Wednesday, May 1, 2019

صفحه نخست » بنزین در ایران سهمیه بندی می شود؟ ازدحام در پمپ بنزین‌ها

gas_043019.jpgبی بی سی - در حالی که وزارت نفت ایران اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از فردا پنجشنبه (۱۲ اردیبهشت) را رد کرده، بر اساس گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی صفهای طولانی در پمپ بنزین‌های بعضی مناطق ایران شکل گرفته است.

مالکان این خودرو‌ها می‌خواهند تا پیش از گران شدن احتمالی بنزین آزاد، باک خودروهای خود را با بنزین هزار تومانی پر کنند.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین از فردا را "دروغ" خوانده است.

به گزارش ایسنا، آقای زنگنه در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفته: "آنچه درباره سهمیه‌بندی بنزین اعلام شده دروغ است و بعداً توضیح بیش‌تری در این باره اعلام خواهد شد."

او البته زمان مشخصی برای آغاز این طرح اعلام نکرده است.

View this post on Instagram

"زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین پنج‌شنبه نیست" با اینکه سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران گفته است که زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین امروز نیست. اما در بسیاری شهرها صف‌های طولانی جلوی پمپ بنزین‌ها تشکیل شده است. یکی از مخاطبان بی‌بی‌سی فارسی این ویدئو را فرستاده است و در آن توضیح می‌دهد که مردم می‌خواهند باک‌ خودروهایشان را قبل از سهمیه‌ای شدن بنزین پر کنند.

A post shared by BBC NEWS فارسی (@bbcpersian) on

همزمان رمضان شجاعی کیاسری، دبیر ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی ایران در در اطلاعیه ای گفته: "تاکنون تصمیمی نسبت به مقدار یا زمان سهمیه بندی بنزین گرفته نشده است."

پیشتر هم سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در اظهارات مشابهی اجرای این طرح را از فردا تکذیب کرده بود.

در روزهای اخیر بعضی از خبرگزاری‌های داخلی در ایران از جمله "فارس" از آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین از نیمه شب پنجشنبه (۱۲ اردیبهشت) خبر داده بودند.

بر اساس این گزارش‌ها قیمت بنزین سهمیه‌ای ۶۰ لیتر برای هر خودرو در ماه اعلام شده بود که قیمت آن لیتری ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر باقی خواهد ماند؛ ولی "قیمت بنزین آزاد به ۲۵۰۰ تومان در هر لیتر و نرخ بنزین سوپر به سه هزار تومان خواهد رسید."

خبرگزاری فارس گزارش داده بود که "براساس اطلاعات به دست آمده طرح سهمیه‌بندی بنزین به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رسیده است و هیأت دولت قصد دارد احتمالاً از روز پنجشنبه آن را اجرایی کند. "

زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است: "جزئیات منتشرشده در رسانه‌ها درباره نرخ بنزین و زمان سهمیه‌بندی در رسانه‌ها صحت ندارد."

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: "در نشست سران قوا درباره این موضوع بحث و مقرر شد که به گونه‌ای اجرا شود که هم قانون رعایت شده و هم به مردم فشاری وارد نشود؛ از سوی دیگر قانون اجازه داده که این موضوع با شرایطی انجام شود."

این اظهارات در حالی است که کوروش کرم پور، عضو کمیسیون انرژی مجلس دیروز سه‌شنبه (۱۰ اردیبهشت) گفته بود: "برای تغییر در قیمت بنزین یا سهمیه بندی تا الان هیچ لایحه‌ و یا طرحی به کمیسیون انرژی ارجاع نشده است."

او همچنین درباره "بنزین ۲۵۰۰ تومانی" اظهار بی اطلاعی کرده بود.

بر اساس اعلام رسانه‌های ایران مصرف بنزین از ابتدای امسال (۱۳۹۸) به بیش از ۹۱ میلیون لیتر در روز رسیده است که دولت بر آن است با اجرای طرح سهمیه بندی مصرف بنزین کاهش یابد و قاچاق سوخت هم کنترل شود.

بهای سوخت در ایران کمتر از کشورهای همسایه است و این اختلاف باعث شده بنزین و گازوئیل به این کشورها قاچاق شود.

وزیر نفت ایران حدود سه ماه پیش گفته بود برای ساماندهی وضعیت سوخت در ایران راهی به جز سهمیه‌بندی و افزایش قیمت وجود ندارد.

او بهمن ماه گفته بود: "افزایش قیمت سوخت تا میزانی که مردم تحمل کنند، منطقی است."

با جدی شدن احتمال سهمیه‌بندی بنزین نگرانی درباره تبعات این اقدام و افزایش تورم هم افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران اخیرا نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه امسال را در مقایسه با فروردین ۱۳۹۷ را ۵۱.۴ درصد اعلام کرده است.

مجلس ایران در جریان بررسی جزئیات بودجه سال ۹۸ در اسفند ماه با پیشنهادهای مطرح شده از سوی چند نماینده درباره افزایش قیمت بنزین و همچنین سهمیه‌ای و یا چند نرخی کردن آن مخالفت کرده بود.

سهمیه بندی بنزین برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد صورت گرفت؛ در آن زمان هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد به قیمت ۴۰۰ تومان عرضه شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy