Wednesday, Dec 19, 2018

صفحه نخست » واشنگتن تایمز: دادگاه های فاسد عامل افزایش اعدام ها در ایران

justiceDep_121918.jpgروزنامه واشنگتن تایمز در گزارشی درباره افزایش اعدام ها در ایران نوشت: فعالین و گروه های حقوق بشری می گویند حکومت ایران در تلاش برای مهار موجی از جرائم مالی و زوال اقتصادی به شکل فزاینده ای به اعدام به عنوان شدیدترین مجازات روی آورده است.

صدای آمریکا - دادگاه های فساد به تازگی شکل گرفته و ماه گذشته ناظر بر شماری اعدام از جمله به دار آویختن وحید مظلومین موسوم به «سلطان سکه» و همکارش محمد اسماعیل قاسمی، به اتهام دستکاری قیمت طلا و «ترویج فساد» بوده است.

مقام های ایران اصرار دارند این حرکات برای مهار افزایش فعالیت ها در بازار سیاه که به رغم مشکلات اقتصادی جمهوری اسلامی به حیات خود ادامه داده است، لازم است.

اما چهره های مدافع حقوق بشر به این برنامه ضد فساد نگاهی عمیقا توام با سوء ظن دارند. آن ها روند دادرسی را مضحکه و ناقض قوانین بین المللی می دانند.

شیرین نریمان، سخنگوی سازمان جوامع ایرانی آمریکایی، می گوید: «این تلاشی برای انحراف افکار ایرانی ها از این است که چقدر نسبت به سال گذشته فقیرتر شده اند.»

خانم نریمان که در هفده سالگی زندانی شده بود، معتقد است دادگاه های مبارزه با فساد اقدامی از سر استیصال در پیگرد افراد دون پایه و اغلب بیگناه است تا به مردم عادی نشان داده شود در زمان سختی های اقتصادی روزافزون و انزوا کاری انجام گرفته است.

نریمان و دیگر فعالین شناخته شده می گویند افزایش سرعت اعدام ها نشانه ای از موفقیت آمیز بودن برنامه دولت ترامپ در فشار اقتصادی است.

به گزارش «عفو بین الملل»، مستقر در لندن، ایران یکی از بالاترین آمار اعدام در جهان و کشتن مقام های پیشین و چهره های مطرح تجاری متهم به فساد را دارد. سال گذشته دست کم ۳۱ مورد اعدام در ایران انجام گرفت.

مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

فیلیپ لوتر، مدیر پژوهش بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در «عفو بین الملل»، می گوید: «مقام های ایران با این اعدام های شنیع با وقاحت قانون بین الملل را زیر پا گذاشته اند. این متهمان در پی یک دادگاه نمایشی به شدت ناعادلانه که از تلویزیون دولتی پخش می شد به اعدام محکوم شدند.»

در کنوانسیون های قوانین بین المللی مجازات اعدام برای جرائم غیرمهلک ممنوع شده است.

شیرین نریمان تاکید کرد: «این اعدام شدگان کار خطایی مرتکب نشده بودند. فقط طلا را ارزان خریده و گران فروخته بودند.»

مظلومین و قاسمی در پایان جلسه دادگاه اتهام تخلف در تجارت طلا را تکذیب کردند، ولی نهایتا حلق آویز شدند.

مطلب قبلی...
مطلب بعدی...


Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy