Sunday, Aug 26, 2018

صفحه نخست » جلسه استیضاح وزیر اقتصاد: دعوای لفظی دو نماینده با الفاظ رکیک

اعتمادآنلاین | امروز در جلسه علنی امروز استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در دستور کار قرار داشت. علیرغم جلسه استیضاح علی ربیعی که در 17 مرداد ماه برگزار شده بود در این جلسه شاهد حضور گسترده نماینده‌های دولت و وزرا در صحن مجلس بودیم. علاوه بر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور 4 وزیر از جمله آذری جهرمی وزیر ارتباطات، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمودعلوی وزیر اطلاعات و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس حاضر شده بودند. محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور، علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز کمالوندی معاونت روابط راهبردی و امور مجلس سازمان انرژی اتمی، معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس جمهور هم به همراه سایر معاونین وزیر اقتصاد در جلسه حضور داشتند.

s1.jpeg

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، محمد جواد آذری جهرمی، بیژن زنگنه و محمد خزائی معاون وزیر اقتصاد در اقدامی عجیب و غیرقانونی در جلسه استیضاح مسعود کرباسیان، وزیر اقتصاد به میان صندلی نمایندگان رفته و با آن‌ها رایزنی می‌کردند.

نمایندگان بسیاری در گعده‌های بزرگ در حال رایزنی و بحث بودند. کریمی قدوسی، عزیزی،افتخاری، ذوالنور و حاجی دلیگانی هم در گعده بزرگی درحال بحث درباره استیضاح وزیر اقتصاد بودند. ناآرامی‌های صحن از رفت و آمد نمایندگان تا گعده‌های چند نفره نشان از تلاش برای جلب رای مخالفان داشت.

دعوای لفظی دو نماینده در مجلس با الفاظ رکیک در روز استیضاح وزیر اقتصاد:

استعفای یک نماینده برای صحبت کردن در موافقت با استیضاح

فراکسیون امید در جلسه صبح امروز نظر نهایی خود را اعلام کرد، مخالفت با استیضاح وزیر اقتصاد! همین امر موجب شد تا الیاس حضرتی از مخالفان وزیر اقتصاد که قصد داشت در موافقت با استیضاح صحبت کند به دلیل آنکه نمی خواست خلاف تصمیم تشکیلاتی عمل کند، از فراکسیون امید استعفا بدهد.

او در تشریح چرایی استعفایش درجمع خبرنگاران گفت: من فکر می‌کردم که فراکسیون امید به منظور احساس همدردی با مردم در استیضاح وزیر اقتصاد پیشتاز می‌شود اما متاسفانه نه تنها پیشتاز نشد بلکه اکثریتی با این حرف که «وزیر کاره‌ای نیست این وزیر برود چه کسی می‌آید؟» با این موضوع نهایتا مخالفت کردند و بسیار زیادی از دوستان به ابقای این وزیر دادند و تعداد کمی رای به استیضاح دادند. من نمی‌خواستم خلاف تصمیم تشکیلاتی عمل کنم و از فراکسیون امید استعفا دادم.

s2.jpegتشنج در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد

اما صحن امروز مجلس خالی از تشنج و جنجال نبود؛ مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود که به عنوان موافق وزیراقتصاد صحبت می‌کرد خطاب به محمد عزیزی نماینده ابهر گفت آقای عزیزی! بگذارید وزیر توجه کنند. همین صحبت‌های او موجب اعتراض عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان شد. او درخواست تذکر داشت اما موفق به ایراد تذکر نشد و لاریجانی خطاب به او گفت منظور شما نبودید و البته چیز خاصی نگفتند.

در این میان عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان که عصبانی بود به جلوی تریبون لاهوتی رفت و حرفهایی را در اعتراض به نام بردن نامش بیان کرد. لاهوتی خطاب به لاریجانی درخواست مدیریت جلسه را کرد. عبدالرضا عزیزی که همچنان عصبانی بود می‌خواست پشت تریبون لاهوتی برود که محمدعلی وکیلی جلوی او را گرفت و دستش را بر روی دهان این نماینده گذاشت. تعداد نمایندگانی که قصد آرام کردن عبدالرضا عزیزی را داشتند افزایش یافته بود و در جلوی تریبون مجلس گعده بزرگی ایجاد شد.

s3.jpegs4.jpeg

در ادامه لاهوتی که قصد داشت عنوان کند که منظورش نماینده شیروان نبوده زمانی که محمدعزیزی نماینده ابهر در حال گذر از روبروی تریبون بود، او مجددا به اشتباه گفت عزیزی شیروان را می‌گویم و این موضوع باعث همهمه و خنده نمایندگان شد.

جنجال نمایندگان بر سر اظهارات الیاس حضرتی

در حین سخنرانی الیاس حضرتی نماینده تهران در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد علیرضا سلیمی، احمد سالک و احمد بیگدلی نماینده زنجان نسبت به اظهارات الیاس حضرتی اعتراض کردند، از سوی دیگر کوچکی‌نژاد نسبت به اظهارات حضرتی معترض بود و درخواست ایراد تذکر را داشت که کریمی قدوسی او را ساکت کرد.

احمد بیگدلی خطاب به حضرتی می‌گفت که این حرف‌ها توهین است. در همین حین سالک و نوروزی به جایگاه هیات رئیسه رفتند و با لاریجانی چند دقیقه‌ای را صحبت کردند.

همچنین حین اعتراضات بعضی نمایندگان با فریادهای "احسنت احسنت" موافقت خود زا با اظهارات الیاس حضرتی اعلام می‌کردند.

علی لاریجانی، رییس مجلس هم در واکنش به صحبت‌های الیاس حضرتی نماینده تهران گفت منظور ایشان درباره اهتمام بیشتر در امور کشور است.

رییس مجلس در واکنش به اعتراض برخی نمایندگان نسبت به نوع بیان حضرتی توضیح داد: منظور ایشان مشکلاتی است که در کشور وجود دارد و باید بیشتر برای حل آنها تلاش شود. منتها ایشان ادبیات متفاوتی به کار بردند.

او گفت: در چهل سال گذشته در کشور خدمات زیادی انجام شده است بنابراین ایشان منظور متفاوتی نداشتند و مورد سوءاستفاده برخی قرار نگیرد.

حضور گسترده دولتی‌ها هم در اعتماد مجلس به کرباسیان موثر نبود

نمایندگان دولت با قدرت در جلسه استیضاح وزیر اقتصاد حاضر شده بودند و می خواستند تا هرجور که شده کرباسیان از کابینه نرود. بعد از پایان سخنان وزیر اقتصاد، علی لاریجانی گفت: می خواهیم رای گیری کنیم نمایندگان دولت از صحن علنی مجلس خارج شوند اما حضور گسترده نمایندگان دولت در هنگام خروج از صحن علنی توجه علی لاریجانی رییس مجلس را نیز جلب کرد و او گفت: جمعیت وسیعی هستند، همه از دولت آمدند؟!

با تمام این حواشی، بعد از خروج نمایندگان دولت از صحن علنی مجلس رای گیری آغاز شد و در نهایت نمایندگان مجلس با 137 رای موافق، 121 رای مخالف و 2 رای ممتنع خواستار رفتن مسعود کرباسیان وزیر یک ساله اقتصاد از کابینه دولت دوازدهم شدند. این استیضاح دومین استیضاحی است که در فاصله 18 روزه در مجلس بعد از استیضاح علی ربیعی مطرح و رای آورده است.

s5.jpeg



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy