Wednesday, Mar 6, 2019

صفحه نخست » روحانی: رهبری از من خواسته فرماندهی اقتصادی را به عهده بگیرم

rouhani_030619.jpgبی بی سی - حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته است که ایران در شرایط "جنگ اقتصادی" قرار دارد اما آیت‌الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد او برای "فرماندهی" این "جنگ" را رد کرده است.

آقای روحانی که همراه شماری از افراد کابینه برای دیدار از استان گیلان به شمال ایران سفر کرده گفته است: "در میدان جنگ ما نیز به یک فرمانده نیاز داریم. من از اردیبهشت سال جاری خدمت مقام معظم رهبری هم در جلسه خصوصی و دو نفره و هم در جلسه‌ای با حضور مسئولین عالی رتبه گفتم شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی دشمن و جنگ اقتصادی است و در مرحله جنگ کشور به یک فرمانده نیاز دارد و همه مسؤولان مردم و ارگان‌های مختلف در کنار هم باید با یک فرماندهی واحد کار خود را پیش ببرند. تا دشمن را وادار به شکست کند".

اشاره آقای روحانی از اردیبهشت ماه احتمالا مربوط به زمان خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای برجام و بازگشت مجدد تحریم های رفع شده علیه جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور ایران گفته در این مقطع "پیشنهاد من این بود که خدمت مقام معظم رهبری گفتم خود جناب عالی به عنوان رهبر نظام و انقلاب فرماندهی این جنگ را عهده دار شوید و همه دولت قوا و مسؤولان در خدمت شما خواهیم بود. راه و مسیر را آن طور که شما هدایت می‌کنید ادامه می‌دهیم اما ایشان در جواب فرمودند که قبول دارم هم شرایط شرایط جنگ است و هم این شرایط نیاز به یک فرمانده دارد اما باید فرمانده این جنگ رئیس جمهوری باشد".

آقای روحانی گفته "این تاکید رهبری بود و ایشان بر آن مبنا دستور دادند که دو قوه دیگر با همه توان و در چارچوب مقررات در کنار دولت باشد... من در آن جلسه آمادگی خودم را اعلام کردم و گفتم دولت و رئیس جمهوری به عنوان نماینده ملت ایران در این جنگ حضور خواهند داشت".

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که هدف از بازگشت تحریم ها علیه ایران تشویق این کشور به تغییر رفتار آن از جمله محدود کردن برنامه موشک های بالستیک و اقدامات نظامی در کشورهای منطقه است. ایالات متحده گفته تلاش دارد صادرات نفت را که دولت ایران به شدت وابسته به درآمدهای آن است، به صفر برساند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا پس از خروج کشورش از توافق برجام در اعلام اهداف راهبری ایالات متحده گفت دولت ترامپ فشار بی‌سابقه مالی به ایران وارد خواهد کرد و هشدار داد که اگر ایران مسیرش را عوض نکند "شدیدترین تحریم‌های تاریخ" علیه این کشور وضع خواهد شد.

آقای پمپئو مدعی شد که ایران در دوره اجرای برجام نفوذ خود را در منطقه افزایش داده و این توافق "پول خون" در اختیار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران گذاشته و به به طور مخفیانه در داخل اروپا عملیات تروریستی انجام می‌دهد. او به زندانیان دوتابعیتی و خارجی در ایران اشاره کرد و گفت آمریکا تلاش می‌کند زندانیان آمریکایی را به خانه برگرداند.

وزیر خارجه آمریکا گفته بود: "غرب غالبا رئیس جمهور روحانی و وزیر خارجه ظریف را از رژیم نابخرد، تروریست و همین طور از رفتارهای مخرب آن 'جدا ' می‌داند... غرب تصور می‌کند که این دو نفر باید رفتارهای آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی را کنترل کنند، با این که روحانی و ظریف رهبران منتخب هستند اما آیا بیشترین مسئولیت را برای مشکلات اقتصادی ندارند؟ آیا این دو نفر مسئول هدر دادن جان ایرانی‌ها برای گرفتن قدرت بیشتر در منطقه نیستند؟"

مقام های آمریکا این مواضع را از بهار سال جاری در مقاطع مختلف تکرار کرده اند.

حسن روحانی در سخنرانی امروز خود گفته است: "آمریکا می گوید ایران امروز به ایران سال ۵۶ و اوایل ۵۷ تبدیل شود و ما می گوییم مسیری که ملت ما از بهمن ۵۷ آغاز کردند یعنی مسیر آزادگی، استقلال و مردم سالاری را ادامه خواهیم داد."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy