌های بین المللی و سپس به اروپا می‌رساند.
لوله غول پیکر سعودی قادر است روزانه 5 میلیون بشکه نفت خام را به بازارهای جهانی تحویل دهد به همین دلیل انتشار خبر به تعلیق درآوردن صادرات نفت از باب المندب توسط سعودی هیچ تاثیری بر روند قیمت نفت نگذاشت.
میزان صادرات نفت پادشاهی سعودی از «باب المندب» روزانه کمتر از 4 میلیون بشکه است.

گزینه دیگر دور زدن تنگه باب المندب است که در صورت بسته شدن کامل گذرگاه «باب المندب» که تنها 29 کیلومتری وسعت دارد، تانکرهای نفتی سعودی، کویت، عراق و امارات متحده عربی مجبور خواهند شد تا از منطقه «دماغه امید نیک» واقع در منطقه جنوبی قاره افریقا دور بزنند و محموله خود را به مقصد برسانند. به گفته کارشناسان این کار زمان‌ بیشتری را برای رساندن نفت در بر خواهد گرفت در نتیجه قیمت نفت در بازارهای جهانی نیز افزایش خواهد یافت.
کامل الحرمی، کارشناس نفت در مصاحبه‌ای با العربیه گفت، بستن باب المندب یا تنگه هرمز صادرات نفت کشورهای عربی را متوقف نخواهد کرد، اما هزینه حمل و نقل صادرات نفت خام را افزایش خواهد داد.
به دنبال حمله موشکی شبه نظامیان حوثی به دو نفتکش سعودی، خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر انرژی، صنایع و معادن پادشاهی عربی سعودی روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد این کشور تا امن شدن دریانوردی در تنگه باب المندب صادرات نفت از این تنگه را متوقف می‌کند.
الفالح گفت که بنابر اعلام سخنگوی رسمی ائتلاف عربی حمایت از دولت قانونی یمن، دو نفتکش غول‌پیکر شرکت ملی حمل و نقل دریایی سعودی که هر کدام دو میلیون بشکه نفت خام حمل می‌کردند، صبح روز چهارشنبه در دریای سرخ و هنگام عبور از تنگه باب المندب از سوی شبه‌نظامیان حوثی مورد هجوم قرار گرفتند.
این حمه باعث وارد آمدن آسیب جزئی به یکی از دو نفتکش شد ولی هیچ خسارت جانی در پی نداشت و موجب نفوذ نفت خام به دریا نشد. ورود این حجم از نفت خام به دریا می‌تواند یک فاجعه زیست‌محیطی به وجود آورد.
وزیر انرژی، صنایع و معادن سعودی گفت این کشور همه محموله‌های نفت خود را که از باب المندب می‌گذرد تا امن شدن دریانوردی در این تنگه، به شکل موقت متوقف می‌کند. او تاکید کرد که تهدید نفتکش‌ها از سوی شبه‌نظامیان حوثی بر آزادی تجارت جهانی و دریانوردی در تنگه باب المندب و دریای سرخ تاثیر می‌گذارد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy