Thursday, Oct 18, 2018

صفحه نخست » تحلیل خبرگزاری فرانسه از موضع ایران در قبال «قتل» جمال خاشقجی

FP_101818.jpgیورونیوز - «ایران در حالی به خویشتن داری از اعلام موضع رسمی در باره ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی ادامه می دهد که این موضوع از ابتدای ماه جاری میلادی انتقاد های شدیدی را متوجه رقیب بزرگ منطقه ای تهران کرده و دشمن شماره یک رژیم ایران را به دردسر بزرگی انداخته است.»

این محور اصلی مطلبی است که خبرگزاری فرانسه در نگاهی متفاوت سعی کرده آنرا با توجه به جهانی شدن انتقاد ها از حاکمان ریاض و احتمال منزوی شدن عربستان در جامعه جهانی طرح کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار مقیم آمریکا و مقاله‌نویس نشریه واشنگتن‌پست، که مطالبی در نقد سیاست‌های عربستان سعودی می‌نوشت روز ۲ اکتبر پس از ورود به ساختمان کنسولگری این کشور در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. ترکیه معتقد است او به قتل رسیده و جسدش از محل خارج شده است. مقامات عربستان چنین امری را تکذیب کرده‌اند.

درحال حاضر نگاه غالب رسانه ها به خصوص در آمریکا، کشوری که روزنامه نگار منتقد رسانه ای پس از فرار از کشورش در آنجا پناه گرفته بود بر این نکته استوار است که عربستان تحت فشارهای شدید جامعه بین الملل و مجامع حقوق بشری چاره ای جز تن دادن به مسئولیت این ماجرا ندارد برای این منظور سناریویی را از پیش آماده کرده است.

سی ان ان، شبکه خبری تلویزیونی در آمریکا که رابطه گل آلودی با دونالد ترامپ دارد و پیشتر این گمانه زنی را طرح کرده بود حالا می گوید تایید سه منبع آگاه در باره قصد دولت عربستان برای پذیرفتن مسئولیت قتل جمال خاشقجی را دریافت کرده است.

در این سناریو آنطور که مطرح شده، قرار است حاکمان ریاض در نهایت بپذیرند که آقای خاشقجی در جریان بازجویی ها زیر شکنجه «افراد خودسر» جان باخته است.

مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گذشته وقتی با اصرار خبرنگاران برای موضع گیری در خصوص ماجرای ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی مواجه شد تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که ایران تحولات مربوط به این موضوع را دنبال می کند و برای هرگونه واکنش رسمی منتظر روشدن شدن ماجرا است.

موضع روزنامه ها و رسانه های ایران

خبرگزاری فرانسه بخش دیگری از واکنش خود را به واکنش مطبوعات و رسانه های ایران نسبت به موضوع ناپدید شدن جمال خاشقجی اختصاص داده است.

در این گزارش آمده است که مطبوعات ایران به طور کلی ماجرای ناپدید شدن روزنامه نگار منتقد عربستانی را به تفصیل مورد بررسی قرار دادند. به نوشته فرانس پرس برخی روزنامه ها ضمن ارائه تحلیل در باره استراتژی ریاض و رویکرد سیاسی آمریکا، مهم ترین متحد جهانی عربستان، بر روی عناصر تایید نشده ای که خکایت از قتل جمال خاشقجی دارد انگشت گذاشته و به نقل از برخی رسانه های خارجی به مثله شدن بدن او پس از کشته شدن اشاره کرده اند.

بر اساس این گزارش «جمهوری اسلامی»، روزنامه محافظه کار چاپ تهران روز چهارشنبه با دستمایه قرار دادن سفر مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض، عنوان «تبانی آمریکا، عربستان و ترکیه برای بستن پرونده قتل جمال قاشقچی» را برای تیتر یک خود انتخاب کرده است.

تحلیلگر روزنامه جوان، نشریه نزدیک به سپاه پاسداران معتقد است «هدف اصلی سرهم کردن داستانی جعلی و سرپوش گذاشتن بر رسوایی سعودی ها است تا به این بهانه بتوان با قراردادهای تسلیحاتی سعودی ها را بیشتر بدوشند.»

روزنامه اصلاح طلب آرمان به سکوت تهران در این ماجرا اشاره کرده است. رضا غبیشاوی، خبرنگار این روزنامه در مطلبی می نویسد: بی شک این ماجرا در راستای منافع ایران است زیرا از یک سو اختلاف هایی اساسی میان آمریکا و عربستان برانگیخته و از سوی دیگر تصویر ارائه شده از سیاست های اصلاحی محمد بن سلمان، ولیعهد جوان این کشور را تخریب کرده است.

تهران تایمز، روزنامه انگلیسی زبان چاپ پایتخت قتل احتمالی جمال خاشقجی را نتیجه حمایت دراز مدت غرب از حکومت پادشاهی عربستان می داند. این روزنامه با اشاره به نسخه تحریف شده و توام با خشونت اسلام که حکام عربستان مدافع آن هستند خطاب به کشورهای غربی نوشته است: «شما عروسک هایی را برای حکومت انتخاب و بدین وسیله از تروریست های وهابی حمایت می کنید.»

ناپدید شدن جمال خاشقجی در حالی اتفاق افتاده است که قرار است تا کمتر از بیست روز دیگر دور جدید تحریم های آمریکا بر ضد ایران پس از خروج واشنگتن از توافقنامه هسته ای اجرایی شود. این تحریم ها آنطور که پیش بینی شده بخش انرژی ایران را هدف اصلی خود قرار خواهد داد.

عربستان سعودی پیشتر با استقبال از این تحریم های اعلام کرده بود که حاضر است برای پیشگیری از صعود ناگهانی قیمت نفت کمبود ناشی از مجازات نفتی ایران را با تولید بیشتر جبران کند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy