Thursday, Oct 18, 2018

صفحه نخست » لوفیگارو: تلاش هیئت بیعت عربستان برای تعیین جانشین ولیعهد

figaro_101818.jpgشفقنا - برخی منابع از برگزاری جلسه محرمانه هیئت بیعت عربستان با هدف تعیین جانشین برای ولیعهد این کشور در پی بحران ناشی از ناپدید شدن روزنامه نگار سرشناس منتقد سیاست های وی خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه خبری تحلیلی «عربی ۲۱»، روزنامه فرانسوی «لوفیگارو» در گزارشی در شماره امروز (پنج شنبه) خود از یک مسئول بلندپایه این کشور نقل کرده که با توجه به بحران ناشی از ناپدید شدن «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار سرشناس منتقد سیاست های رژیم سعودی پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در شهر استانبول در غرب ترکیه، هیئت بیعت در عربستان مسئله تعیین جانشین ولیعهد را بررسی می کند.

این روزنامه در گزارش خود به این مسئله پرداخته که اعضای ارشد خاندان حاکم در عربستان در تلاش هستند برای بحران کنونی این کشور در سایه موج فشارهای روزافزون پیش رو در نتیجه ناپدید شدن خاشقجی، یک راه حل ایجاد کنند.

لوفیگارو از یک منبع دیپلماتیک در پاریس نقل کرده که هیئت بیعت متشکل از اعضای خاندان حاکم در عربستان چند روز پیش یک جلسه محرمانه تشکیل داده و با اهتمام زیاد مسائل مربوط به جانشینی تاج و تخت این کشور را در کنار ناپدید شدن خاشقجی بررسی کردند.

در این گزارش آمده است: در شرایط کنونی به نظر می رسد خاندان حاکم در عربستان در حال تجدید نظر در وضعیت ولیعهد (شاهزاده محمد بن سلمان) می باشد که با افزایش فشارهای بین المللی، در رابطه با وی گمان هایی وجود دارد به ویژه آن که اعضای تیم ۱۵ نفره اعزامی به استانبول در روز ناپدید شدن خاشقجی، به وی نزدیک هستند.

این روزنامه ضمن آن که از یک فرد نزدیک به خاندان آل سعود نقل کرده که آینده بن سلمان در دستان اعضای شرکت کننده در جلسه مذکور قرار گرفته، در رابطه با تصمیم هایی پرسیده که هیئت بیعت اتخاذ خواهد کرد، هیئتی که معمولا در مسائل مربوط به ارث تلاش می کند به توافق در دیدگاه های شاهزادگان دست یابد.

بر اساس این گزارش، بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که هیئت بیعت عربستان پیشنهاد تعیین جانشین برای ولیعهد کنونی را خواهد داد همان گونه که قبلا چنین رسمی وجود داشت با این حال بن سلمان پس از تصدی ولایت عهدی در ماه ژوئن سال گذشته میلادی به دنبال برکناری شاهزاده «محمد بن نایف»، ولیعهد پیشین که به مبارزه با تروریسم شناخته می شود و به آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) نزدیک است، منصب جانشین ولیعهد را خالی گذاشت.

لوفیگارو با اشاره به این که از پایان هفته گذشته مسئله بازگشت برادر ولیعهد کنونی شاهزاده «خالد بن سلمان» از آمریکا جایی که به عنوان سفیر عربستان فعالیت می کند، پرسش های زیادی را به دنبال داشته، تاکید کرده که انتصاب شاهزاده خالد به عنوان جانشین ولیعهد بدین معنی خواهد بود که ولیعهد کنونی به در دست گرفتن نزدیک شده با این حال در شرایط کنونی ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه این کشور به دلیل فشارهای موجود علیه خود به دلیل پرونده خاشقجی، نمی تواند از قدرت کناره گیری کند.

در این گزارش از یک منبع دیپلماتیک نقل شده که انتصاب احتمالی سفیر کنونی عربستان در آمریکا به عنوان جانشین ولیعهد، بدین معنی خواهد بود که ولیعهد کنونی هر چند به صورت فوری نه اما در میان مدت از سمت خود کنار خواهد رفت.

یک منبع سعودی در ریاض نیز در گفت و گو با این روزنامه تاکید کرده است: انتصاب شاهزاده خالد به عنوان جانشین ولیعهد به معنای آن است که برادرش محمد در میان مدت منصب ولیعهدی را ترک خواهد کرد با این حال قدرت همچنان در دستان فرزندان ملک سلمان باقی خواهد ماند و این همان اولویت پادشاه می باشد؛ با این حال در صورت تصمیم هیئت بیعت برای تعیین جانشین ولیعهد از یکی دیگر از شاخه های خاندان حاکم، این مسئله می تواند به معنای حفظ قدرت از سوی ولیعهد کنونی پس از پشت سر گذاشتن بحران تاریک خاشقجی باشد.

لوفیگارو در گزارش خود همچنین به این مسئله اشاره کرده که بن سلمان از زمان انتصاب به عنوان ولیعهد، تمام تلاش های خود را صرف تقویت توانایی نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک کرده با این حال بسیاری بر این باورند که شخص پادشاه هنوز قدرت را در دست دارد و صدای وی در حکمرانی به ویژه در رابطه با مسئله بیت المقدس اشغالی و خصوصی سازی شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) همچنان شنیده می شود.

به نوشته این روزنامه، ولیعهد عربستان در افزایش شمار دشمنان آل سعود از طریق بر هم زدن توافق میان شاهزادگان ارشد شاخه های مختلف خاندان حاکم سهیم بوده جایی که بسیاری از اعضای خاندان را زندانی کرد، شاهزاده «متعب بن عبدالله» را از ریاست گارد ملی برکنار ساخت و علاوه بر آن نیز در بیرون از مرزهای کشور انتقادهای زیادی از سیاست بن سلمان مطرح می شود.

لوفیگارو در این باره از یک دیپلمات فرانسوی بلندپایه نقل کرده است: سیاست های ولیعهد از جمله بمباران یمن، محاصره قطر، احساس سرخوردگی فلسطینیان به دلیل پشتیبانی وی از مواضع اسرائیل و علاوه بر آن نیز بحران هایی که با ترکیه، ایران و بخشی از آمریکایی ها ایجاد کرده، باعث بروز بسیاری از صداهای مخالف وی شده است.

این دیپلمات فرانسوی ضمن تاکید بر این که مسئله خاشقجی باعث شرمساری طرف های زیادی شده، در این باره افزوده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه اجازه داده حقایق انکارناپذیری از دست داشتن ریاض در ناپدید شدن وی در روزنامه ها منتشر شود.

این روزنامه گزارش خود را نیز این چنین به پایان رسانده است: واضح به نظر می رسد که اردوغان و ترامپ توافقی خواهند کرد که می تواند ابقای قدرت در عربستان در اطراف پادشاه را تضمین کند با این حال بن سلمان را به حاشیه خواهد راند؛ حال پرسش مطرح شده این است که آیا پادشاه با قربانی شدن پسرش موافقت خواهد کرد؟

خبر اصلی را در عربی۲۱ ببینید

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy