Monday, Dec 10, 2018

صفحه نخست » تاج‌زاده: براندازی جمهوری اسلامی در حد آرزو باقی می‌ماند

tajzadeh_120918.jpgایران اینترنشنال - مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، می‌گوید مردم معترض به شرایط موجود در ایران «اصلاح سیستم» را به براندازی نظام ترجیح می‌دهند و این موضوع «در حد شعار و آرزوی طرفدارانش باقی می‌ماند».

او روز دوشنبه ۱۹ آذرماه به خبرگزاری ایسنا گفت: «مادامی که درصد عظیمی از مردم از جمله به‌علت ترس از اینکه گرفتار وضعیت بدتری شوند، مخالف سرنگونی حکومت باشند، حتی اگر به جمهوری اسلامی اعتقاد نداشته و مخالف آن هم باشند، اما اصلاح سیستم را ترجیح دهند، براندازی نظام در حد شعار و آرزوی طرفدارانش باقی می‌ماند.»

به گفته این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، براندازان به عدم امکان وقوع این اتفاق آگاهی دارند و بر همین اساس، وجود اصلاح‌طلبان را باعث «استمرار نظم و ثبات سیاسی» در ایران می‌دانند.

تاجزاده در ادامه صحبت‌هایش شکست اصلاحات را باعث «شکل گرفتن انقلاب، دخالت خارجی و احیانا بروز خشونت در کشور» توصیف کرد و افزود: «برای این‌که دچار چنین وضعی نشویم می‌گوییم باید اصلاحات را زنده نگه داشت و امید مردم به اصلاحات را حفظ کرد، حتی اگر به قیمت عبور از اصلاح‌طلبان کنونی باشد».

در دی ماه گذشته، اعتراض‌های گسترده‌ای در ده‌ها شهر ایران نسبت به فساد مالی و گرانی شکل گرفت.

در جریان این اعتراض‌ها مردم با سر دادن شعارهایی از جمله « اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا»، بر بی‌اعتمادی عمومی به جناح‌های مختلف در نظام جمهوری اسلامی تاکید کردند.

این شعارها باعث بروز واکنش‌هایی از هر دو جناح مذکور شد.

تجمع‌های دی ماه ۱۳۹۶ در بعضی موارد به خشونت کشیده و به دستگیری صدها نفر از جمله تعدادی از دانشجویان و فعالین مدنی منجر شد.

اگرچه عامل اصلی این اعتراض‌ها، گرانی و فساد گسترده‌ مالی و اداری در ایران عنوان شد، در روند تجمع‌ها، شعارهایی که در ابتدا بیشتر اقتصادی بود کم‌کم به سمت مطالبات اجتماعی و سیاسی از جمله تغییر حکومت سوق پیدا کرد.

در ماه‌های گذشته انتقادهای زیادی از اصلاح‌طلبان به دلیل آنچه عدم حمایت آنها از اعتراض‌های عمومی عنوان می‌شود، متوجه این جریان سیاسی شده است. برخی چهره‌های اصلاح‌طلب به شکلی صریح مخالفت خود را با شیوه و همچنین بعضی شعارها در این اعتراض‌ها را مطرح کرده‌اند.

سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و از اقتصاددانان نزدیک به اصلاح‌طلبان، اوایل آذر ماه، اعتراض‌های دی ماه گذشته را «شورش‌های مصنوعی‌» خواند که «بخشی از حاکمیت علیه بخش دیگری راه انداخت».

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy