Sunday, Apr 7, 2019

صفحه نخست » تبعات ورود سپاه به لیست گروه‌های تروریستی

sepah_040419.jpgشبکه بیان - روزنامه وال‌استریت ژورنال و خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده‌اند که این کشور قصد دارد به‌زودی سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد؛ امری که می‌تواند سطح تنش‌ها را در خاورمیانه افزایش دهد.

به گزارش «شبکه رسانه‌ای بیان» رویترز اعلام کرده است که دولت دونالد ترامپ احتمالاً روز دوشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را وارد لیست گروه‌های تروریستی خواهد کرد. تروریستی خواندن سپاه بحثی تازه نیست؛ محافل آمریکایی از سال‌ها قبل به دولت‌های این کشور فشار می‌آوردند تا این گروه نظامی را وارد همان فهرستی کند که حزب‌الله لبنان، حماس و القاعده در آن قرار دارند.

دولت آمریکا معتقد است که 80 درصد اقتصاد ایران تحت کنترل سپاه پاسداران قرار دارد؛ بنابراین، اگر این گروه نظامی را که در تمامی مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران دخالت دارد، وارد لیست گروه‌های تروریستی کند، اقتصاد ایران فلج کرده است.

سال 2017 نیز بحث تروریستی خواندن سپاه پاسداران مطرح شده بود که در آن مقطع محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران به آمریکا هشدار داد و گفت «در صورتی که اخبار پراکنده موجود در خصوص حماقت دولت آمریکا مبنی بر در نظر گرفتن سپاه به عنوان گروه تروریستی صحیح باشد، سپاه نیز ارتش آمریکا را در سراسر جهان به ویژه منطقه خاورمیانه، همسنگ داعش در نظر خواهد گرفت.»

ایالات‌متحده تاکنون نام چندین تن از اعضای سپاه را وارد لیست تحریم‌های خود کرده است؛ اما هرگز این سازمان نظامی را رسماً تروریست نخوانده است.

نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران طی یک دهه گذشته نقش پررنگی را در هرج‌ومرج خاورمیانه از جمله در عراق، سوریه و یمن داشته است. اخیراً برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران اعلام کرد که طبق گزارش‌های نظامی که از طبقه‌بندی سری خارج شده، جمهوری اسلامی [سپاه قدس] مسئول مرگ حداقل 608 سرباز آمریکایی در جنگ عراق است.

تبعات تروریستی خواندن سپاه پاسداران

کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند واردکردن سپاه به لیست گروه‌های تروریستی نه‌تنها اعضای این نهاد نظامی را در سفر به خارج در معرض بازداشت و یا استرداد به آمریکا قرار می‌دهد، بلکه تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا را در آینده هم دشوارتر می‌کند.

از جمله تبعات دیگر این اقدام واشنگتن، افزایش سطح تنش‌ها در خاورمیانه به ویژه در خلیج‌فارس است. نیروهای قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه در خلیج‌فارس حضور گسترده‌ای دارند و جمهوری اسلامی مسئولیت مرزهای آبی خود را در این آب راهه به این گروه نظامی سپرده است.

دولت آمریکا در حالی تصمیم به تروریستی خواندن سپاه گرفته است که اخیراً یک مقام دولتی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته بود در سالگرد خروج کاخ سفید از توافق هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه رژیم ایران اعمال خواهد شد.

برخی نمایندگان کنگره آمریکا و سناتورهای این کشور از جمله بن ساسی و مایک کالاگر از واردکردن نام سپاه پاسداران به لیست گروه‌های تروریستی حمایت کرده‌اند. بن ساسی، سناتور جمهوری‌خواه، در بیانیه‌ای گفته است تروریستی اعلام کردن سپاه، گام مهمی در کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه رژیم ایران خواهد بود و تبعات جدیدی خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy