Tuesday, Sep 11, 2018

صفحه نخست » آمریکا باید قضات دادگاه‌های ناعادلانه جمهوری اسلامی را تحریم کند

kahn_091118.jpgزیوی کان، پژوهشگر ارشد امور ایران در «بنیاد دفاع از دموکراسی ها»

صدای آمریکا - سال ۱۳۶۳، مهناز قزلو دانش آموز دبیرستان، با چشم های بسته و دست های در دستبند، از زندان مخوف اوین سر در آورد. جرم او فعالیت های مسالمت آمیز علیه رژیم روحانیون بود. او در مصاحبه ای در سال ۲۰۱۷ به یاد می آورد که وقتی به پرسش های بازجو پاسخ نداد، مردی با پوتین به پای راستش چنان لگدی زد که پای راستش تا امروز درست کار نمی کند. آن مرد بعد با میله آهنی چنان به کف دستش می کوبد که سه انگشت دست اش از جا در می رود.

آن بازجو امروز یکی از بدنام ترین و سخت گیرترین قضات ایران است.

اسم او «محمد مقیسه» است. او رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران است و وظیفه اصلی اش پیگرد مخالفان ایدئولوژیک است.

به گزارش «اتحاد برای ایران»، نهاد حقوق بشری مستقر در سانفرانسیسکو، مقیسه برای بیش از ۲۵۰ ایرانی صرفا به دلیل انتقاد از رژیم، استفاده از رسانه های اجتماعی یا تعلق به یک اقلیت مذهبی حکم محکومیت صادر کرده است. اتحادیه اروپا مقیسه را در سال ۲۰۱۱ به دلیل رفتارهای بدخواهانه اش تحریم کرد، اما واشنگتن هنوز چنین نکرده است.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

مقیسه یکی از چند قاضی است که به عنوان قضات اعدام شناخته می شود. در دادگاه او، متهمان طی چند دقیقه به اتهاماتی چون محاربه و جاسوسی، احکام اعدام و زندان های بلند مدت دریافت می کنند. دسترسی این زندانیان به وکیل اغلب محدود یا ممنوع است. مقیسه در نقش قاضی و دادستان عمل کرده و هر گونه تصور استقلال دادگاه از قوه مجریه را بی معنا می کند.

او سابقه ای طولانی در حبس وکلای زندانیان سیاسی دارد.

نسرین ستوده، وکیل سرشناس حقوق بشری، اخیرا بر مبنای حکم غیابی صادر شده توسط مقیسه به زندان برده شد. اتهام ستوده دفاع حقوقی از فعالین حقوق زنان و مبارزه با حکم اعدام است. دولت ترامپ خواستار آزادی ستوده شده است، ولی از تحریم این قاضی هنوز خبری نیست.

مقیسه به صدور احکام سنگین زندان برای بهاییان معروف است. او در سال ۲۰۱۰، هفت رهبر جامعه بهایی را به اتهام جاسوسی به بیست سال زندان محکوم کرد. دادگاه تجدیدنظر بعدتر این احکام را به ده سال تقلیل داد.

مقیسه در سال ۲۰۱۴، برای چهار کرد سنی به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از طریق حمایت از احزاب اپوزیسیون کرد حکم اعدام صادر کرد. آن ها حتی اجازه دفاع از خود پیدا نکردند.

مقیسه در سال ۲۰۰۸، قاضی پرونده رکسانا صابری، روزنامه نگار ایرانی آمریکایی بود و او را به هشت سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم کرد. فشارهای سنگین بین المللی باعث شد صابری پس از سه ماه زندان آزاد شود.

او همچنین قاضی پرونده های اعتراضات سال ۱۳۸۸ بود و برای چند فعال سیاسی ایران حکم اعدام و دیگران احکام طولانی زندان صادر کرد.

مقیسه در سال ۲۰۱۴، هشت کاربر فیسبوک را به مجموعا ۱۲۳ سال زندان محکوم کرد. سال ۲۰۱۵، در دادگاهی که چند دقیقه بیشتر به درازا نکشید، برای یک فیلمساز و دو موسیقیدان حکم شش سال زندان صادر کرد.

سابقه مقیسه به شکنجه و اعدام زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ برمی گردد.

دولت ترامپ با تحریم محمد مقیسه در چارچوب کارزار گسترده تر فشار حداکثری بر ایران می تواند روشن کند همان طور که وزیر خارجه آمریکا گفت تا ایران به «کشوری عادی» که به حقوق مردمش احترام می گذارد بدل نشود، واشنگتن کوتاه نخواهد آمد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy