Monday, Nov 19, 2018

صفحه نخست » نشانه‌هایی از تغییر استراتژی عربستان سعودی در خاورمیانه

saudi_arabian.jpgتابناک ـ امروز دوشنبه «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان در مراسم افتتاحیه هفتمین دوره مجلس شورای این کشور در خصوص سیاست‌های داخلی و خارجی ریاض سخنرانی کرد و به مسائل کشورهای یمن، فلسطین، سوریه، عراق و ایران پرداخت و اعلام کرد از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان جنگ در یمن استقبال می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ عربستان سعودی که در چند هفته اخیر تحت فشار سنگین رسانه‌ها و افکار عمومی جهانی بوده است، تحرکاتی را برای خروج از این فشارها و جلوگیری از فرو رفتن در یک انزوای بین المللی آغاز کرده است.

در همین زمینه، ملک سلمان گفت: عربستان به مقابله با افراطی‌گری و تروریسم ادامه می‌دهد و نقش رهبری و توسعه‌بخشی خود در منطقه را به منظور افزایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری دنبال می‌کند. همچنین تلاش‌های خود برای حل بحران‌های منطقه را ادامه خواهد داد. مسأله فلسطین اولویت ماست تا زمانی که ملت فلسطین به کلیه حقوق قانونی خود دست یابند.

شاه سعودی درباره پرونده قتل خاشقجی که این روزها به مهمترین دغدغه سیاست داخلی و خارجی عربستان تبدیل شده، هیچ اشاره‌ای نکرد و با فرافکنی به سراغ ایران رفت و ادعای پیشین خود را تکرار کرد.

سلمان بن عبدالعزیز گفت: ایران به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه عادت کرده و برای آشوب‌طلبی و ویرانی در منطقه تلاش می‌کند. از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران را محدود کند و فعالیت‌های تهدیدآمیز آن علیه امنیت و ثبات را متوقف سازد.

ملک سلمان درباره بحران یمن نیز با یک تغییر رویکرد نسبت به مذاکره و راه حل سیاسی اظهار داشت: ایستادگی ما در کنار یمن، یک گزینه نیست، بلکه وظیفه ماست تا به ملت یمن در مقابل شبه نظامیان کودتاچی تحت حمایت ایران یاری رسانیم. ما خواستار راهکار سیاسی در یمن بر اساس قطعنامه «۲۲۱۶» شورای امنیت، طرح ابتکاری کشورهای حوزه خلیج [فارس] و دستاوردهای گفت‌وگوهای جامع ملی یمن هستیم.

از سوی دیگر، شاه سعودی درباره سوریه گفت: ما خواستار یک راهکار سیاسی برای برون رفت سوریه از بحران کنونی و خروج سازمان‌های تروریستی از این کشور و بازگشت آوارگان سوری به وطنشان هستیم.

به نظر می‌رسد، اظهارات امروز شاه سعودی، بخشی از تلاش این کشور برای تغییر رویکردهای منطقه ایش و خروج از فشارهای بین المللی باشد.

در واقع پس از ماجرای قتل خاشقجی ـ که همچنان نیز مورد توجه جامعه بین المللی است ـ نشانه‌ها و گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی در حال تغییر سیاست‌های منطقه‌ای خود به ویژه در حوزه کانون‌های بحران است.

در همین رابطه، به غیر از کانون بحران یمن، که به نظر می‌رسد سعودی‌ها در حال عقب نشینی از مواضع سخت خود هستند و احتمالا به مذاکره و مصالحه تن خواهند داد، در سایر کانون‌های بحران نیز نشانه هایی از احتمال تغییر رویکرد ریاض دیده می‌شود.

در رابطه با بحران قطر، نشانه‌ها حاکی از آن است که مقامات سعودی در حال تلاش برای حل مسائل خود با دوحه هستند.

در این رابطه، روز گذشته، خالد الجار الله، معاون وزیر خارجه کویت از پیشرفت در پرونده بحران میان قطر و کشورهای محاصره کننده شامل عربستان، امارات، بحرین و مصر خبر داد.

وی گفت: همه کشورهای عضو شورای همکاری و از جمله قطر در نشست آینده سران در ریاض شرکت می‌کنند که مایه خوش‌بینی است.

از سوی دیگر، سیاست‌های تهاجمی عربستان در منطقه تا حدود زیادی محدود شده است و عربستان نسبت به دو سال گذشته محتاط تر شده است.

همچنین باید به تزلزل جایگاه و موقعیت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل نیز به عنوان یک پیشران عمده نیز توجه داشت؛ پیشرانی که می‌تواند رویکرد منطقه‌ای عربستان را تا حدود زیادی تدافعی تر و محتاط تر کند.

به طور کلی، به نظر می‌رسد هیأت حاکمه عربستان در بدترین وضعیت خود در چند دهه گذشته قرار دارد؛ وضعیتی که برای رهایی از آن تغییر استراتژی منطقه‌ای و به ویژه تغییر رویکرد در کانون‌های بحران از سوی دربار سعودی ضروری به نظر می‌رسد.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy