Friday, May 10, 2019

صفحه نخست » تهدیدات جمهوری اسلامی عریانتر می‌شود: ارسال مواد مخدر به اروپا و اخراج افغان‎ها از ایران!

doz_051018.jpg- سیدعباس عراقچی: شاید مجبور شویم که از خواهران و برادران افغانی [افغان] خود بخواهیم که ایران را ترک کنند.

- حسن روحانی خطاب به اروپایی‎ها: شما امروز برای حفظ امنیت و جوان‌های خودتان در برابر مواد مخدر و سیل مهاجرت و همکاری‌های دیگری که ایران با شما داشته است باید اقدام کنید!

کیهان لندن - با سخت‌تر شدن تحریم‎ها و افزایش فشارها به جمهوری اسلامی، مقام‎های رژیم ایران برای گرفتن امتیاز و گریز از بزنگاه دشوار و تنگنایی که در آن قرار گرفته‌اند عریانتر از گذشته غربی‎ها را تهدید می‎کنند.

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، چهارشنبه شب ۱۸ اردیبهشت، در برنامه گفتگوی ویژه خبری تهدید کرد اگر فشارهای اقتصادی آمریکا ادامه یابد افغان‌های ساکن ایران را اخراج می‎کنند و تلویحاً به هزینه‌تراشی برای اروپایی‌ها با موج مهاجرت اشاره کرد و تاکید نمود حفظ برجام برای امنیت اروپا اهمیت دارد!

معاون ظریف با اشاره به اینکه هزینه اروپا در قبال برجام و حفظ آن به لحاظ امنیتی برای آنها اهمیت دارد، گفت: «برجام از دید اروپا توافقی است در حوزه عدم اشاعه و بطور مستقیم از جهات مختلف با امنیت منطقه و اروپا گره خورده است. منطقه ما از لیبی تا افغانستان کلکسیونی از درگیری‌های داخلی، جنگ، فقر، مهاجرت و موارد دیگر را دارد.»

وی تصریح کرد: «بنابراین، تنها موضوع برنامه هسته‌ای ایران بود که از طریق مذاکره به نتیجه معقولی رسید. حالا آقای ترامپ می‌خواهد حاصل این تلاش دیپلماتیک را از بین ببرد. امنیت منطقه ما تأثیرگذار بر امنیت اروپا به عنوان همسایه ما است.»

عضو تیم مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه اروپا به شدت نگران ایجاد موج‌های دیگر مهاجرت از سوی منطقه ما به کشورهای اروپایی است، افزود: «بحثی که آقای روحانی داشتند این بود که ما در ۴۰ سال اخیر میزبان برخی خواهران و برادران افغانستانی و عراقی و دیگر کشورهای همسایه به هنگام بحران در آن کشورها بودیم و هستیم. برآوردی که از میزان درآمد افعانی‌های [افغان‌ها؛‌ «افغانی» واحد پول افغانستان است] شاغل در ایران داریم این است که آنها بین ۳ تا ۵ میلیارد یورو سالانه از کشور ما خارج می‌کنند و به خانواده‌های خود در افغانستان ارسال می‌کنند که البته امری طبیعی است ولی به هرحال برای ما هزینه دارد.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

عراقچی در ادامه عنوان کرد، «حدود ۴۶۰ هزار دانش‌آموز افغانی به دستور رهبری انقلاب به صورت رایگان در مدارس ما مشغول آموزش هستند و هر دانش‌آموزی برای ما ۶۰۰ یورو در سال به صورت متوسط هزینه دارد. برخی می‌گویند هزینه‌های پنهان مانند انرژی و مواد غذایی که بطور طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد را هم باید لحاظ کرد.»

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: «بنابراین، وقتی تحریم‌های آمریکا به ما تحمیل می‌شود و سیاست حداکثر فشار اعمال می‌شود، ایران مجبور است که سیاست‌های اقتصادی خود را اصلاح کند.»

وی با بیان اینکه «شاید مجبور شویم که از خواهران و برادران افغانی [افغان؛ «افغانی» واحد پول افغانستان است] خود بخواهیم که ایران را ترک کنند» افزود، «قصد نگرانی میان اتباع افغانی [افغان؛ «افغانی» واحد پول افغانستان است] را ندارم و تا جایی که مجبور نشویم این کار را انجام نخواهیم داد ولی اگر مجبور شویم، تبعات این موضوع برای کسانی است که هزینه ایجاد طالبان در افغانستان و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه را پرداخت کردند.»

کانال تلگرامی قرارگاه سایبری عمار نزدیک به برادران طائب در اطلاعات سپاه در واکنش به اظهارات عراقچی او را «ماله‎کش بزرگ برجام» نامید و سخنان او را «خفت‌بار، ذلیلانه و خلاف امنیت ملی» دانست و نوشت «مشکل مردم ایران دزدها و حامیان دزدها هستند نه برادران و خواهران مظلوم افغانستانی» و خطاب به عراقچی و حامیان برجام نوشت، «از این همه وقاحت خجالت بکشید!»

تهدیدات حسن روحانی

روز چهارشنبه، نیز حسن روحانی در جلسه هیأت دولت و در جریان اعلام رسمی برنامه‎های جمهوری اسلامی برای کاهش تعهدات برجامی با اشاره به اینکه «نمی‌شود برجامی باشد و ما هزینه‎اش را پرداخت کنیم» ادعا کرد، «اگر برجام برای صلح در منطقه است، همه باید هزینه آن را پرداخت کنند. شما می‌خواهید سایه برجام همیشه بر سر شما باشد اما همه کارها بر عهده ما باشد!»

او نیز خطاب به اروپایی‎ها دست به تهدید زد و گفت، «شما امروز برای حفظ امنیت و جوان‌های خودتان در برابر مواد مخدر و سیل مهاجرت و همکاری‌های دیگری که ایران با شما داشته است باید اقدام کنید.»

وی با بیان اینکه اگر این روند ادامه پیدا کند همکاری‌های ما تعطیل خواهد شد، گفت: «برای مصلحت آینده خودتان وظیفه اقدام دارید. با زبان حقوقی با شما سخن می‌گوییم، دیروز زبان دوستانه و سیاسی با شما صحبت می‌کردیم.»

اگرچه این بخش از حرف‎های روحانی کمتر مورد توجه رسانه‎ها، از جمله رسانه‌های موسوم به فارسی‌زبان در خارج کشور، قرار گرفت اما او ۱۷ آذر ۱۳۹۷ نیز در کنفرانس رؤسای مجالس شش کشور در تهران برای مقابله با تروریسم، گفت: «... تحریم‌ها توانایی ایران برای مقابله با مواد مخدر و تروریسم را خدشه‌دار می‌کند... تحریم‌کنندگان را تهدید کرد که نخواهند توانست از زیر آوار مواد مخدر، بمب‌ها و تروریسم و مهاجرت» به سلامت خارج شوند و از آنها دعوت کرد برای باور کردن گفته‌های او، «نگاهی به نقشه جغرافیایی ایران بیندازند.»

هنوز واکنش‎ها به آنچه عراقچی گفته بازتاب پیدا نکرده است. اما از رویکرد جمهوری اسلامی به روشنی پیداست در شرایطی که ابزار لازم و کافی برای رویارویی با آمریکا و اقدام متقابل در برابر فشارهای حداکثری واشنگتن را ندارد تلاش می‌کند با اهرم‎های تهدید رهبران اروپا را که نزدیکتر هستند تحت فشار بگذارد تا برجام را حفظ کنند و از این طریق امتیاز بگیرند.

یادآوری می‌شود از زمانی که سپاه قدس وارد جنگ سوریه شد تا امروز شبه‌نظامیان افغان تحت عنوان «فاطمیون» پا به پای آنها جنگیدند، هزینه و تلفات دادند به این خیال که بتوانند از این طریق شانس بیشتری برای گرفتن اقامت ایران داشته باشند و بابت حضورشان در جنگ درآمد کسب کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در دهه‎های اخیر بارها در مورد افغان‌ها و نقش آنها در پیروزی انقلاب و جنگ‎ها سخنرانی کرده است. او نهم فروردین ۱۳۹۸، در دیدار با خانواده‌های کشته‌شدگان لشکر «فاطمیون» عملکرد شبه‌نظامیان افغان در جنگ سوریه را ستود و گفت، «در میدان‌های نبرد بیشتر از دیگران پایداری داشته‌اند.»

در این میان، بستن تنگه هرمز و باب‎المندب، حمله به منافع آمریکا و متحدان واشنگتن در خاورمیانه با پشتیبانی از شبه‌نظامیان، خروج از NPT، غنی‎سازی اورانیوم و همکاری‏های سیاسی و اتمی با کره شمالی، موشک‎پرانی، عدم تصویب لوایح پالرمو و CFT مربوط به گروه اقدام مالی FATF، صدور تروریسم، مواد مخدر، اسلحه و مهاجران به سمت اروپا «راه‎»هایی است که از هفته‎های گذشته مقام‎های سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی برای مقابله با فشارهای آمریکا مرتب تکرار می‌کنند. راه‎هایی که عملی شدن هر کدام از آنها دردسرهای مضاعف و بن‌بست‌های تازه‌ای را برای رژیم به وجود می‌آورد بدون آنکه حاصلی برای آن داشته باشد. تاوان این شرایط را که زاییده‌ی مشکلات و انسدادهای ساختاری سیاسی و اقتصادی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی است، مردم ایران می‌دهند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy