Monday, Aug 6, 2018

صفحه نخست » گفتگو با روحانی پس از صدور فرمان اجرایی ترامپ

080718_top.jpg
آمریکا به ایران بدهکار است/ بیماری‌های اقتصادی مربوط به این دولت و دولت قبل نیست/ مشکلات ارزی دی‌ماه پارسال شروع شد
روحانی گفت: تحریم معنای ندارد، اگر کسی صادقانه می‌گوید مذاکره، باید تحریم را کنار بگذارد، کودکان ایرانی را تحریم‌ نکند، مردم ایران را تحریم نکند. من پیش شرطی ندارم؛ اگر دولت امریکا آماده است، مذاکره کنیم درباره غرامت هایی که از سال 32 به ایران پرداخت کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم درباره مذاکره آمریکا با ایران گفت: کسی که ادعا می‌کند و می‌گوید من تمایل به مذاکره دارم باید بداند که مذاکره مبانی‌ای دارد که باید دو طرف به صداقت باور داشته باشند.

به گزارش اعتمادآنلاین،‌ روحانی ادامه داد: کسی که امروز ادعای مذاکره می‌کند کسی است که بدون مذاکره از همه تعهدات بین‌المللی‌اش خارج شده است. مخاطب این حرف‌ها دولت ایران نیست،‌ آن‌ها به ما خطاب نمی‌کنند به دلیل اینکه آن‌ها از پشت میز مذاکره خارج شدند و کسی که ادعای مذاکره می‌کند ابتدا می‌خواهد با مذاکره مسائل حل شود اما همزمان با تحریم مذاکره چه معنایی می‌تواند د اشته باشد؟

روحانی گفت: مخاطب آن‌ها این است که می‌خواهند در یک جنگ روانی مردم را تهدید کنند. ما حتی در دولت جدید هم با آمریکا مذاکره کردیم. تیلرسون با ظریف در آمریکا مذاکره کرد. اما ترامپ به مذاکره پشت کرد. اگر صداقت باشد ایران همواره از مذاکره حمایت کرده است.

او ادامه داد: تحریم معنا ندارد، اگر کسی صادقانه می‌گوید مذاکره، باید تحریم را کنار بگذارد، کودکان ایرانی را تحریم‌ نکند، مردم ایران را تحریم نکند. من پیش شرطی ندارم؛ اگر دولت امریکا آماده است، مذاکره کنیم درباره غرامت هایی که از سال 32 به ایران پرداخت کند.

روحانی گفت: آمریکا به ایران بدهکار است، هم عذرخواهی بدهکار است و هم غرامت بدهکار است.

روحانی ادامه داد: امریکا با خروج از برجام میخواست ایران را وادار کند از برجام خارج کند، ترامپ میخواست همه دستاوردها را از ایران بگیرد، نمی‌خواست تحریم‌هایش یکجانبه باشد، میخواست همه دنیا ایران را تحریم کند، اما نتوانست.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: همین امروز که تحریم ها شروع شده، اروپا روبروی امریکا ایستاده، این درحالی است که همیشه اروپا متحد امریکا بوده است.

روحانی گفت:‌ اروپایی‌ها از نظر سیاسی سنگ‌ تمام برای اجرای برجام گذاشتند، اما ما منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم و قرار است ابتدای ماه میلادی آینده مذاکراتی انجام شود.

روحانی درباره گرانی دلار گفت: برخی بیماری‌های اقتصادی داریم که مربوط به این‌ دولت و دولت قبل ‌و‌ دیگر دولت‌ها نیست، از قبل از انقلاب بوده؛ مشکل افزایش نقدینگی وجود دارد، دسترسی ما به ارز مورد بحث است؛ یعنی روابط بانکی با دنیا و ... اینها دست به دست هم می‌دهد و‌منجر به شرایط جدید می‌شود.

رئیس جمهوری در ادامه این گفت‌گوی تلویزیونی با مردم گفت: در ابتدای دولت یازدهم ارز ارزان می‌شد و ما تلاش داشتیم قیمت ارز را نگه داریم، ضمن اینکه در حین مذاکرات، منابع ارزی ما آزاد می‌شد. مشکلات ارزی دیماه پارسال شروع شد؛ 5 دی اعتراضاتی از شهری شروع شد، بعد سرایت کرد به شهرهای دیگر، هرچه بود، اغتشاشات مهار شد، مردم از دولت حمایت کردند، اما پیامی به خارجی‌ها داد که فهمیدند با فشار بیشتر می‌توانند تاثیر بگذارند.

او ادامه داد: پس از آن در 22 دی‌ماه، ترامپ اعلام کرد از برجام به تنهایی خارج می‌شود، ما در فروردین دیدیم التهاب بوجود آمد، با نرخ ثابت ارز تلاش شد این التهاب مهار شود، اگر همه دیت به دست هم می‌دادند، کنترل می‌شد التهاب، اما برخی سو‌استفاده کردند. این‌همزمان شد با اردیبهشت و خروج امریکا از برجام. اما دیدیم شرایط جدیدی پیدا کرده‌ایم.

روحانی گفت: به فکر بسته پیشنهادی جدیدی افتادیم، می‌خواستم در خرداد و بعد از ماه رمضان این بسته را اجرا کنیم، اما ضمن اینکه جام جهانی ‌حال و هوای فوتبال بود تا رسیدیم به بسته جدید. در بسته ارزی جدید، تعهدات بانک ارزی بسیار کمتر است، به کالاهای اساسی یارانه ارزی را پرداخت می‌کند، وزارت صنعت، جهادکشاورزی و بهداشت و درمان وظایفشان را انجام‌ می‌دهند.

او گفت: با این قیمت مردم باید بدانند این نرخ برای کالاهای اساسی تا پایان فروردین 98 دست نمی‌خورد و قیمت‌ها تغییر نمی‌کند. فهرست کالاهای اساسی با آن کالاهای اساسی فرق دارد و فهرست بازتری است. بر این ارز 4200 تومانی تا رسیدن به دست مصرف کننده نظارت می‌شود و مردم بدانند ضروریات زندگی‌شان تامین می‌شود.

روحانی با بیان اینکه بین 15 تا 20 میلیارد دلار باید برای کالاهای اساسی پرداخت می‌کنیم،‌ گفت: دولت متعهد است و تا پایان فروردین سال آینده تغییر نمی‌کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy