Friday, Aug 31, 2018

صفحه نخست » فساد مالی علاءالدین بروجردی، یک دیپلمات و چند پرونده

fesad_083118.jpgاحسان مهرابی - ایران وایر

درگیری هفت ساله رییس سابق «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی با یکی ازاعضای این کمیسیون هم‎چنان ادامه دارد،علاءالدین بروجردی و جواد کریمی قدوسی. اولی در دوره ای عملا نقش نماینده وزارت اطلاعات در مجلس را بازی می کرد و دومی اینک نقش نماینده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را.

انتشار گزارش ها درباره بازداشت «علاء الدین بروجردی» در تیر ماه امسال باعث شد که «جواد کریمی قدوسی» پس از هفت سال، بار دیگر اتهام حمایت رییس سابق کمیسیون از «امیرمنصور آریا»، متهم پرونده فسادِ مشهور به «اختلاس سه هزار میلیارد تومانی» را به میان بکشد؛ موضوعی که طرح آن پیش از این منجر به صدور حکم جریمه نقدی علیه او شده بود. اتهامات فساد اقتصادی بروجردی محدود به این موضوع نیستند؛ بروجردی متهم به زد و بند با خودروسازی «زاگرس» و «آلومینای» جاجرم نیز است.

جواد کریمی قدوسی در سال 1390 خبر داد که بروجردی با سربرگ مجلس و با عنوان رییس کمیسیون امنیت ملی برای امیر منصور آریا توصیه نامه می نوشته است. او اینک در ویدیویی، بروجردی را متهم می کند که با امیر منصور آریا به جلسه ای در دفتر «محمودرضا خاوری»، مدیرعامل پیشین «بانک ملی ایران» که یکی دیگر از متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بود، رفته است تا موضوع پرداخت هزار میلیارد تومان وام به او را پی‏گیری کند.

این فرمانده سابق سپاه پاسداران می گوید خودش و «محمد اسماعیل کوثری»، نماینده مجلس هشتم و جانشین فعلی قرارگاه «ثارالله» تهران از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مامور شده بودند اتهامات مطرح شده علیه بروجردی را پی‏گیری کنند و در این رابطه، به دیدار «غلامحسین محسنی اژه ای»، دادستان وقت کل کشور رفته اند.

براساس ادعای کریمی قدوسی، محسنی اژه ای درجلسه با این دو نفر گفته که رییس شعبه مرکزی بانک ملی با پرداخت وام هزار میلیارد تومانی به امیر منصور آریا به دلیل نداشتن وثیقه کافی و داشتن بدهی بانکی موافقت نمی کرده است تا این که محمود خاوری رییس این شعبه را احضار می کند و درجلسه ای با حضور بروجردی و امیرمنصور آریا، می گوید رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آریا حمایت می کند.

مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

براساس این روایت، محمود خاوری به رییس شعبه مرکزی بانک ملی دستور می دهد که از بدهی امیر منصور آریا چشم پوشی کند و به او 500 میلیارد تومان وام بدهد اما تنها 100 میلیارد تومان از او وثیقه دریافت کند.

کریمی قدوسی می گوید دادسرا برای بروجردی به اتهام «اعمال نفوذ بر خلاف قانون» قرار مجرمیت صادر کرده اما نام او در میان متهمان این پرونده نیامده و برایش پرونده جداگانه ای تشکیل شده است.

به گفته کریمی قدوسی، بروجردی نیز نامه ای به محسنی اژه ای نوشته و با اعتراض به صدور کیفرخواست، تهدید کرده است: «گر حکم شود که مست گیرند، درشهر هرآن چه هست گیرند.» گویا این تهدید بی تاثیر هم نبوده چرا که پس از هفت سال، هنوز گزارشی درباره حکم بروجردی منتشر نشده است. پس از این اتفاق، صلاحیت بروجردی باز هم برای ورود به دو مجلس نهم و دهم تایید شد و با وجود اعتراض کریمی قدوسی،«کمیسیون تحقیق» اعتبارنامه بروجردی را در مجلس نهم تایید کرد.

کریمی قدوسی در ویدیویی که منتشر کرده است، بخش هایی از نامه بروجردی و پاسخ های محسنی اژه ای را می خواند که براساس آن، دادستان وقت کل کشور بروجردی را متخلف می دانسته است. بروجردی در سال 1390 از کریمی قدوسی شکایت کرد اما در دادگاه بدوی به شش ماه زندان و در دادگاه تجدید نظر به دو میلیون تومان جریمه محکوم شد.

بروجردی در پاسخ به ویدیوی کریمی قدوسی تهدید کرده است که بار دیگر از او شکایت خواهد کرد. او ادعا کرده که با محمد اسماعیل کوثری تماس گرفته و کوثری سخنان کریمی قدوسی را تکذیب کرده و گفته است که غلامحسین محسنی اژه ای در جلسه با این دو نفر اعلام کرده که اتهامی متوجه بروجردی نیست.

پرونده قدیمی بروجردی درحالی دوباره مطرح شده که او ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را نیز از دست داده است. اعضای «جبهه پایداری» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از جمله کریمی قدوسی با نامزد کردن «مجتبی ذالنوری»، باعث حذف بروجردی شدند.هر چند در نهایت با ائتلاف اصلاح طلبان و حامیان اصول گرای دولت حسن روحانی و نیز قرعه‌کشی، «حشمت الله فلاحت پیشه» رییس کمیسیون شد. فلاحت پیشه و مجتبی ذالنوری با 9 رای، برابر شده بودند و فلاحت پیشه براساس قرعه، ریاست کمیسیون را برعهده گرفت. پنج رای بروجردی اما نشان از آن داشت که دیگر هیچ یک از گرایش های سیاسی درون مجلس به او اعتماد ندارد.

هم‏زمان با پرونده فساد مشهور به سه هزار میلیارد تومانی، سخن از زد و بند مالی پسر بروجردی با گروه زاگرس خودرو در بروجرد به میان آمد. اما بروجردی گزارش ها درباره فعالیت اقتصادی دو پسرش را تکذیب کرده است. او هم‎چنین توصیه نامه هایی برای تسهیل برخی از خواسته های مدیرعامل آلومینیوم جاجرم نوشته بود اما در پرونده این اختلاس دو هزار میلیارد تومانی، نامی از او برده نشد و نامه هایش، از جمله «نامه‌های متعارف» تشخیص داده شد که نمایندگان گاه در حمایت از واحدهای تولیدی می نویسند! مدتی پیش نیز «حسام خوشبین فر»، مسوول دفتر بروجردی بدون هیچ گونه سابقه مرتبط، عضو هیات مدیره «شرکت لوله‌سازی اهواز» شد.

بروجردی اما این موضوع را تکذیب نکرده و گفته است: «ممکن است هر کسی کار دیگری هم داشته باشد اما این موضوع ربطی به این که مسوول دفتر ما باشند، ندارد.» «غلامرضا رسولی زاده»، مدیر کل روابط عمومی مجلس هشتم که درسال 1389 به سمت مدیرکل تشریفات این نهاد منصوب شد نیز از افراد نزدیک به بروجردی بود. علاءالدین بروجردی درحوزه انتخابیه اش با گروه های نزدیک به جبهه پایداری و سپاه پاسداران درگیر است.

رسانه های محلی گزارش داده‌اند که تعدادی از نیرو‌های جوان مشهور به «حزب‌الله» بروجرد با شکایت بروجردی بازداشت شده اند و او از سرهنگ پاسدار، «محمد پاپی‌نژاد»، فرمانده سابق سپاه ناحیه بروجرد شکایت کرده است.

عزل امام جمعه بروجرد در اوایل تابستان امسال بعد از 15 سال نیز ضربه ای به علاء الدین بروجردی بود. درحالی که او از «حسن ترابی» حمایت می کرد، گروه هایی از نیروهای مشهور به حزب الله توانستند با فشارهای خود و حمایت چهره هایی چون «بهرام بیرانوند»، نماینده سابق مجلس، امام جمعه این شهر را عزل کنند. امام جمعه بروجرد متهم به فساد مالی بود.

بروجردی هرچند از مجلس هفتم به بعد سمت ریاست کمیسیون را حفظ کرده بود اما هیچ گاه مورد اعتماد اعضای جبهه پایداری نبود. آن ها در دوره های هشتم و نهم مجلس تمایل داشتند چهره هایی چون اسماعیل کوثری به ریاست کمیسیون انتخاب شوند ولی شرایط را مهیا نمی دیدند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 عملا به سخن گوی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تبدیل شده بود. او پس از بازدید از زندان ها، مطالب مورد نظر آن ها را به جای سخنان زندانیان بیان می کرد.

«مصطفی تاج زاده»، فعال اصلاح طلب که آن هنگام در زندان بود، پس از سخنان بروجردی اعلام کرد که در بازدید با این نماینده مجلس، به او گفته است سه جلسه ضرب و شتم شده و در جلسات بازجویی مورد فحاشی قرار گرفته است اما بروجردی این سخنان را منعکس نکرده و از وضعیت مناسب زندانیان سخن گفته است.

بروجردی هم‏چنین پس از جلسه با کمیته پی گیری وضعیت قربانیان اعتراض های سال 1388 که از سوی «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» تشکیل شده بود، اعلام کرد آن ها مشخصات قربانیان را به کمیسیون ارایه نکرده اند. درحالی که اعضای این کمیته می گفتند مشخصات کامل کشته شدگان را به کمیسیون ارایه داده اند.

جواد کریمی قدوسی اما حالا عملا به سخن‎گوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مجلس بدل شده است. به برخی از جلسات این نهاد دعوت می شود و با وجود طرح اتهامات بسیار علیه رییس جمهوری و دیگر مقامات دولتی، هم‎چنان مورد حمایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی است.

هنوز اما سیستم قضایی و به تعبیری، دفتر رهبر جمهوری اسلامی به صورت جدی به نفع یکی از طرفین دخالت نکرده است. بروجردی کماکان چهره دیپلمات مطلوب نظام است که برای دیدار با «بشار اسد» فرستاده می شود و کریمی قدوسی چهره انقلابی داخلی است که با حاشیه‌ای امن افشاگری می‌کند.

در پایان این دوره مجلس، مدت حضور بروجردی در نهاد قانون گذاری کشور به 20 سال خواهد رسید. او اصرار دارد که در مجلس نیز به اتکای سمت هایش در وزارت امور خارجه، بیش‏تر به فردی «دیپلمات» شناخته شود. اما گویا دیگر به سختی می تواند جایگاه سابق را حفظ کند و «انقلابی‌ها» دست بالا را دارند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy