Monday, Oct 22, 2018

صفحه نخست » طناب دار بر گردن بیت رهبری پیچیده می شود

khatami_102018.jpgشبکه بیان - در حالی که لوایح FATF به سرعت می رود تا با فشار جهانی، جمهوری اسلامی را کمی سر عقل بیاورد تا مگر با زور جامعه جهانی، دست از آشوبگری در منطقه و جهان بردارند، احمد خاتمی این لایحه را طناب داری دانست که با آن خفه خواهند شد.

در کشوری که اصل تفکیک قوا به تبعیت از ژان ژاک روسو در آن پیاده شده است، همه چیز نشان دهنده آن است که این اصل تنها روی کاغذ است و در عمل، این نهادهای موازی هستند که مدام در کار قانون دخالت می کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای بیش از 50 درصد به لایحه FATF رای دادند و از همان زمان اعلام قطعی رای، عده ای دانشجونما بیرون مجلس شروع به هوچی گری کردند.

فشار بر پیاده سازی FATF تا شورای نگهبان هم راه پیدا کرد و احمد جنتی اعلام نمود که امیدوار است اقدام آنان به نفع انقلاب و نظام باشد. گفته ای که از آن بوی تایید توسط این شورا به مشام می رسد.

با این حال تندروها در نماز جمعه و بخش هایی از سپاه و روزنامه های وابسته همچون وطن امروز، کیهان و خبرگزاری های فارس و تسنیم، دست از تلاش برنداشته و امیدوارند این لایحه توسط شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شود. آنها قصه FATF را تمام شده نمی دانند.

مشخص نیست در کشور که هر یک از نهادهای قانونی کار خود را انجام می دهند، فشار نهادهای موازی همچون ستاد اقامه نماز جمعه چه معنایی دارد؟

در یک سیستم باز سیاسی، هر گروه یا حزبی می تواند اعتراض خود را به طرق مختلف به گوش مجلسین برساند اما اینکه این صداهای انتقادی تبدیل به بازوان پر توانی گردند که با رانت و هوچی گری، اعمال فشار کرده و مسیر را به سمتی که خود مصلحت می دانند هدایت کنند، بی معنا است.

مردم در یک سیستم باز سیاسی، نمایندگان مجلس را مشخص می کنند و هرچقدر که این مجلس بی کفایت باشد اما در نهایت چیزی است که "مردم" انتخاب کرده اند و در صورت پاسخ نگرفتن می توانند در دوره بعد نمایندگان خود را تغییر دهند.

در حالی که نهادهایی همچون شورای نگهبان و مساله نظارت استصوابی، خود به خاطر عدم تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی زیر سوال است و در عین حال دبیر آن شورا نیز به تنهایی یکی از منتقدین اصلاح طلبان، ملیون، آزادی خواهان و... به شمار می رود، ستادی همچون ستاد اقامه نماز جمعه در همراهی با دیگر گروه های فشار وابسته به بیت رهبری تلاش می کنند با هر قدرتی که شده، مسیر را کج کنند و مردم را بیش از پیش در فشار بگذارند.

مدتهاست که جناح حاکم در تقابل مستقیم با مردم قرار گرفته است. مردم خواهان صلح و آرامش و ثبات اقتصادی هستند و احمد خاتمی در نماز جمعه اعلام می کند که با پیوستن جمهوری اسلامی به FATF، طناب دار دور گردنشان پیچیده خواهد شد.

طناب دار برای جمهوری اسلامی به معنای خروج از سوریه، به حاشیه رانده شدن سپاه قدس، فاصله گرفتن از ماجراجویی در خلیج فارس و تهدید ناوهای کشورهای غربی است. مسائلی که در صورت تبعیت رژیم، دیگر امکان صدور انقلاب و ایجاد آشوب در منطقه و جهان وجود نخواهد داشت.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy